ZELF EEN CAMPER BOUWEN IN NEDERLAND: REGELS & WETGEVING

GESTELDE EISEN WAARAAN JOUW OMGEBOUWDE CAMPER MOET VOLDOEN

Zelf een camper bouwen: steeds meer mensen trekken de stoute schoenen aan en bouwen een eigen camper in plaats van een kant-en-klare camper te kopen. Niet alleen kun je de eigen inrichting volledig bepalen, maar ook veel geld besparen door een camper zelf te bouwen. Bovendien is het een ontzettend tof project wat onwijs veel voldoening geeft en makkelijker is dan je wellicht denkt. Wel gelden er een aantal eisen waaraan een omgebouwde camper moet voldoen om door de RDW keuring te komen en om in aanmerking te komen voor een speciaal motorrijtuigenbelasting. Om het jou gemakkelijk te maken en om te voorkomen dat je achteraf voor verrassingen komt te staan, lichten we hieronder uit waar jouw omgebouwde camper aan moet voldoen.

ZELF EEN CAMPER BOUWEN IN NEDERLAND: REGELS EN WETGEVING

GESTELDE EISEN RDW

Ga je in Nederland een camper bouwen? Dan is het belangrijk om te weten dat je een omgebouwde camper moet registreren als een kampeerauto. Hiervoor moet je jouw omgebouwde camper laten keuren door de RDW. Tijden deze keuring wordt er vooral gekeken naar de aangebrachte veranderingen t.b.v. de camper. De RDW stelt specifieke inrichtingseisen om door de keuring te komen. Zo dient onder meer het volgende aanwezig te zijn: twee zitplaatsen, een (demontabele) tafel, slaapplaatsen voor minimaal twee personen, kookgelegenheid en mogelijkheden om spullen op te bergen. Daarnaast moet alles in de woonafdeling goed zijn bevestigd zodat onderdelen niet kunnen schuiven tijdens het rijden met de camper. Bezoek voor specifieke inrichtingseisen de website van de RDW.

LET OP: bekijk voordat je jouw bestelbus ombouwt de procedure van de toelatingskeuring van de RDW hier om verrassingen te voorkomen.

GESTELDE EISEN BELASTINGDIENST

Interessanter is het om te kijken welke eisen de Belastingdienst stelt aan campers. Onder bepaalde voorwaarden kunnen campers namelijk in aanmerking komen voor een speciaal (laag) tarief in de motorrijtuigenbelasting: het zogeheten ‘kwarttarief’. De hiervoor gestelde eisen zijn strenger dan die van de RDW. Dus als je camper voldoet aan de eisen van de Belastingdienst, weet je zeker dat je ook door de keuring van de RDW komt.

Zo stelt de Belastingdienst onder meer de volgende inrichtingseisen aan een omgebouwde camper:

  • De kale binnenruimte (achter de bestuurders- en bijrijderszitplaats) moet minstens 200 cm lang, 170 cm hoog en 90 cm breed zijn en alle faciliteiten moeten vast moeten staan.
  • De binnenruimte moet voorzien zijn van minimaal twee vaste zitplaatsen, een vaste tafel (mag eenvoudig kunnen worden verwijderd) en minimaal twee slaapplaatsen. Een tweepersoonsslaapplaats moet minimaal 180 cm en 110 cm breed zijn, twee of meer afzonderlijke slaapplaatsen zijn minimaal 180 cm lang en 60 cm breed. Overigens mogen de slaapplaatsen wel m.b.v. de zitplaatsen worden gemaakt.
  • Het keukenblok moet minimaal 60 cm hoog worden geplaatst en moet worden voorzien van een spoelbak, kraan, afvoer en vast ingebouwde kookplaat die is bestemd voor gebruik in de binnenruimte.
  • Ook moet de camper beschikken over minimaal twee afsluitbare en vaste opbergfaciliteiten.

Daarnaast hebben we vernomen dat je moet kunnen aantonen dat de camper voor persoonlijk gebruik is en dat je foto’s van de inrichting naar de Belastingdienst moet opsturen om te laten zien dat deze aan de inrichtingseisen voldoet.

LET OP: We raden je aan om de meest up to date eisen te checken op de website van de Belastingdienst.

BPM BETALEN ALS JE EEN (BESTEL)BUS OMBOUWT TOT CAMPER

Een ander belangrijk iets om rekening mee te houden is BPM (Belasting Personenauto’s en Motorrijwielen). In Nederland ben je als particulier namelijk verplicht om BPM te betalen op bedrijfswagens en personenauto’s. Aangezien campers binnen de categorie personenauto’s vallen, ben je BPM verschuldigd. Daarbij wordt de heffing alleen over het auto-onderstel gerekend. Een eventuele camperopbouw wordt dus buiten beschouwing gelaten.

Met name op nieuwe bussen kan BPM fors zijn, maar elke maand na afgifte van het kentekenbewijs wordt BPM in mindering gebracht. Met name na 5 jaar is de BPM aanzienlijk lager. Daarom wordt er meestal gekozen voor een bus die 5 jaar of ouder is om om te bouwen naar een camper.

BPM BEREKENEN

Het BPM-tarief van een kampeerauto (bestelbus) bedraagt 37,7% over de verkoopprijs excl. BTW. Dus stel je koopt een nieuwe bestelbus met een verkoopprijs van €20.000,- excl. BTW, dan bedraagt de BPM 37,7% van €20.000,- = €7540,-.  Dit tarief wordt berekend over de nieuwe bestelbus. In de daaropvolgende jaren kan de korting op de BPM echter ontzettend oplopen. Bezoek de website van de Belastingdienst voor meer informatie en een tabel met afschrijvingspercentage om de korting zelf te kunnen berekenen.

 

BEWAAR OP PINTEREST VOOR LATER:

Nederlandse Regel- & wetgeving omgebouwde campers - by NOMADS

 

LEES MEER OVER VANLIFE

10 Meestgestelde vragen over reizen met een camper
De voor-en nadelen van reizen met een camper

Alle blogs over Van Life - by NOMADS

Showing 8 comments
  • Hinke
    Beantwoorden

    bedankt voor deze nuttige in formatie denk dat ik eerst aareen estaande Camper uur/koop voor dat ik over ga tot zelfbouw

    • by NOMADS
      Beantwoorden

      Graag gedaan Hinke! Dat is zeker een goede manier om erachter te komen of Vanlife bij je past. We hebben ook een artikel geschreven over de voor- en nadelen van Vanlife.

  • Hans
    Beantwoorden

    Bedankt voor de aanvullende informatie eisen in Nederland. Dit zal zeker helpen.

    • by NOMADS
      Beantwoorden

      Mooi zo! Laat ons hier weten als je nog aanvullende vragen hebt!

  • corrie
    Beantwoorden

    welke busjes zijn 170 hoog en hebben geen hefdak nodig? en hebben welke prijs bv 2de hands? ik begrijp dat elke bus dan een hefdak moet hebben om er mee te kunnen kamperen.

    • by NOMADS
      Beantwoorden

      Er zijn verschillende bestelbussen die te verkrijgen zijn met variërende dakhoogtes: H1, H2, H3. Vaak is Hoogte 1 (H1) al gelijk of hoger dan 170 cm waardoor een hefdak niet nodig is, maar dit varieert per model en merk bestelbus. Kijk maar eens naar de afmetingen en verschillende uitvoeringen (zowel hoogte als lengte) van bijvoorbeeld Fiat Ducatos, Peugot Boxers en Citroën Jumpers. Dit zijn populaire busjes onder de zelfbouw campers. Maar ook de Mercedes Sprinter, Ford Transit, Renault Master en Opel Movano worden gebruikt als basis van een buscamper. Genoeg modellen waarbij je in ieder geval geen hefdak hoeft te plaatsen. Hopelijk kom je er zo een beetje uit! Zo niet, let us know.

  • Christiaan
    Beantwoorden

    Geachte,
    Weet U soms hoe het met de wetgeving in Belgie gesteld is volgens mij is een ombouw er alleen mogelijk door een cop gekeurd bedrijf
    Met vriendelijke groeten
    De kerpel Christiaan

    • by NOMADS
      Beantwoorden

      Dag Christiaan,

      Wij zijn helaas niet volledig op de hoogte van de regelgeving in België. Je kunt daarvoor het beste eerst even Google raadplegen en vanuit daar verder doorzoeken.

      Liefs,
      Kay & Esther

Laat een bericht achter

Begin met typen en druk op enter