ZELF EEN CAMPER BOUWEN IN NEDERLAND: REGELS & WETGEVING

GESTELDE EISEN WAARAAN JOUW OMGEBOUWDE CAMPER MOET VOLDOEN

Zelf een camper bouwen: steeds meer mensen trekken de stoute schoenen aan en bouwen een eigen camper in plaats van een kant-en-klare camper te kopen. Niet alleen kun je de eigen inrichting volledig bepalen, maar ook veel geld besparen door zelf een camper te bouwen. Bovendien is het een ontzettend tof project wat onwijs veel voldoening geeft en makkelijker is dan je wellicht denkt. Wel gelden er een aantal eisen waaraan een omgebouwde camper moet voldoen om door de RDW keuring te komen en om in aanmerking te komen voor een speciaal motorrijtuigenbelasting. Ook is het belangrijk om milieuzones in het achterhoofd te houden wanneer je een (oude) diesel bestelbus wil ombouwen tot camper. Om het jou gemakkelijk te maken en om te voorkomen dat je achteraf voor verrassingen komt te staan, lichten we hieronder toe aan welke eisen jouw omgebouwde camper moet voldoen.

ZELF EEN CAMPER BOUWEN IN NEDERLAND: REGELS EN WETGEVING

GESTELDE EISEN RDW

Ga je in Nederland een camper bouwen? Dan is het belangrijk om te weten dat je een omgebouwde camper moet registreren als een kampeerauto. Hiervoor moet je jouw omgebouwde camper laten keuren door de RDW. Tijden deze keuring wordt er vooral gekeken naar de aangebrachte veranderingen t.b.v. de camper. De RDW stelt specifieke inrichtingseisen om door de keuring te komen. Zo dient onder meer het volgende aanwezig te zijn: twee zitplaatsen, een (demontabele) tafel, slaapplaatsen voor minimaal twee personen, kookgelegenheid en mogelijkheden om spullen op te bergen. Daarnaast moet alles in de woonafdeling goed zijn bevestigd zodat onderdelen niet kunnen schuiven tijdens het rijden met de camper. Bezoek voor specifieke inrichtingseisen de website van de RDW.

LET OP: bekijk voordat je jouw bestelbus ombouwt de procedure van de toelatingskeuring van de RDW hier om verrassingen te voorkomen.

GESTELDE EISEN BELASTINGDIENST

Interessanter is het om te kijken welke eisen de Belastingdienst stelt aan campers. Onder bepaalde voorwaarden kunnen campers namelijk in aanmerking komen voor een speciaal (laag) tarief in de motorrijtuigenbelasting: het zogeheten ‘kwarttarief’. De hiervoor gestelde eisen zijn strenger dan die van de RDW. Dus als je camper voldoet aan de eisen van de Belastingdienst, weet je vrijwel zeker dat je ook door de keuring van de RDW komt.

Zo stelt de Belastingdienst onder meer de volgende inrichtingseisen aan een omgebouwde camper:

  • De kale binnenruimte (achter de bestuurders- en bijrijderszitplaats) moet minstens 200 cm lang, 170 cm hoog en 90 cm breed zijn en alle faciliteiten moeten vast moeten staan.
  • De binnenruimte moet voorzien zijn van minimaal twee vaste zitplaatsen, een vaste tafel (mag eenvoudig kunnen worden verwijderd) en minimaal twee slaapplaatsen. Een tweepersoonsslaapplaats moet minimaal 180 cm en 110 cm breed zijn, twee of meer afzonderlijke slaapplaatsen zijn minimaal 180 cm lang en 60 cm breed. Overigens mogen de slaapplaatsen wel m.b.v. de zitplaatsen worden gemaakt.
  • Het keukenblok moet minimaal 60 cm hoog worden geplaatst en moet worden voorzien van een spoelbak, kraan, afvoer en vast ingebouwde kookplaat die is bestemd voor gebruik in de binnenruimte.
  • Ook moet de camper beschikken over minimaal twee afsluitbare en vaste opbergfaciliteiten.

Daarnaast hebben we vernomen dat je moet kunnen aantonen dat de camper voor persoonlijk gebruik is en dat je foto’s van de inrichting naar de Belastingdienst moet opsturen om te laten zien dat deze aan de inrichtingseisen voldoet.

LET OP: We raden je altijd aan om de meest up to date eisen te checken op de website van de Belastingdienst.

BPM BETALEN ALS JE EEN (BESTEL)BUS OMBOUWT TOT CAMPER

Een ander belangrijk iets om rekening mee te houden is BPM (Belasting Personenauto’s en Motorrijwielen). In Nederland ben je als particulier namelijk verplicht om BPM te betalen op bedrijfswagens en personenauto’s. Aangezien campers binnen de categorie personenauto’s vallen, ben je BPM verschuldigd. Daarbij wordt de heffing alleen over het auto-onderstel gerekend. Een eventuele camperopbouw wordt dus buiten beschouwing gelaten.

Met name op nieuwe bussen kan BPM fors zijn, maar elke maand na afgifte van het kentekenbewijs wordt BPM in mindering gebracht. Met name na 5 jaar is de BPM aanzienlijk lager. Daarom wordt er meestal gekozen voor een bus die 5 jaar of ouder is om om te bouwen naar een camper.

BPM BEREKENEN

Het BPM-tarief van een kampeerauto (bestelbus) bedraagt 37,7% over de verkoopprijs excl. BTW. Dus stel je koopt een nieuwe bestelbus met een verkoopprijs van €20.000,- excl. BTW, dan bedraagt de BPM 37,7% van €20.000,- = €7540,-.  Dit tarief wordt berekend over de nieuwe bestelbus. In de daaropvolgende jaren kan de korting op de BPM echter ontzettend oplopen. Bezoek de website van de Belastingdienst voor meer informatie en een tabel met afschrijvingspercentage om de korting zelf te kunnen berekenen.

MILIEUSZONES DIESELAUTO’S

Naast de door de RDW en Belastingdienst gestelde eisen zijn er nog meer dingen waar je rekening mee wil houden als je een camper gaat bouwen. Bijvoorbeeld milieuzones. Wil je een ‘oude dieselauto’ ombouwen tot camper, dan kan het zo zijn dat jouw camper op basis van het kenteken wordt geweerd in bepaalde steden. Dit geldt meestal voor dieselauto’s die ouder dan 15 of 20 jaar zijn. Steeds meer Nederlandse gemeenten hebben namelijk een milieuzone ingevoerd of willen die gaan invoeren waarbij oude, ‘vervuilende’ dieselauto’s de stad niet meer in mogen. Dit is niet alleen in Nederland zo, maar ook in Europa. Regels verschillen per gemeente en land. Voor de Europese regeling milieuzones per land ga je naar de website van Urban Acces Regulations. Houd hier dus rekening mee bij het kopen van een bus, ook met eventuele waardevermindering van de camper in de toekomst mocht je toch besluiten een oude, vervuilende dieselbus om te bouwen (!).

EXTRA ZITPLAATSEN CAMPER

Het aantal zitplaatsen dat op een kenteken staat vermeld betreffen het maximale aantal personen die je mag vervoeren tijdens het rijden met jouw camper. Wil jij extra zitplaatsen creëren in jouw camper? Dan dienen deze te worden gekeurd door de RDW. De gestelde eisen hangen af van het jaartal waarop jouw auto voor het eerst in het verkeer is gekomen. Het komt regelmatig voor dat extra zitplaatsen niet door de RDW keuring komen. Met namen wegens onjuiste bevestigingspunten van de gordels. Verkeersveiligheid is ontzettend belangrijk en daarom doe je er verstandig aan om jouw beoogde extra zitplaatsen eerst telefonisch te bespreken met de RDW om teleurstellingen te voorkomen. Omdat wij er honderd procent zeker van wilden zijn dat de zitplaatsen veilig zijn in het verkeer en door de keuring van de RDW komen hebben we professionele partij ingeschakeld: B&S. 

Check onze andere uitgebreide blog waarin we je meer vertellen over extra zitplaatsen en andere aanpassingen die wij hebben uitbesteed (zoals het verlagen van de handrem).

GASGEBRUIK IN DE CAMPER

Bij gebruik van gas in de camper bestaat naast de kans op brandgevaar ook de kans op verstikkingsgevaar. Omdat veiligheid voorop staat is het van primair belang dat je op de hoogte bent van de verschillende regels rondom het gebruik van gas in de camper. Zo gelden er onder andere specifieke eisen voor de verpakkingsnorm en voor het vullen van gasflessen. Check dit zeer handige artikel van de NKC omtrent gasgebruik in de camper.

 

DOWNLOAD ONS GRATIS E-BOOK CAMPER BOUWEN

camper bouwen gratis ebook

 

TIP: HUUR EERST EEN CAMPER

Last but not least: voordat je een camper gaat bouwen is het ontzettend belangrijk dat je helder voor ogen hebt welke faciliteiten jij belangrijk vindt. Huur daarom eerst verschillende campers zodat je erachter komt welke faciliteiten jij in jouw camper wilt hebben en welke indeling bij jou past. Bij Goboony huur je voordelig een camper direct van een eigenaar.  Ook heeft Goboony het grootste camperaanbod in Nederland. Zo zit er dus altijd wel een toffe camper voor jou bij om te huren.

 

BEWAAR OP PINTEREST VOOR LATER:

Nederlandse Regel- & wetgeving omgebouwde campers - by NOMADS

 

LEES MEER OVER CAMPER BOUWEN

Camper ramen inbouwen: eenvoudig stappenplan
Camper isoleren met Armaflex isolatiemateriaal
– Zelfbouw camper: wanneer je niet alles zelf wil/kan doen
De voor-en nadelen van reizen met een camper

Alle blogs over Van Life - by NOMADS

Showing 12 comments
  • Hinke
    Beantwoorden

    bedankt voor deze nuttige in formatie denk dat ik eerst aareen estaande Camper uur/koop voor dat ik over ga tot zelfbouw

    • by NOMADS
      Beantwoorden

      Graag gedaan Hinke! Dat is zeker een goede manier om erachter te komen of Vanlife bij je past. We hebben ook een artikel geschreven over de voor- en nadelen van Vanlife.

      • Jos
        Beantwoorden

        Hallo

        Allemaal nuttige informatie.
        Dank daarvoor.
        Ik overweeg ook een camper te bouwen.
        Het liefst den k ik aan een jeep achtig model.
        Kleine uitvoering dus. Deze wil ik zowel privé als voor camper gebruiken. Me t het voordelige tarief als voordeel. Ik dacht altijd dat een openslaand dak een eis was van een camper. Ik woon in Haarlem. Ben ik abuis. Dit lees ik n. L. Nergens.
        Hoor graag van jullie
        Jos Bakker

        • by NOMADS
          Beantwoorden

          Hallo Jos,

          Wat leuk dat je ook overweegt om een camper te bouwen! Wanneer je een bestelbus of auto ombouwt tot camper, dient deze te worden gekeurd door de RDW. Deze stellen een aantal inrichtingseisen waaraan de camper moet voldoen om door de keuring te komen. Wil je voor het speciale ‘kwarttarief’ in aanmerking komen, dan dien je rekening te houden met de door de Belastingdienst gestelde eisen. Deze zijn strenger dan die van de RDW, dus als je die volgt zou het goed moeten komen. De Belastingdienst stelt onder meer dat:
          – er een stahoogte van 1m70 op een oppervlak van minimaal 1m2 mogelijk moet zijn (dit mag met behulp van een hefdak)
          – de bus een laadvloer van minimaal 2 meter moet hebben

          Lees de uitgebreide omschrijving van de gestelde eisen door de belastingdienst hier: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/auto_en_vervoer/belastingen_op_auto_en_motor/motorrijtuigenbelasting/bijzonder_tarief/inrichtingseisen_kampeerauto_camper

          Wil je het 100% zeker weten, dan adviseren we je om even telefonisch contact op te nemen met de Belastingdienst.
          Succes!

          Groeten,
          Esther en Kay

  • Hans
    Beantwoorden

    Bedankt voor de aanvullende informatie eisen in Nederland. Dit zal zeker helpen.

    • by NOMADS
      Beantwoorden

      Mooi zo! Laat ons hier weten als je nog aanvullende vragen hebt!

  • corrie
    Beantwoorden

    welke busjes zijn 170 hoog en hebben geen hefdak nodig? en hebben welke prijs bv 2de hands? ik begrijp dat elke bus dan een hefdak moet hebben om er mee te kunnen kamperen.

    • by NOMADS
      Beantwoorden

      Er zijn verschillende bestelbussen die te verkrijgen zijn met variërende dakhoogtes: H1, H2, H3. Vaak is Hoogte 1 (H1) al gelijk of hoger dan 170 cm waardoor een hefdak niet nodig is, maar dit varieert per model en merk bestelbus. Kijk maar eens naar de afmetingen en verschillende uitvoeringen (zowel hoogte als lengte) van bijvoorbeeld Fiat Ducatos, Peugot Boxers en Citroën Jumpers. Dit zijn populaire busjes onder de zelfbouw campers. Maar ook de Mercedes Sprinter, Ford Transit, Renault Master en Opel Movano worden gebruikt als basis van een buscamper. Genoeg modellen waarbij je in ieder geval geen hefdak hoeft te plaatsen. Hopelijk kom je er zo een beetje uit! Zo niet, let us know.

  • Christiaan
    Beantwoorden

    Geachte,
    Weet U soms hoe het met de wetgeving in Belgie gesteld is volgens mij is een ombouw er alleen mogelijk door een cop gekeurd bedrijf
    Met vriendelijke groeten
    De kerpel Christiaan

    • by NOMADS
      Beantwoorden

      Dag Christiaan,

      Wij zijn helaas niet volledig op de hoogte van de regelgeving in België. Je kunt daarvoor het beste eerst even Google raadplegen en vanuit daar verder doorzoeken.

      Liefs,
      Kay & Esther

  • hendrik
    Beantwoorden

    Beste Esther en Kay,

    Als je zelf een busje hebt omgebouwd, en je denkt dat je aan alle eisen voldoet voor de RDW en de belastingdienst. dan ga je naar de RDW om te keuren en je stuurt foto’s op naar de blastingdienst. begrijp ik. Daarna kom je als ik alles goed begrijp in aanmerking voor het kwart tarief motorrijtuigen belasting. Maar nu mijn vraag: op wel gewicht wordt die belasting berekend? Het gewicht dat in het kenteken stond toen het nog een bestelbus was of moet je over de weegbrug en komt er op je nieuwe kentekenbewijs het gewogen gewicht? en gaat de belastingdienst dan het kwart tarief berekenen over dat nieuwe gewicht. Als ze gaan wegen dan maak ik de meest minimale inrichting om aan de eisen te voldoen. Als er niet opnieuw gewogen wordt ga ik ook isoleren en enige ‘luxe’ aanbengen.

    • by NOMADS
      Beantwoorden

      Hey Hendrik,

      Dat klopt! Het gewicht van de belasting wordt berekend op het moment dat je je bus laat keuren en wegen door de RDW. Daar wordt de meting gedaan. En dat is het ook het gewicht waarover je (het nieuwe kwarttarief) belasting moet gaan betalen.

      Succes met de verbouwing! Wanneer ga je beginnen?

Laat een bericht achter

Begin met typen en druk op enter