ZELF EEN CAMPER BOUWEN IN NEDERLAND: REGELS & WETGEVING

GESTELDE EISEN WAARAAN JOUW ZELFBOUW CAMPER MOET VOLDOEN

Zelf een camper bouwen: steeds meer mensen trekken de stoute schoenen aan en bouwen een eigen camper in plaats van een kant-en-klare camper te kopen. Niet alleen kun je de eigen inrichting volledig bepalen, maar ook veel geld besparen door zelf een camper te bouwen. Bovendien is het een ontzettend tof project wat veel voldoening geeft en makkelijker is dan je wellicht denkt. Wel gelden er een aantal eisen waaraan een omgebouwde camper moet voldoen om door de RDW keuring te komen en om in aanmerking te komen voor een speciaal motorrijtuigenbelasting. Ook is het belangrijk om milieuzones in het achterhoofd te houden wanneer je een (oude) diesel bestelbus wil ombouwen tot camper. Maar hoe zit het nou precies met de regels voor zelfbouw campers? Om het jou gemakkelijk te maken en om te voorkomen dat je achteraf voor verrassingen komt te staan, lichten we hieronder toe aan welke eisen jouw omgebouwde camper moet voldoen.

ZELF EEN CAMPER BOUWEN IN NEDERLAND: REGELS EN WETGEVING

CAMPER BOUWEN RDW EISEN

Ga je in Nederland een camper bouwen? En wil je deze laten registeren als kampeerauto? Dan zul je jouw omgebouwde camper moeten laten keuren door de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW). Tijdens deze keuring wordt er vooral gekeken naar de aangebrachte veranderingen t.b.v. de camper. De RDW stelt specifieke inrichtingseisen om door de keuring te komen. Zo dient onder meer het volgende aanwezig te zijn: twee zitplaatsen, een (demontabele) tafel, slaapplaatsen voor minimaal twee personen, kookgelegenheid (mag een magnetron zijn) en mogelijkheden om spullen op te bergen. Daarnaast moet alles in de woonafdeling goed zijn bevestigd zodat onderdelen niet kunnen schuiven tijdens het rijden met de camper. Ook werd ons tijdens de keuring verteld dat scherpe randen rondom het zitgedeelte moeten zijn weggewerkt. Dus denk aan het schuren van de randen van je tafel, raamkozijn en bijvoorbeeld het keukenblad! En ben je van plan draaibare zitplateau’s zelf te monteren? Dan raden we je aan om dit van tevoren telefonisch met de RDW te overleggen om teleurstellingen te voorkomen. De RDW is hier namelijk erg streng in! Bezoek voor specifieke inrichtingseisen de website van de RDW.

LET OP: bekijk voordat je jouw bestelbus ombouwt de procedure van de toelatingskeuring van de RDW hier om verrassingen te voorkomen

CAMPER BOUWEN BELASTINGDIENST EISEN

Interessanter is het om te kijken welke eisen de Belastingdienst stelt aan campers. Onder bepaalde voorwaarden kunnen campers namelijk in aanmerking komen voor een speciaal (laag) tarief in de motorrijtuigenbelasting: het zogeheten ‘kwarttarief’. Je kunt hiervoor pas aanvraag bij de Belastingdienst doen als jouw camper is goedgekeurd door de RDW. Tijdens de RDW keuring wordt de camper namelijk gewogen en dit gewicht moet je doorgeven aan de Belastingdienst wanneer je verzoek aanvraagt voor het speciale motorrijtuigenbelasting. Verder dien je je te houden aan de door de Belastingdienst gestelde eisen om in aanmerking te komen voor het verlaagde motorrijtuigenbelastingtarief. De gestelde eisen zijn echter strenger dan die van de RDW. Dus als je camper voldoet aan de eisen van de Belastingdienst, weet je vrijwel zeker dat je ook door de keuring van de RDW komt.

Zo stelt de Belastingdienst onder meer de volgende inrichtingseisen aan een zelfbouw camper:

  • De kale binnenruimte (achter de bestuurders- en bijrijderszitplaats) moet minstens 200 cm lang, 170 cm hoog en 90 cm breed zijn en alle faciliteiten moeten vast moeten staan. Is de binnenruimte van jouw kampeerauto niet minimaal 170cm hoog, maar wel minimaal 130cm hoog en voldoet deze aan alle overige inrichtingseisen? Dan mag de binnenruimte worden verhoogd d.m.v. een al dan niet uitklapbare, permanent aangebrachte gesloten dakconstructie waardoor de binnenruimte kan worden verhoogd tot minimaal 170 cm over een lengte van minimaal 100 cm en een breedte van minimaal 90 cm.
  • De binnenruimte moet voorzien zijn van minimaal twee vaste zitplaatsen, een vaste tafel (deze mag ook makkelijk weg te halen zijn) en minimaal twee slaapplaatsen. Een tweepersoonsslaapplaats moet minimaal 180 cm en 110 cm breed zijn, twee of meer afzonderlijke slaapplaatsen zijn minimaal 180 cm lang en 60 cm breed. Overigens mogen de slaapplaatsen wel m.b.v. de zitplaatsen worden gemaakt.
  • Het keukenblok moet minimaal 60 cm hoog worden geplaatst en moet worden voorzien van een spoelbak, kraan, afvoer en vast ingebouwde kookplaat die is bestemd voor gebruik in de binnenruimte.
  • Ook moet de camper beschikken over minimaal twee afsluitbare en vaste opbergfaciliteiten.
  • NOTE: Het is niet verplicht om een open doorgang van de bestuurderscabine naar de leefruimte van de kampeerauto te hebben. Dit mag ook met een gesloten tussenschot waarbij je vanuit de bestuurderscabine buitenom aan de kunt instappen in de camper leefruimte.

Wanneer je bij de Belastingdienst een verzoek indient voor het kwarttarief dien je foto’s van de inrichting mee te sturen om aan te tonen dat jouw kampeerauto aan de inrichtingseisen voldoet. Het verzoek voor het bijzondere tarief motorrijtuigenbelasting kun je aanvragen via dit formulier.

LET OP: We raden je altijd aan om de meest up to date eisen te checken op de website van de Belastingdienst.

BPM BETALEN ALS JE EEN (BESTEL)BUS OMBOUWT TOT CAMPER

Een ander belangrijk iets om rekening mee te houden is BPM (Belasting Personenauto’s en Motorrijwielen). In Nederland ben je als particulier namelijk verplicht om BPM te betalen op bedrijfswagens en personenauto’s. Echter, na 5 jaar zijn bedrijfswagens BPM vrij en hoef je deze als particulier niet meer te betalen. Maar wanneer je van een bestelauto een kampeerwagen maakt ben je 17,5 jaar BPM plichtig. Daarbij wordt de heffing alleen over het auto-onderstel gerekend. Een eventuele camperopbouw wordt dus buiten beschouwing gelaten. Echter als de BPM ooit al eens is betaald door een particulier, dan hoef je geen rest BPM meer te betalen.

Met name op nieuwe bussen kan BPM fors zijn, maar elke maand na afgifte van het kentekenbewijs wordt BPM in mindering gebracht. Met name na 5 jaar is de BPM aanzienlijk lager. Daarom wordt er meestal gekozen voor een bus die 5 jaar of ouder is om om te bouwen naar een camper.

BPM BEREKENEN

Het BPM-tarief van een kampeerauto (bestelbus) bedraagt 37,7% over de verkoopprijs excl. BTW. Dus stel je koopt een nieuwe bestelbus met een verkoopprijs van €20.000,- excl. BTW, dan bedraagt de BPM 37,7% van €20.000,- = €7540,-.  Dit tarief wordt berekend over de nieuwe bestelbus. In de daaropvolgende jaren kan de korting op de BPM echter ontzettend oplopen. Bezoek de website van de Belastingdienst voor meer informatie en een tabel met afschrijvingspercentage om de korting zelf te kunnen berekenen.

MILIEUSZONES DIESELAUTO’S

Naast de door de RDW en Belastingdienst gestelde eisen zijn er nog meer dingen waar je rekening mee wil houden als je een camper gaat bouwen. Bijvoorbeeld milieuzones. Wil je een ‘oude dieselauto’ ombouwen tot camper, dan kan het zo zijn dat jouw camper op basis van het kenteken wordt geweerd in bepaalde steden. Dit geldt meestal voor dieselauto’s die ouder dan 15 of 20 jaar zijn. Steeds meer Nederlandse gemeenten hebben namelijk een milieuzone ingevoerd of willen die gaan invoeren waarbij oude, ‘vervuilende’ dieselauto’s de stad niet meer in mogen. Dit is niet alleen in Nederland zo, maar ook in Europa. Regels verschillen per gemeente en land. Voor de Europese regeling milieuzones per land ga je naar de website van Urban Acces Regulations. Houd hier dus rekening mee bij het kopen van een bus. Ook met eventuele waardevermindering van de buscamper in de toekomst mocht je toch besluiten een oude, vervuilende dieselbus om te bouwen (!).

EXTRA ZITPLAATSEN CAMPER

Het aantal zitplaatsen dat op een kenteken staat vermeld betreffen het maximale aantal personen die je mag vervoeren tijdens het rijden met jouw camper. Wil jij extra zitplaatsen creëren in jouw camper? Dan dienen deze te worden gekeurd door de RDW. De gestelde eisen hangen af van het jaartal waarop jouw auto voor het eerst in het verkeer is gekomen. Het komt regelmatig voor dat extra zitplaatsen niet door de RDW keuring komen. Met namen wegens onjuiste bevestigingspunten van de gordels. Om teleurstellingen te voorkomen doe je er goed aan om jouw beoogde extra zitplaatsen eerst telefonisch te bespreken met de RDW. Wij hebben voor onze extra zitplaatsen een professionele partij ingeschakeld: B&S. Dit omdat wij er honderd procent zeker van wilden zijn dat de zitplaatsen veilig in het verkeer zijn en door de RDW zouden komen.

Check onze andere uitgebreide blog waarin we je meer vertellen over extra zitplaatsen en andere aanpassingen die wij hebben uitbesteed (zoals het verlagen van de handrem).

GASGEBRUIK IN DE CAMPER

Bij gebruik van gas in de camper bestaat naast de kans op brandgevaar ook de kans op verstikkingsgevaar. Omdat veiligheid voorop staat is het van primair belang dat je op de hoogte bent van de verschillende regels rondom het gebruik van gas in de camper. Zo gelden er onder andere specifieke eisen voor de verpakkingsnorm en voor het vullen van gasflessen. Lees ons blog over de verschillende soorten camper gas. En check dit zeer handige artikel van de NKC omtrent gasgebruik in de camper.

 

DOWNLOAD ONS GRATIS E-BOOK CAMPER BOUWEN

camper bouwen gratis ebook

TIP: HUUR EERST EEN CAMPER

Last but not least: voordat je een camper gaat bouwen is het ontzettend belangrijk dat je helder voor ogen hebt welke faciliteiten jij belangrijk vindt. Huur daarom eerst verschillende campers. Zo kom je erachter welke faciliteiten jij in jouw camper wilt hebben en welke indeling bij jou past. Bij Goboony huur je voordelig een camper direct van een eigenaar.  Ook heeft Goboony het grootste camperaanbod in Nederland. Zo zit er dus altijd wel een toffe camper voor jou bij om te huren.

BEWAAR OP PINTEREST VOOR LATER

Nederlandse Regel- & wetgeving omgebouwde campers - by NOMADS

LEES MEER OVER CAMPER BOUWEN

Zonnepanelen op je camper aansluiten
Camper ramen inbouwen: eenvoudig stappenplan
Camper isoleren met Armaflex isolatiemateriaal
– Zelfbouw camper: wanneer je niet alles zelf wil/kan doen

 

Showing 24 comments
  • Hinke
    Beantwoorden

    bedankt voor deze nuttige in formatie denk dat ik eerst aareen estaande Camper uur/koop voor dat ik over ga tot zelfbouw

    • by NOMADS
      Beantwoorden

      Graag gedaan Hinke! Dat is zeker een goede manier om erachter te komen of Vanlife bij je past. We hebben ook een artikel geschreven over de voor- en nadelen van Vanlife.

      • Jos
        Beantwoorden

        Hallo

        Allemaal nuttige informatie.
        Dank daarvoor.
        Ik overweeg ook een camper te bouwen.
        Het liefst den k ik aan een jeep achtig model.
        Kleine uitvoering dus. Deze wil ik zowel privé als voor camper gebruiken. Me t het voordelige tarief als voordeel. Ik dacht altijd dat een openslaand dak een eis was van een camper. Ik woon in Haarlem. Ben ik abuis. Dit lees ik n. L. Nergens.
        Hoor graag van jullie
        Jos Bakker

        • by NOMADS
          Beantwoorden

          Hallo Jos,

          Wat leuk dat je ook overweegt om een camper te bouwen! Wanneer je een bestelbus of auto ombouwt tot camper, dient deze te worden gekeurd door de RDW. Deze stellen een aantal inrichtingseisen waaraan de camper moet voldoen om door de keuring te komen. Wil je voor het speciale ‘kwarttarief’ in aanmerking komen, dan dien je rekening te houden met de door de Belastingdienst gestelde eisen. Deze zijn strenger dan die van de RDW, dus als je die volgt zou het goed moeten komen. De Belastingdienst stelt onder meer dat:
          – er een stahoogte van 1m70 op een oppervlak van minimaal 1m2 mogelijk moet zijn (dit mag met behulp van een hefdak)
          – de bus een laadvloer van minimaal 2 meter moet hebben

          Lees de uitgebreide omschrijving van de gestelde eisen door de belastingdienst hier: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/auto_en_vervoer/belastingen_op_auto_en_motor/motorrijtuigenbelasting/bijzonder_tarief/inrichtingseisen_kampeerauto_camper

          Wil je het 100% zeker weten, dan adviseren we je om even telefonisch contact op te nemen met de Belastingdienst.
          Succes!

          Groeten,
          Esther en Kay

  • Hans
    Beantwoorden

    Bedankt voor de aanvullende informatie eisen in Nederland. Dit zal zeker helpen.

    • by NOMADS
      Beantwoorden

      Mooi zo! Laat ons hier weten als je nog aanvullende vragen hebt!

  • corrie
    Beantwoorden

    welke busjes zijn 170 hoog en hebben geen hefdak nodig? en hebben welke prijs bv 2de hands? ik begrijp dat elke bus dan een hefdak moet hebben om er mee te kunnen kamperen.

    • by NOMADS
      Beantwoorden

      Er zijn verschillende bestelbussen die te verkrijgen zijn met variërende dakhoogtes: H1, H2, H3. Vaak is Hoogte 1 (H1) al gelijk of hoger dan 170 cm waardoor een hefdak niet nodig is, maar dit varieert per model en merk bestelbus. Kijk maar eens naar de afmetingen en verschillende uitvoeringen (zowel hoogte als lengte) van bijvoorbeeld Fiat Ducatos, Peugot Boxers en Citroën Jumpers. Dit zijn populaire busjes onder de zelfbouw campers. Maar ook de Mercedes Sprinter, Ford Transit, Renault Master en Opel Movano worden gebruikt als basis van een buscamper. Genoeg modellen waarbij je in ieder geval geen hefdak hoeft te plaatsen. Hopelijk kom je er zo een beetje uit! Zo niet, let us know.

  • Christiaan
    Beantwoorden

    Geachte,
    Weet U soms hoe het met de wetgeving in Belgie gesteld is volgens mij is een ombouw er alleen mogelijk door een cop gekeurd bedrijf
    Met vriendelijke groeten
    De kerpel Christiaan

    • by NOMADS
      Beantwoorden

      Dag Christiaan,

      Wij zijn helaas niet volledig op de hoogte van de regelgeving in België. Je kunt daarvoor het beste eerst even Google raadplegen en vanuit daar verder doorzoeken.

      Liefs,
      Kay & Esther

  • hendrik
    Beantwoorden

    Beste Esther en Kay,

    Als je zelf een busje hebt omgebouwd, en je denkt dat je aan alle eisen voldoet voor de RDW en de belastingdienst. dan ga je naar de RDW om te keuren en je stuurt foto’s op naar de blastingdienst. begrijp ik. Daarna kom je als ik alles goed begrijp in aanmerking voor het kwart tarief motorrijtuigen belasting. Maar nu mijn vraag: op wel gewicht wordt die belasting berekend? Het gewicht dat in het kenteken stond toen het nog een bestelbus was of moet je over de weegbrug en komt er op je nieuwe kentekenbewijs het gewogen gewicht? en gaat de belastingdienst dan het kwart tarief berekenen over dat nieuwe gewicht. Als ze gaan wegen dan maak ik de meest minimale inrichting om aan de eisen te voldoen. Als er niet opnieuw gewogen wordt ga ik ook isoleren en enige ‘luxe’ aanbengen.

    • by NOMADS
      Beantwoorden

      Hey Hendrik,

      Dat klopt! Het gewicht van de belasting wordt berekend op het moment dat je je bus laat keuren en wegen door de RDW. Daar wordt de meting gedaan. En dat is het ook het gewicht waarover je (het nieuwe kwarttarief) belasting moet gaan betalen.

      Succes met de verbouwing! Wanneer ga je beginnen?

  • Marjo
    Beantwoorden

    Hoi Esther en Kay,

    Complimenten voor jullie site. Ziet er echt goed uit. Mijn vriend en ik overwegen ook een bus te kopen die we willen (laten) ombouwen. Wat zouden jullie doen: kiezen voor een versie met een dubbele cabine zodat er al extra ramen in zitten (zonde van die extra bank die er dan uit gesloopt wordt)? Of toch gaan voor eentje met alleen voorramen en er zelf extra ramen in zetten. Ik heb jullie blog over het ramen plaatsen al gelezen, maar het lijkt me een spannende klus.

    Groetjes,
    Mars

    • by NOMADS
      Beantwoorden

      Hoi Mars,

      Bedankt voor het mooie compliment. We doen ons best :). Het inbouwen van ramen is inderdaad een spannende klus. Zeker als je het nog nooit hebt gedaan. Dat vonden wij ook. Maar in de praktijk valt het alles mee. Het gat eruit zagen gaat eigenlijk heel eenvoudig met een decoupeerzaag. Zolang je keurig over je lijn heen zaagt kan er eigenlijk weinig mis gaan. De rest is eigenlijk peanuts. Beetje butyleenkit erover en dicht schroeven maar. Dus wij zouden ervoor kiezen om het zelf te doen. Voordeel is ook dat de ramen die je erin bouwt een betere isolatie hebben dan fabrieksramen. Is dubbelglas en de ramen zijn voorzien van een hor en verduisteringsgordijn. Daarnaast zijn deze bussen over het algemeen ook goedkoper omdat je niet betaalt voor een bank en extra ramen zoals je zelf al schetste. Mocht je het echt spannend vinden, er zijn natuurlijk altijd partijen aan wie je dit soort dingen kan uitbesteden. In dit blog gaan wij hier verder op in: https://bynomads.nl/camper-bouwen/extra-zitplaatsen-camper/

      Gaat dat lukken denk je?

  • Carola
    Beantwoorden

    Hallo Esther en Kay,
    Ik kwam net jullie website tegen en vind hem erg mooi en super interessant! Echt complimenten! Ik ben fotograaf en maak 360 graden foto’s en virtuele tours van bedrijven en wil graag op locatie kunnen overnachten (om hotelkosten te besparen) en zou daarom het liefst zakelijk een omgebouwde bestelbus (of wellicht kant en klaar camperbus) willen. Ik begreep dat de Belastingdienst een camper toestaat als zakelijke auto indien je kunt aantonen dat je dit voor je werk nodig hebt. Weten jullie of het noodzakelijk is om een tot camper omgebouwde bestelbus altijd tot camper om te laten keuren bij de RDW, ik zou deze namelijk liever dan op grijs kenteken houden, zodat ik alle kosten zakelijk kan aftrekken en minder wegenbelasting betaal. Of weten jullie iemand of een bedrijf die daar verstand van heeft, want ik heb al zoveel gezocht op internet, maar kom er echt niet uit. Ik weet ook niet precies waar ik overal rekening mee moet houden, dus alle tips zijn heel erg welkom.
    Hartelijke groeten, Carola

    • by NOMADS
      Beantwoorden

      Hoi Carola,

      bedankt voor de mooie woorden! De Belastingdienst staat inderdaad toe dat je een camper als zakelijk gebruikt, mits je dat kunt aantonen. Wij hebben deze optie ook overwogen, maar vonden er iets teveel haken en ogen aan zitten waardoor we hebben gekozen om het niet te doen.
      Je bent zeker niet de enige die overweegt om de camper op een grijs kenteken te zetten. Het is mogelijk, maar je bent qua inrichting wel iets beperkter. Zo mag je bijv geen passagiers vervoeren en mag je alleen draaistoelen maken. Het fijne weten wij er verder helaas ook niet van, maar hier lees je er meer over:
      https://www.customcamp.nl/actueel/grijs-of-geel-kenteken/
      https://www.anwb.nl/kamperen/camper/rijden-in-een-camper
      Ook kun je nog overwegen om contact op te nemen met de NKC; Europa’s grootste camper club.
      Hopelijk ben je hier al een beetje mee geholpen?

      Liefs,
      Esther en Kay

  • John kortenray
    Beantwoorden

    Hallo Esther en Kay,

    Wij overwegen om ook een bus om te bouwen (opel movano)
    Maar nu vraag ik me af of je het tussenschot mag verwijderen
    om zo een open verbinding te krijgen tussen bestuurders ruimte en leefruimte.
    Dit willen we graag omdat we de hond ook mee willen nemen op onze reizen.

    Verder onze complimenten voor jullie website en jullie heldere uitleg.

    • by NOMADS
      Beantwoorden

      Dag John,

      Gaaf! Mooie plannen. Jazeker dat is geen enkelprobleem. Wij hebben dit zelf (bij een Renault Master) ook inmiddels gedaan. Je kan er twee mooie draaiplateus onder plaatsen waardoor je de stoelen ook nog eens mooi bij de andere ruimte kan betrekken door ze te draaien.

      Bedankt overigens voor het compliment. We doen erg ons best. Altijd leuk om te horen dat dat goed overkomt. Als je nog meer vragen hebt, stel ze gerust John!

      Groet,
      Kay & Esther

  • Rein
    Beantwoorden

    Hoi Kay en Esther,

    Ik zag dat jullie een vrij nieuwe bus hadden gekocht. Betalen jullie niet onwijs veel BPM jaarlijks?

    Zelf zit ik een beetje te twijfelen oer een nieuwere bus of een voor 2011 om zo de BPM te ontlopen.
    Verder supertof om jullie project te zien!

    Gr,
    Rein

    • by NOMADS
      Beantwoorden

      Hoi Rein,

      Bedankt voor je bericht :)!
      Wij hebben een bus gekocht die op de markt is gekomen in juni 2014. Toen wij hem kochten waren de 5 jaren nog niet verstreken, dus moesten we nog een behoorlijke soms BPM betalen. Voor ons was het vooral van belang dat het een jonge bus betrof met weinig kilometers. Maar dat is natuurlijk een persoonlijke keuze. Vergeet niet dat wanneer je van een bestelauto een kampeerwagen maakt, je 17,5 jaar BPM plichtig bent. Echter als de BPM ooit al eens is betaald door een particulier, dan hoef je geen rest BPM meer te betalen. Nou is het wel zo dat de BPM na 5 jaar flink daalt. Houd ook rekening met regelgeving rondom dieselauto’s. Met name voor oudere bussen wordt het steeds lastiger om steden in te komen.

      Succes met je keuze!

      Groeten,
      Esther en Kay

  • Geert
    Beantwoorden

    Hoi Esther en Kay,
    dank voor jullie vele nuttige tips en aanwijzingen!
    Nog een vraag:
    Het is vrijwel onmogelijk om aan de rigide inrichtingseisen van de Belastingdienst (om in aanmerking te komen voor het kwarttarief) te voldoen als je uitgaat van het bouwen van een camper in een L2H2-bestelbus, als je vaste lengtebedden wil. Het door de Belastingdienst vereiste vrije blok van 90 x 200 zal dan nooit passen.
    Een oplossing is om het bed opklapbaar te maken. Dus tegen de zijwand van de bus omhoog klappen. Daardoor ontstaat voldoende vrije vloerruimte voor het virtuele blok van 90 x 200.
    Weten jullie of RDW en Belastingdienst een dergelijke oplossing accepteren?
    Mvg Geert

    • by NOMADS
      Beantwoorden

      Hoi Geert,

      Graag gedaan, we doen ons best :)!

      Wat betreft jouw vraag; het gaat om de kale leefruimte achter de bestuurdersstoelen. Deze moet een ‘rechthoekig blok kunnen bevatten met een hoogte van minimaal 170 cm over een lengte van minimaal 200 cm en over een breedte van minimaal 90 cm.’ Daarbij wordt er wel rekening gehouden met het volgende:
      ‘Wanneer aan de binnenkant van de binnenruimte materialen zijn aangebracht tegen de wanden, de vloer of het plafond, wordt voor de beoordeling van de vraag of de binnenruimte voldoet aan de vereiste afmetingen uitgegaan van de verkleinde ruimte. Dat geldt voor zowel het blok van 170 x 200 x 90 cm als voor het blok van 130 x 200 x 90 cm.’ Aldus de Belastingdienst.

      Meubelen worden dus niet meegenomen. Anders is het voor vrijwel elke zelfbouw camper onmogelijk om aan deze zelfbouw camper eisen van de Belastingdienst te kunnen voldoen. Hopelijk is het zo helder?

      Groeten,
      Esther en Kay

  • Geert
    Beantwoorden

    Hoi Esther en Kay,
    helder. Dank.
    Zo interpreteer ik het ook, anders wordt het vrijwel onmogelijk om van een L2H2 een camper te maken.
    Ik denk dus dat ik dat avontuur ga beginnen.
    Mvg Geert

    • by NOMADS
      Beantwoorden

      Ontzettend leuk! Go for it, je zult er zeker geen spijt van krijgen!

Laat een bericht achter

Begin met typen en druk op enter