GESTELDE EISEN ZELFBOUW CAMPERS
Zelf een camper bouwen: steeds meer mensen trekken de stoute schoenen aan en bouwen een camper in plaats van een camper te kopen. Hierdoor kun je niet alleen de inrichting volledig zelf bepalen, je kunt ook veel geld besparen met een zelfbouw camper. Bovendien is het een ontzettend tof project wat veel voldoening geeft en makkelijker is dan je wellicht denkt. Wel gelden er een aantal eisen waaraan een omgebouwde camper moet voldoen om door de RDW keuring te komen en om in aanmerking te komen voor een speciaal motorrijtuigenbelasting. Ook is het belangrijk om milieuzones in het achterhoofd te houden wanneer je een (oude) diesel bestelbus wil ombouwen tot camper. Maar hoe zit het nou precies met de regels voor zelfbouw campers? Wij hebben talloze uren besteed aan onderzoek naar de wet- en regelgeving over zelfbouw campers. In dit blog delen we onze kennis over de gestelde eisen aan zelfbouw campers.
DISCLAIMER: Wij hebben talloze uren besteed aan research, hebben meerder malen telefonisch contact gehad met de Belastingdienst en de RDW om dit blog zo kloppend en sluitend mogelijk te krijgen. Dit maakt ons echter geen jurist, noch medewerker van de RDW. De informatie in dit blog is dan ook geen juridisch advies. Ondanks dat het blog met de grootst mogelijke zorg is samengesteld kan het onvolledigheden en/of onjuistheden bevatten. Verricht daarom altijd eigen onderzoek en neem contact op met eerdergenoemde instanties om de informatie in dit blog te bevestigen.
ZELF EEN CAMPER BOUWEN IN NEDERLAND: REGELS EN WETGEVING
CAMPER BOUWEN RDW EISEN
Ga je in Nederland een camper bouwen? En wil je deze laten registeren als kampeerauto? Dan zul je jouw omgebouwde camper moeten laten keuren door de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW). Voor België gelden er overigens weer andere regels. Tijdens deze keuring wordt er vooral gekeken naar de aangebrachte veranderingen t.b.v. de camper. De RDW stelt specifieke inrichtingseisen om door de keuring te komen. Zo dient onder meer het volgende aanwezig te zijn: twee zitplaatsen, een (demontabele) tafel, slaapplaatsen voor minimaal twee personen, kookgelegenheid (mag een magnetron zijn) en mogelijkheden om spullen op te bergen. Daarnaast moet alles in de woonafdeling goed zijn bevestigd zodat onderdelen niet kunnen schuiven tijdens het rijden met de camper. Ook werd ons tijdens de keuring verteld dat scherpe randen rondom het zitgedeelte moeten zijn weggewerkt. Dus denk aan het schuren van de randen van je tafel, raamkozijn en bijvoorbeeld het keukenblad! En ben je van plan draaibare zitplateau’s zelf te monteren? Dan raden we je aan om dit van tevoren telefonisch met de RDW te overleggen om teleurstellingen te voorkomen. De RDW is hier namelijk erg streng in! Bezoek voor specifieke inrichtingseisen de website van de RDW.
LET OP: voorkom dat je camper niet wordt goedgekeurd en krijg toegang tot het e-book Wetgeving & Papierwerk Camper Bouwen voor handige tips.
CAMPER BOUWEN BELASTINGDIENST EISEN
Interessanter is het om te kijken welke eisen de Belastingdienst stelt aan campers. Onder bepaalde voorwaarden kunnen campers namelijk in aanmerking komen voor een speciaal (laag) tarief in de motorrijtuigenbelasting: het zogeheten ‘kwarttarief’. Je kunt hiervoor pas aanvraag bij de Belastingdienst doen als jouw camper is goedgekeurd door de RDW. Tijdens de RDW keuring wordt de camper namelijk gewogen en dit gewicht moet je doorgeven aan de Belastingdienst wanneer je verzoek aanvraagt voor het speciale motorrijtuigenbelasting. Verder dien je je te houden aan de door de Belastingdienst gestelde eisen om in aanmerking te komen voor het verlaagde motorrijtuigenbelastingtarief. De gestelde eisen zijn echter strenger dan die van de RDW. Dus als je camper voldoet aan de eisen van de Belastingdienst, weet je vrijwel zeker dat je ook door de keuring van de RDW komt.
Zo stelt de Belastingdienst onder meer de volgende inrichtingseisen aan een zelfbouw camper:
- De lege binnenruimte (achter de bestuurders- en bijrijderszitplaats), daarmee wordt dus bedoeld een lege bus, inclusief aangebrachte isolatie en zijwanden, moet minstens 200 cm lang, 170 cm hoog en 90 cm breed zijn. Dus zonder ingebouwd bed, keuken en kasten ect. Verder moeten alle ingebouwde faciliteiten vast staan. Is de binnenruimte van jouw kampeerauto niet minimaal 170cm hoog, maar wel minimaal 130cm hoog en voldoet deze aan alle overige inrichtingseisen? Dan mag de binnenruimte worden verhoogd d.m.v. een al dan niet uitklapbare, permanent aangebrachte gesloten dakconstructie waardoor de binnenruimte kan worden verhoogd tot minimaal 170 cm over een lengte van minimaal 100 cm en een breedte van minimaal 90 cm.
- De binnenruimte moet voorzien zijn van minimaal twee vaste zitplaatsen, een vaste tafel (deze mag ook makkelijk weg te halen zijn) en minimaal twee slaapplaatsen. Een tweepersoonsslaapplaats moet minimaal 180 cm en 110 cm breed zijn, twee of meer afzonderlijke slaapplaatsen zijn minimaal 180 cm lang en 60 cm breed. Overigens mogen de slaapplaatsen wel m.b.v. de zitplaatsen worden gemaakt.
- Het keukenblok moet minimaal 60 cm hoog worden geplaatst en moet worden voorzien van een spoelbak, kraan, afvoer en vast ingebouwde kookplaat die is bestemd voor gebruik in de binnenruimte.
- Ook moet de camper beschikken over minimaal twee afsluitbare en vaste opbergfaciliteiten.
- NOTE: Het is niet verplicht om een open doorgang van de bestuurderscabine naar de leefruimte van de kampeerauto te hebben. Dit mag ook met een gesloten tussenschot waarbij je vanuit de bestuurderscabine buitenom aan de kunt instappen in de camper leefruimte.
Wanneer je bij de Belastingdienst een verzoek indient voor het kwarttarief dien je foto’s van de inrichting mee te sturen om aan te tonen dat jouw kampeerauto aan de inrichtingseisen voldoet. Het verzoek voor het bijzondere tarief motorrijtuigenbelasting kun je aanvragen via dit formulier.
LET OP: We raden je altijd aan om de meest up to date eisen te checken op de website van de Belastingdienst.
BPM BETALEN ALS JE EEN (BESTEL)BUS OMBOUWT TOT CAMPER
Een ander belangrijk iets om rekening mee te houden is BPM (Belasting Personenauto’s en Motorrijwielen). In Nederland ben je als particulier namelijk verplicht om BPM te betalen op bedrijfswagens en personenauto’s. Echter, na 5 jaar zijn bedrijfswagens BPM vrij en hoef je deze als particulier niet meer te betalen. Maar wanneer je van een bestelauto een kampeerwagen maakt ben je 17,5 jaar BPM plichtig. Het is dan immers een personenauto geworden waarover BPM moet worden afgedragen. De heffing wordt alleen over het auto-onderstel gerekend inclusief extra’s en accessoires die door de fabrikant of importeur zijn aangebracht zoals een achteruitrijcamera, airconditioning etc. Een eventuele camperopbouw wordt dus buiten beschouwing gelaten.
NOTE: Kampeerauto’s van 17,5 jaar of ouder zijn geen BPM verschuldigd. Ook bestelbussen en kampeerauto’s met een CO2-uitstoot van 0 gram/km hoeven geen BPM te betalen. Daarnaast kan de BPM ooit al zijn betaald door een eerdere particuliere eigenaar. Twijfel je hierover? Bel dan met de Belastingdienst. Belangrijk is wel dat je te allen tijde BPM aangifte doet.
Met name op nieuwe bussen kan BPM fors zijn, maar elke maand na afgifte van het kentekenbewijs wordt BPM in mindering gebracht. Met name na 5 jaar is de BPM aanzienlijk lager. Daarom wordt er meestal gekozen voor een bus die 5 jaar of ouder is om om te bouwen naar een camper.
BPM BEREKENEN
Het BPM-tarief van een kampeerauto (bestelbus) bedraagt 37,7% over de verkoopprijs excl. BTW. Dus stel je koopt een nieuwe bestelbus met een verkoopprijs van €20.000,- excl. BTW, dan bedraagt de BPM 37,7% van €20.000,- = €7540,-. Dit tarief wordt berekend over de nieuwe bestelbus. In de daaropvolgende jaren kan de korting op de BPM echter ontzettend oplopen. Wil je meer weten over BPM berekenen? Krijg toegang het e-book Camper Bouw Wetgeving & Papierwerk!
MILIEUZONES DIESELAUTO’S
Naast de door de RDW en Belastingdienst gestelde eisen zijn er nog meer dingen waar je rekening mee wil houden als je een camper gaat bouwen. Bijvoorbeeld milieuzones. Wil je een ‘oude dieselauto’ ombouwen tot camper, dan kan het zo zijn dat jouw camper op basis van het kenteken wordt geweerd in bepaalde steden. Dit geldt meestal voor dieselauto’s die ouder dan 15 of 20 jaar zijn. Steeds meer Nederlandse gemeenten hebben namelijk een milieuzone ingevoerd of willen die gaan invoeren waarbij oude, ‘vervuilende’ dieselauto’s de stad niet meer in mogen. Dit is niet alleen in Nederland zo, maar ook in Europa. Regels verschillen per gemeente en land. Voor de Europese regeling milieuzones per land ga je naar de website van Urban Acces Regulations. Houd hier dus rekening mee bij het kopen van een bus. Ook met eventuele waardevermindering van de buscamper in de toekomst mocht je toch besluiten een oude, vervuilende dieselbus om te bouwen (!).
EXTRA ZITPLAATSEN CAMPER
Het aantal zitplaatsen dat op een kenteken staat vermeld betreffen het maximale aantal personen die je mag vervoeren tijdens het rijden met jouw camper. Wil jij extra zitplaatsen creëren in jouw camper? Dan dienen deze te worden gekeurd door de RDW. De gestelde eisen hangen af van het jaartal waarop jouw auto voor het eerst in het verkeer is gekomen. Het komt regelmatig voor dat extra zitplaatsen niet door de RDW keuring komen. Met namen wegens onjuiste bevestigingspunten van de gordels. Om teleurstellingen te voorkomen doe je er goed aan om het inbouwen van extra zitplaatsen over te laten aan een expert. Wij hebben voor onze extra zitplaatsen een professionele partij ingeschakeld: B&S Autoaanpassing. Dit omdat wij er honderd procent zeker van wilden zijn dat de zitplaatsen veilig in het verkeer zijn en door de RDW zouden komen. Inmiddels werken we samen met B&S en kun je hier een via ons direct een gratis offerte aanvragen.
Check onze andere uitgebreide blog waarin we je meer vertellen over extra zitplaatsen en andere aanpassingen die wij hebben uitbesteed (zoals het verlagen van de handrem).
GASGEBRUIK IN DE CAMPER
Bij gebruik van gas in de camper bestaat naast de kans op brandgevaar ook de kans op verstikkingsgevaar. Omdat veiligheid voorop staat is het van primair belang dat je op de hoogte bent van de verschillende regels rondom het gebruik van gas in de camper. Zo gelden er onder andere specifieke eisen voor de verpakkingsnorm en voor het vullen van gasflessen. Lees ons blog over de verschillende soorten camper gas.
GEWICHT & BENODIGD RIJBEWIJS
Een belangrijk aspect om al rekening mee te houden bij de aankoop van een bestelauto is het gewicht van het voertuig:
- Voertuigen tot 3500 kilo mogen worden bestuurd met een B rijbewijs. Hierbij wordt uitgegaan van de toegestane maximum massa (zie hieronder voor uitleg).
- Voor voertuigen met een gewicht tussen de 3500 en 7500 kilo wegen heb je een C1 rijbewijs nodig.
De maximum toegestane massa wordt bepaald door de fabrikant en bedraagt het maximum gewicht waarmee het voertuig veilig over de weg kan. Dit is de som van het ledig gewicht van het voertuig + totaal gewicht van de lading + het totaal gewicht van de inzittenden.
Hoe lager de ledige massa van de bus bij aankoop, des te meer marge je overhoudt voor het ombouwen. Middels een RDW kentekencheck kun je de toegestane maximum massa en de massa ledig voertuig achterhalen.
KRIJG TOEGANG TOT ONS E-BOOK WETGEVING & PAPIERWERK
Wil je alles weten over de wetgeving en regels omtrent het bouwen van een camper? En daarnaast honderden euro’s besparen tijdens het bouwen door het kiezen van de juiste verzekeringen? Klik en koop dan ons e-book wetgeving & papierwerk camper bouwen.
LEES MEER OVER CAMPER BOUWEN
– Camper isoleren met Armaflex isolatiemateriaal
– Zonnepanelen op je camper aansluiten
– Camperverzekering: wat is de beste?
– Camper ramen inbouwen: eenvoudig stappenplan
– Camper laten bouwen: wanneer je niet alles zelf wil/kan doen
bedankt voor deze nuttige in formatie denk dat ik eerst aareen estaande Camper uur/koop voor dat ik over ga tot zelfbouw
Graag gedaan Hinke! Dat is zeker een goede manier om erachter te komen of Vanlife bij je past. We hebben ook een artikel geschreven over de voor- en nadelen van Vanlife.
Hallo
Allemaal nuttige informatie.
Dank daarvoor.
Ik overweeg ook een camper te bouwen.
Het liefst den k ik aan een jeep achtig model.
Kleine uitvoering dus. Deze wil ik zowel privé als voor camper gebruiken. Me t het voordelige tarief als voordeel. Ik dacht altijd dat een openslaand dak een eis was van een camper. Ik woon in Haarlem. Ben ik abuis. Dit lees ik n. L. Nergens.
Hoor graag van jullie
Jos Bakker
Hallo Jos,
Wat leuk dat je ook overweegt om een camper te bouwen! Wanneer je een bestelbus of auto ombouwt tot camper, dient deze te worden gekeurd door de RDW. Deze stellen een aantal inrichtingseisen waaraan de camper moet voldoen om door de keuring te komen. Wil je voor het speciale ‘kwarttarief’ in aanmerking komen, dan dien je rekening te houden met de door de Belastingdienst gestelde eisen. Deze zijn strenger dan die van de RDW, dus als je die volgt zou het goed moeten komen. De Belastingdienst stelt onder meer dat:
– er een stahoogte van 1m70 op een oppervlak van minimaal 1m2 mogelijk moet zijn (dit mag met behulp van een hefdak)
– de bus een laadvloer van minimaal 2 meter moet hebben
Lees de uitgebreide omschrijving van de gestelde eisen door de belastingdienst hier: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/auto_en_vervoer/belastingen_op_auto_en_motor/motorrijtuigenbelasting/bijzonder_tarief/inrichtingseisen_kampeerauto_camper
Wil je het 100% zeker weten, dan adviseren we je om even telefonisch contact op te nemen met de Belastingdienst.
Succes!
Groeten,
Esther en Kay
Bedankt voor de aanvullende informatie eisen in Nederland. Dit zal zeker helpen.
Mooi zo! Laat ons hier weten als je nog aanvullende vragen hebt!
welke busjes zijn 170 hoog en hebben geen hefdak nodig? en hebben welke prijs bv 2de hands? ik begrijp dat elke bus dan een hefdak moet hebben om er mee te kunnen kamperen.
Er zijn verschillende bestelbussen die te verkrijgen zijn met variërende dakhoogtes: H1, H2, H3. Vaak is Hoogte 1 (H1) al gelijk of hoger dan 170 cm waardoor een hefdak niet nodig is, maar dit varieert per model en merk bestelbus. Kijk maar eens naar de afmetingen en verschillende uitvoeringen (zowel hoogte als lengte) van bijvoorbeeld Fiat Ducatos, Peugot Boxers en Citroën Jumpers. Dit zijn populaire busjes onder de zelfbouw campers. Maar ook de Mercedes Sprinter, Ford Transit, Renault Master en Opel Movano worden gebruikt als basis van een buscamper. Genoeg modellen waarbij je in ieder geval geen hefdak hoeft te plaatsen. Hopelijk kom je er zo een beetje uit! Zo niet, let us know.
Geachte,
Weet U soms hoe het met de wetgeving in Belgie gesteld is volgens mij is een ombouw er alleen mogelijk door een cop gekeurd bedrijf
Met vriendelijke groeten
De kerpel Christiaan
Dag Christiaan,
Wij zijn helaas niet volledig op de hoogte van de regelgeving in België. Je kunt daarvoor het beste eerst even Google raadplegen en vanuit daar verder doorzoeken.
Liefs,
Kay & Esther
Beste Esther en Kay,
Als je zelf een busje hebt omgebouwd, en je denkt dat je aan alle eisen voldoet voor de RDW en de belastingdienst. dan ga je naar de RDW om te keuren en je stuurt foto’s op naar de blastingdienst. begrijp ik. Daarna kom je als ik alles goed begrijp in aanmerking voor het kwart tarief motorrijtuigen belasting. Maar nu mijn vraag: op wel gewicht wordt die belasting berekend? Het gewicht dat in het kenteken stond toen het nog een bestelbus was of moet je over de weegbrug en komt er op je nieuwe kentekenbewijs het gewogen gewicht? en gaat de belastingdienst dan het kwart tarief berekenen over dat nieuwe gewicht. Als ze gaan wegen dan maak ik de meest minimale inrichting om aan de eisen te voldoen. Als er niet opnieuw gewogen wordt ga ik ook isoleren en enige ‘luxe’ aanbengen.
Hey Hendrik,
Dat klopt! Het gewicht van de belasting wordt berekend op het moment dat je je bus laat keuren en wegen door de RDW. Daar wordt de meting gedaan. En dat is het ook het gewicht waarover je (het nieuwe kwarttarief) belasting moet gaan betalen.
Succes met de verbouwing! Wanneer ga je beginnen?
Hoi Esther en Kay,
Complimenten voor jullie site. Ziet er echt goed uit. Mijn vriend en ik overwegen ook een bus te kopen die we willen (laten) ombouwen. Wat zouden jullie doen: kiezen voor een versie met een dubbele cabine zodat er al extra ramen in zitten (zonde van die extra bank die er dan uit gesloopt wordt)? Of toch gaan voor eentje met alleen voorramen en er zelf extra ramen in zetten. Ik heb jullie blog over het ramen plaatsen al gelezen, maar het lijkt me een spannende klus.
Groetjes,
Mars
Hoi Mars,
Bedankt voor het mooie compliment. We doen ons best :). Het inbouwen van ramen is inderdaad een spannende klus. Zeker als je het nog nooit hebt gedaan. Dat vonden wij ook. Maar in de praktijk valt het alles mee. Het gat eruit zagen gaat eigenlijk heel eenvoudig met een decoupeerzaag. Zolang je keurig over je lijn heen zaagt kan er eigenlijk weinig mis gaan. De rest is eigenlijk peanuts. Beetje butyleenkit erover en dicht schroeven maar. Dus wij zouden ervoor kiezen om het zelf te doen. Voordeel is ook dat de ramen die je erin bouwt een betere isolatie hebben dan fabrieksramen. Is dubbelglas en de ramen zijn voorzien van een hor en verduisteringsgordijn. Daarnaast zijn deze bussen over het algemeen ook goedkoper omdat je niet betaalt voor een bank en extra ramen zoals je zelf al schetste. Mocht je het echt spannend vinden, er zijn natuurlijk altijd partijen aan wie je dit soort dingen kan uitbesteden. In dit blog gaan wij hier verder op in: https://www.bynomads.nl/camper-bouwen/extra-zitplaatsen-camper/
Gaat dat lukken denk je?
Hallo Esther en Kay,
Ik kwam net jullie website tegen en vind hem erg mooi en super interessant! Echt complimenten! Ik ben fotograaf en maak 360 graden foto’s en virtuele tours van bedrijven en wil graag op locatie kunnen overnachten (om hotelkosten te besparen) en zou daarom het liefst zakelijk een omgebouwde bestelbus (of wellicht kant en klaar camperbus) willen. Ik begreep dat de Belastingdienst een camper toestaat als zakelijke auto indien je kunt aantonen dat je dit voor je werk nodig hebt. Weten jullie of het noodzakelijk is om een tot camper omgebouwde bestelbus altijd tot camper om te laten keuren bij de RDW, ik zou deze namelijk liever dan op grijs kenteken houden, zodat ik alle kosten zakelijk kan aftrekken en minder wegenbelasting betaal. Of weten jullie iemand of een bedrijf die daar verstand van heeft, want ik heb al zoveel gezocht op internet, maar kom er echt niet uit. Ik weet ook niet precies waar ik overal rekening mee moet houden, dus alle tips zijn heel erg welkom.
Hartelijke groeten, Carola
Hoi Carola,
bedankt voor de mooie woorden! De Belastingdienst staat inderdaad toe dat je een camper als zakelijk gebruikt, mits je dat kunt aantonen. Wij hebben deze optie ook overwogen, maar vonden er iets teveel haken en ogen aan zitten waardoor we hebben gekozen om het niet te doen.
Je bent zeker niet de enige die overweegt om de camper op een grijs kenteken te zetten. Het is mogelijk, maar je bent qua inrichting wel iets beperkter. Zo mag je bijv geen passagiers vervoeren en mag je alleen draaistoelen maken. Het fijne weten wij er verder helaas ook niet van, maar hier lees je er meer over:
– https://www.customcamp.nl/actueel/grijs-of-geel-kenteken/
– https://www.anwb.nl/kamperen/camper/rijden-in-een-camper
Ook kun je nog overwegen om contact op te nemen met de NKC; Europa’s grootste camper club.
Hopelijk ben je hier al een beetje mee geholpen?
Liefs,
Esther en Kay
Hallo Esther en Kay,
Wij overwegen om ook een bus om te bouwen (opel movano)
Maar nu vraag ik me af of je het tussenschot mag verwijderen
om zo een open verbinding te krijgen tussen bestuurders ruimte en leefruimte.
Dit willen we graag omdat we de hond ook mee willen nemen op onze reizen.
Verder onze complimenten voor jullie website en jullie heldere uitleg.
Dag John,
Gaaf! Mooie plannen. Jazeker dat is geen enkelprobleem. Wij hebben dit zelf (bij een Renault Master) ook inmiddels gedaan. Je kan er twee mooie draaiplateus onder plaatsen waardoor je de stoelen ook nog eens mooi bij de andere ruimte kan betrekken door ze te draaien.
Bedankt overigens voor het compliment. We doen erg ons best. Altijd leuk om te horen dat dat goed overkomt. Als je nog meer vragen hebt, stel ze gerust John!
Groet,
Kay & Esther
Hoi Kay en Esther,
Ik zag dat jullie een vrij nieuwe bus hadden gekocht. Betalen jullie niet onwijs veel BPM jaarlijks?
Zelf zit ik een beetje te twijfelen oer een nieuwere bus of een voor 2011 om zo de BPM te ontlopen.
Verder supertof om jullie project te zien!
Gr,
Rein
Hoi Rein,
Bedankt voor je bericht :)!
Wij hebben een bus gekocht die op de markt is gekomen in juni 2014. Toen wij hem kochten waren de 5 jaren nog niet verstreken, dus moesten we nog een behoorlijke soms BPM betalen. Voor ons was het vooral van belang dat het een jonge bus betrof met weinig kilometers. Maar dat is natuurlijk een persoonlijke keuze. Vergeet niet dat wanneer je van een bestelauto een kampeerwagen maakt, je 17,5 jaar BPM plichtig bent. Echter als de BPM ooit al eens is betaald door een particulier, dan hoef je geen rest BPM meer te betalen. Nou is het wel zo dat de BPM na 5 jaar flink daalt. Houd ook rekening met regelgeving rondom dieselauto’s. Met name voor oudere bussen wordt het steeds lastiger om steden in te komen.
Succes met je keuze!
Groeten,
Esther en Kay
Hoi Esther en Kay,
dank voor jullie vele nuttige tips en aanwijzingen!
Nog een vraag:
Het is vrijwel onmogelijk om aan de rigide inrichtingseisen van de Belastingdienst (om in aanmerking te komen voor het kwarttarief) te voldoen als je uitgaat van het bouwen van een camper in een L2H2-bestelbus, als je vaste lengtebedden wil. Het door de Belastingdienst vereiste vrije blok van 90 x 200 zal dan nooit passen.
Een oplossing is om het bed opklapbaar te maken. Dus tegen de zijwand van de bus omhoog klappen. Daardoor ontstaat voldoende vrije vloerruimte voor het virtuele blok van 90 x 200.
Weten jullie of RDW en Belastingdienst een dergelijke oplossing accepteren?
Mvg Geert
Hoi Geert,
Graag gedaan, we doen ons best :)!
Wat betreft jouw vraag; het gaat om de kale leefruimte achter de bestuurdersstoelen. Deze moet een ‘rechthoekig blok kunnen bevatten met een hoogte van minimaal 170 cm over een lengte van minimaal 200 cm en over een breedte van minimaal 90 cm.’ Daarbij wordt er wel rekening gehouden met het volgende:
‘Wanneer aan de binnenkant van de binnenruimte materialen zijn aangebracht tegen de wanden, de vloer of het plafond, wordt voor de beoordeling van de vraag of de binnenruimte voldoet aan de vereiste afmetingen uitgegaan van de verkleinde ruimte. Dat geldt voor zowel het blok van 170 x 200 x 90 cm als voor het blok van 130 x 200 x 90 cm.’ Aldus de Belastingdienst.
Meubelen worden dus niet meegenomen. Anders is het voor vrijwel elke zelfbouw camper onmogelijk om aan deze zelfbouw camper eisen van de Belastingdienst te kunnen voldoen. Hopelijk is het zo helder?
Groeten,
Esther en Kay
Hoi Esther en Kay,
helder. Dank.
Zo interpreteer ik het ook, anders wordt het vrijwel onmogelijk om van een L2H2 een camper te maken.
Ik denk dus dat ik dat avontuur ga beginnen.
Mvg Geert
Ontzettend leuk! Go for it, je zult er zeker geen spijt van krijgen!
Wat een heerlijke website! Dank voor alle informatie.
Weten jullie of er regels zijn omtrent het plaatsen van een dakbed? Mag dit op iedere bus? (wij gaan waarschijnlijk voor een Fiat Ducato). Is er een max. ingeklapte hoogte? En mag je zomaar een stevig gemonteerde ladder aan de zijkant van je bus hebben, of dien je die in de bus te leggen als je aan het rijden bent?
Groet,
Meike
Hoi Meike,
Graag gedaan en bedankt voor je lieve woorden :)! Om antwoord te krijgen op je specifieke vragen raad ik je aan om even telefonisch contact te leggen met de RDW en de Belastingdienst. Dan weet je 100% zeker wat de vereisten zijn. Succes!
Hallo,
Bedankt voor het overzicht, ook met de linkjes erbij naar de officiële websites, geweldig.
Ik snap alleen iets nog niet. Als je de zelfbouwcamper bij de RDW laat keuren, dan krijg je korting op motorrijtuigenbelasting (m.r.b.), toch? Dan kun je dus daarbovenop nog meer korting krijgen op deze m.r.b. door het ‘kwarttarief’ aan te vragen bij de Belastingdienst?
Het laten registreren als kampeerauto is dus niet verplicht, maar bespaart wel belasting, klopt toch?
Alvast erg bedankt!
Tobias
Hoi Tobias,
Wanneer je wijzigingen aanbrengt in een voertuig ben je in de meeste gevallen wel verplicht deze te laten keuren door de RDW. Lees hier meer over de RDW gestelde inrichtingseisen voor kampeerauto’s en de procedure.
Na de RDW keuring krijg je niet automatisch korting op de wegenbelasting. Je betaalt na de RDW keuring wegenbelasting op basis van het nieuwe (zwaardere) gewicht van de kampeerauto. Om in aanmerking te komen voor het kwarttarief (verlaagde motorrijtuigenbelasting) dien je je te houden aan de fiscale inrichtingseisen voor kampeerauto’s. Pas als je hieraan voldoet kun je een verzoek indienen bij de Belastingdienst.
Mocht je aanvullende vragen hebben dan is het raadzaam om zelf telefonisch contact op te nemen met de Belastingdienst en de RDW.
Allereerst complimenten voor de overzichtelijke en goed uitgewerkte informatie op jullie site. Ik heb een specifieke vraag waar ik niet helemaal uit kom. Wij hebben een oldtimer bus Mecedes 409 uit 1978 gekocht. Wij willen hier een camperuitrusting in bouwen. Nu is deze bus dus al wegenbelasting vrij. Wij vragen ons af of het dan verplicht is om de bus ook daadwerkelijk als camper te laten regristeren, of dat we hem gewoon op personenauto kunnen laten. De bus is op 7 personen gekeurd. 3 zitplaatsen zitten in de cabine voor. Mogen we er dan 4 zitplaatsen dwars op de rijrichting geplaatst worden? Heeft het naast het kwarttarief nog meer voordelen om de auto op camper te laten regristeren? en zit dit anders als we ermee in het buitenland reizen?
Alvast bedankt
Hoi Nicole,
Bedankt voor het compliment :)! Wat gaaf dat jullie een oldtimer gaan ombouwen. Als je wijzigingen aanbrengt in een bestelbus dan moet je deze door de RDW laten keuren. Doe je dit niet dan klopt de categorie niet meer. Dit heeft als gevolg dat je ook een andere verzekering nodig hebt: namelijk een camperverzekering.
Verder zou ik je aanraden om rechtstreeks contact op te nemen met de RDW en de Belastingdienst (afdeling auto). Dan heb je direct antwoord en 100% zekerheid dat de informatie klopt 🙂
Groeten,
Esther
HALLO,
LEUK JULLIE BLOG met leuke tips, wat voor mij nog niet duidelijk is zijn de stoelen, ik denk aan een kleine camper met 3 zitplaatsen aan de voorkant,zonder draaien maar ik lees dat deze moeten draaien en nog 2 stoelen aan de achterkant moeten, klopt dit?
Hoi! De Belastingdienst stelt dat de binnenruimte van een kampeerauto moet zijn voorzien van: minimaal 2 vaste zitplaatsen – Dit mogen de bestuurderszitplaats en bijrijderszitplaats zijn. Maar dan moeten deze stoelen wel kunnen draaien, zodat ze in de binnenruimte gebruikt kunnen worden. Wanneer je aan de door de BD gestelde eisen voldoet kun je in aanmerking komen voor het speciale kwarttarief. Check hier voor meer info.
Goedendag,
Hoe zijn de ” regels” voor een zelfbouw waneer je de opbouw in Nederland doet, en daarna gelijk naar het buitenland gaat, met als doel in het buitenland blijven?
Kunnen jullie advies geven of verwijzen naar sites?
Alvast bedankt!
Hoi,
voor een Nederlands kenteken dien je je te houden aan de Nederlandse wetgeving omtrent zelfbouw campers. Mocht je je camper willen invoeren in een ander land dan zul je die regelgeving moeten uitpluizen.