GEWICHT CAMPER: HOE JE OVERBELADING VOORKOMT

TIPS OM GEWICHT TE BESPAREN TIJDENS DE BOUW

Wanneer je van een bus een camper gaat maken dien je naast de RDW gestelde inrichtingseisen voor kampeerauto’s ook rekening te houden met het gewicht van de bus. Als je camper namelijk zwaarder dan 3500 kg weegt heb je een groot (C1) rijbewijs nodig. Om overbelading te voorkomen is het daarom belangrijk dat je al bij aankoop van een geschikte bus voor camper rekening houdt met de technische maximum massa. Wat dit precies inhoudt leggen we je in dit blog uit. Ook laten we je zien wat de ombouw van een camper ongeveer weegt en geven we je tips hoe je gewicht tijdens de bouw kunt besparen. Daarnaast leggen we je de gevolgen van overbelading uit. 

DISCLAIMER: Wij hebben veel onderzoek gedaan om dit blog zo kloppend en sluitend mogelijk te krijgen. Dit maakt ons echter geen jurist, noch medewerker van de RDW, Belastingdienst of camper verzekeraar. De informatie in dit blog is dan ook geen juridisch advies. Ondanks dat het blog met de grootst mogelijke zorg is samengesteld kan het onvolledigheden en/of onjuistheden bevatten. Verricht daarom altijd eigen onderzoek en neem contact op met eerdergenoemde instanties om de informatie in dit blog te bevestigen.

GEWICHT CAMPER: BEGRIPPEN UITGELEGD

Op een camper rijbewijs staan verschillende begrippen vermeld wat betreft gewicht. Voordat we dieper induiken op het benodigde rijbewijs en de gevolgen van overbelading, moet je weten wat er precies bedoelt wordt wanneer we over gewicht spreken. Daarom lichten we onderstaande definities toe:

MASSA LEDIG VOERTUIG

Dit is de massa van een voertuig, uitgedrukt in kilogram, zonder passagiers en lading.

MASSA RIJKLAAR

Ook wel rijklaar gewicht camper genoemd. Deze waarde geeft aan wat de massa (uitgedrukt in kilogram) van het voertuig is in rijklare en onbeladen toestand, maar inclusief een voor 90 procent gevulde brandstoftank, een eventueel meegeleverd reservewiel en gereedschapsset en een bestuurder van 75 kilogram. Volgens NKC worden er bij campers ook een voor 90 procent gevulde schoonwatertank en voor 90% gevulde gastank meegewogen.

TECHNISHCE MAXIUM MASSA

De technische maximum massa wordt door de fabrikant vastgesteld en is het gewicht van het lege voertuig (massa ledig voertuig) plus het gewicht van de maximaal toegestane belading.

Het voertuig mag niet zwaarder zijn dan de technische maximum massa aangezien je dan niet meer veilig over de weg kan rijden. Deze massa hangt namelijk samen met onder andere het remsysteem en het chassis van een voertuig. Het is mogelijk om de technische massa aan te passen, maar dit is niet makkelijk en bovendien afhankelijk van het type en merk voertuig.

TOEGESTANE MAXIMUM MASSA

De toegestane maximum massa geeft aan hoe zwaar het voertuig (camper) in de praktijk maximaal mag wegen. Dit is in beladen toestand en dus inclusief bagage en personen.

OVERBELADING

Wanneer je de toegestane maximum massa overschrijdt. Wat de gevolgen van overbelading zijn lees je verderop in dit artikel.


De verschillende camper gewicht begrippen. Deze gegevens kun je inzien middels een RDW kentekencheck.

GEWICHT CAMPER EN RIJBEWIJS

Welk rijbewijs je nodig hebt voor het besturen van jouw camper hangt af van de toegestane maximum massa van het voertuig en het maximaal aantal personen dat je kunt vervoeren:

  • Met een B rijbewijs mag je voertuigen met een toegestane maximum massa van 3500 kg besturen.
  • Voertuigen met een toegestane maximum massa tussen de 3500kg en 7500 kg worden gezien als vrachtauto waarvoor je een C1 rijbewijs nodig hebt. Deze kun je behalen, maar realiseer je dat dit tijd en behoorlijk wat geld kost.
  • Voertuigen zwaarder dan 7500 kg mogen alleen worden bestuurd met een rijbewijs C.

Zowel bij een B, C, als C1 rijbewijs mag je maximaal 8 personen vervoeren (exclusief bestuurder). Campers met meer dan 8 zitplaatsen (exclusief bestuurder) mogen alleen worden bestuurd met een busrijbewijs (D of D1).

ROL VAN GEWICHT TIJDENS AANKOOP & OMBOUW

Om overbelading te voorkomen moet je scherp zijn op het gewicht tijdens:

– De aankoop van een bus
Tijdens de aankoop van een bus wil je naar de technische maximum massa en de massa van het ledige voertuig kijken. Dit bepaalt namelijk het laadvermogen: technische maximum massa – massa ledig voertuig = laadvermogen. Het laadvermogen geeft aan hoeveel kilogram je hebt voor het ombouwen van je bus naar camper, maar ook voor de belading. Doorgaans is de technische maximum massa van een L2H2 bestelbus 3500 kg waarbij de ledige massa rond de 2000 kg ligt. Maar er zijn ook bussen met een technische maximum massa van ‘slechts’ 3200 kg of 2800 kg. Wees hier dus scherp op bij de aankoop van je bus!

NOTE: Met een laadvermogen van bijvoorbeeld 600 kg wordt het knap lastig om een bus om te bouwen en deze te kunnen beladen. Veiliger is het om te kiezen voor een bus met een laadvermogen van minimaal 1000 kg. Bij voorkeur zelfs minimaal 1200 kg.

– De bouw van je camper
Tijdens de RDW keuring wordt er beoordeeld of je aan de gestelde kampeerauto inrichtingseisen voldoet en wordt de camper gewogen. Over het nieuwe gewicht wordt je wegenbelasting herberekend. Om te voorkomen dat je weinig tot geen marge overhoudt voor de belading wil je tijdens de bouw het gewicht in de gaten houden. Bezoek daarom geregeld een weegbrug. Bijvoorbeeld als je naar de vuilstort gaat.

HOEVEEL WEEGT HET OMBOUWEN VAN EEN BUS?

Verschillende factoren bepalen hoeveel de ombouw zal wegen: de grootte van de bus (in verband met het benodigde bouwmateriaal), type bouwmateriaal, het aantal personen dat erin zal reizen (in verband met de benodigde bagageruimte en zit- en slaapplaatsen) en welke faciliteiten je in de bus bouwt. Gemiddeld genomen kun je voor een ombouw rekening houden met een gewicht tussen de 600 – 900 kilogram. Zoals eerder aangegeven doe je er verstandig aan om je bus tijdens de bouw meerdere malen te wegen. Ook kun je een gewichtsindicatie maken door een lijst op te stellen van de bouwmaterialen, faciliteiten en belading plus schatting qua gewicht.

TIPS OM GEWICHT TE BESPAREN TIJDENS DE BOUW

Idealiter bouw je een bus zo licht mogelijk zodat je voldoende ruimte hebt om deze te beladen. Daarnaast betekent een lichtere bus dat je zuiniger kunt rijden. Bovendien geldt: hoe zwaarder de bus des te meer wegenbelasting je moet betalen. Overigens valt het best mee hoeveel extra je moet betalen als jouw bus in een hogere gewichtsklasse (per 100kg) valt. Het gaat slechts om enkele tot een tiental euro’s extra per drie maanden. Op de website van de belastingdienst kun je uitrekenen hoeveel wegenbelasting je moet betalen.

Wij geven hieronder onze tips over hoe je jouw camper zo licht mogelijk kunt bouwen:

Maak gebruik van licht bouwmateriaal.
Je kunt veel gewicht besparen op de betimmering van je wanden en het plafond. Bijvoorbeeld door gebruik te maken van rekbare viltstof in plaats van hout. Wij kozen ervoor om het af te werken met wandschrootjes en dat betekent behoorlijk wat extra gewicht. Verder kun je gewicht besparen door gebruik te maken van een bamboo keukenblad in plaats van een massieve houtsoort. Overigens moet veiligheid te allen tijde voorop staan! Dit betekent dat je wel stevige constructies moet bouwen en dat alles goed vast staat.

Kies voor een lithium accu.
Onze AGM accu van 240 Ah weegt 60 kg per stuk. En daar hebben wij er twee van. Hadden wij gekozen voor een lithium accu van 200 Ah dan waren we met 32 kg al klaar geweest en 100 kg (!) gewicht bespaard. Naast het lichte gewicht kent een lithium accu nog meer voordelen ten opzicht van een AGM accu. Je leest er meer over in het camper accu blog.

Kies voor een vinyl vloer.
Wij hebben gekozen voor een combinatie van materialen: in de leefruimte ligt laminaat en onder het bed waar we onze kampeerspullen stallen voor vinyl. Vinyl is niet alleen lichter; het zet ook niet uit of krimpt niet bij temperatuurverschillen. Bovendien is het makkelijk schoon te maken. Overigens zouden wij onze keuze niet willen veranderen. We zijn namelijk erg blij met het laminaat 🙂

Kies voor niet al te grote watertanks.
Een liter water is 1 kilo aan gewicht. Dus hoe kleiner de tanks, des te meer gewicht je bespaart. In onze eerste camper hadden we een schoonwatertank van 24 liter waar we het drie mee uit konden houden. Maar het waterverbruik ging niet zo hard omdat we het handmatig uit de kraan moesten pompen. Onze huidige bus heeft een schoonwatertank van 68L en een reguliere kraan. Met deze voorraad houden we het zo’n 3-4 dagen uit.

Betimmering & bed van onze bus
Wij hadden gewicht kunnen besparen als we geen schroten hadden geplaatst in het plafond en in de zijwanden. Ook hebben we een hele stevige bed constructie gebouwd die lichter had gekund.

GEWICHT EN BELADING VAN ONZE CAMPER

Onze bus (Renault Master L3H3) woog bij aankoop 1910 kg. Tijdens de RDW keuring werd de massa van het ledige voertuig vastgesteld op 2816 kilogram. Dit betekent dat onze ombouw afgerond 900 kilogram was. Behoorlijk fors! Maar wij hebben de bus voorzien van ontdreuningsplaten, in zijn geheel geïsoleerd, veel hout gebruikt bij de bouw (schrootjes op zijwanden en plafond), gekozen voor  en bijvoorbeeld ook twee extra zitplaatsen laten plaatsen.

Voor het beladen van onze bus hebben wij dus nog zo’n 700 kg over. Om je een idee te geven van hoeveel bagage weegt lichten we hieronder onze bagage toe:

Gewichtsindicatie camper belading

GEVOLGEN CAMPER OVERBELADING

Overbelading kent grote risico’s, zowel voor jezelf als andere weggebruikers. In de praktijk betekent een overbeladen camper namelijk een vertraagde remweg en schade aan het wegdek. Het is daarom ook niet zo dat overbelading volgens de wetgeving strafbaar is. Van overbelading is sprake als een camper de toegestane maximum massa overschrijdt. Bij campers die geschikt zijn voor een B rijbewijs kan dit nooit meer zijn dan 3500 kg. De gevolgen van een overbeladen camper zijn een boete en eventuele aanvullende opgelegde maatregelen door de politie zoals dat je niet verder mag rijden totdat een deel van de lading is overgeladen. Bovendien kan je door het openbaar ministerie strafrechtelijk worden vervolgd als blijkt dat je ongeval hebt veroorzaakt waarvan overbelading de oorzaak is. De regels en hoogte van de boete verschillen per land. Wij zijn een dergelijke controle nog nooit tegengekomen, maar ze zijn er wel degelijk!

Een ander aandachtspunt is hoe jouw verzekeraar omgaat met overbelading. Bij veel verzekeraars zijn er uitsluitingen wat betreft overbelading opgenomen in de polisvoorwaarden. Het is daarom belangrijk dat jij op de hoogte bent van de polisvoorwaarden van jouw camper verzekering om vervelende situaties te voorkomen.

CONCLUSIE

Houd het gewicht van je bus zowel bij de aankoop als de tijdens de bouw van bus naar camper in gedachten om overbelading te voorkomen. En wanneer je op pad gaat met je camper wees dan kritisch op wat je meeneemt. Vaak heb je minder nodig dan je denkt!

We hopen dat je na het lezen van dit artikel wijzer bent geworden over het gewicht van een camper. Mocht jij nog vragen hebben over dit onderwerp of heb je tips over hoe je gewicht kunt besparen tijdens de bouw? Deel ze vooral met ons door een reactie onder dit blog achter te laten.

LEES OOK DEZE CAMPER BOUW BLOGS

Zelfbouw Camper inspiratie: ideeën voor jouw camper
Top 7 meest geschikte bussen voor campers
Camperverzekering vergelijken en afsluiten
Camper isoleren met Armaflex isolatiemateriaal

Laat een bericht achter

Begin met typen en druk op enter