EXTRA ZITPLAATSEN CAMPER EN ANDERE AANPASSINGEN

ZELFBOUW CAMPER: ALS JE NIET ALLES ZELF WIL/ KAN BOUWEN

Bij het ombouwen van een bestelbus tot camper komt behoorlijk wat kijken: isoleren, ramen erin zetten, elektriciteit en watervoorziening aanleggen en uiteraard de gehele inrichting maken. Wellicht is dit gesneden koek voor jou, maar het kan ook zijn dat je niet alles in je camper zelf durft te bouwen of dat je het gewoon liever door een professional laat uitvoeren. Omdat wij extra zitplaatsen in onze camper wilden die conform bepaalde wettelijke eisen moeten worden geplaatst, zijn we opzoek gegaan naar een externe partij die hierin is gespecialiseerd. Na veel vergelijken zijn we uitgekomen bij B&S. Met meer dan 40 jaar ervaring zijn ze de expert op het gebied van auto- en busaanpassingen: van kleine aanpassingen tot complete, budgetvriendelijke camper ombouw. Vandaar dat wij ook inmiddels met B&S zijn gaan samenwerken. In dit artikel vertellen wij meer over het creëren van extra zitplaatsen in de camper en waar jij terecht kunt als je bepaalde buscamper aanpassingen wilt uitbesteden.

STRENGE EISEN EXTRA ZITPLAATSEN CAMPER RDW

Ondanks dat wij al behoorlijk wat camper bouwervaring hebben opgedaan in Nieuw-Zeeland, stonden we bij ons camper project 2.0 voor nieuwe vraagstukken. Het grootste vraagstuk was het creëren van twee extra zitplaatsen in de camper. Er stonden ‘maar’ twee zitplaatsen op het kenteken geregistreerd en wij wilden dit uitbreiden naar vier zitplaatsen, maar hier zitten nogal wat haken en ogen aan. De RDW stelt namelijk strenge eisen aan het plaatsen van extra zitplaatsen in de camper. De regels variëren met het jaartal waarop jouw voertuig voor het eerst in het verkeer is getreden.

Voertuigen die in het verkeer zijn gekomen voor 21-07-2012

Zitplaatsen mogen zijdelings worden geplaatst. Dat wil zeggen: met de rugleuning tegen de zijkant van de buscamper. Daarbij heb je geen gordel nodig, maar de stoelen / banken moeten wel stevig zijn gemonteerd met bouten in het chassis. Daarnaast moeten ze zijn voorzien van een rugleuning en hoofdsteun. Zowel de zitting, rugleuning als hoofdsteun dienen te zijn bekleed. Een zitting bedraagt minimaal 40 cm p.p. en een volwassen persoon moet er logischerwijs op kunnen zitten. D.w.z.: geen kasten vlak boven de zitting monteren.

Voertuigen die in het verkeer zijn gekomen na 21-07-2012

Zitplaatsen dienen in de rijrichting van de bus te worden geplaatst. Zijdelings geplaatste stoelen zijn dus niet toegestaan. Als je de extra stoelen zelf wilt monteren, dan dien je individuele goedkeuring aan te vragen bij de RDW. Deze stoelen dienen namelijk te worden getest op sterkte, gordels, bevestiging etc. Het gaat immers om veiligheid! Je moet kunnen aantonen dat jouw montage veilig en sterk genoeg is en voldoet aan de gestelde veiligheidsnorm van de RDW. Uiteraard zijn er ook extra kosten verbonden aan de individuele goedkeuring.

Alleen de door de RDW goedgekeurde zitplaatsen worden op het kentekenbewijs vermeld en kunnen dus worden gebruikt als ‘geldige’ zitplaats tijdens een autorit. Het komt regelmatig voor dat extra zitplaatsen worden afgekeurd wegens onjuiste bevestigingspunten van de autogordels. Wij raden je daarom altijd aan om de gewenste extra zitplaatsen eerst te bespreken met de RDW. Zo kom je niet voor verassingen te staan en weet je precies aan welke eisen je moet voldoen.

EXTRA ZITPLAATSEN CAMPER LATEN PLAATSEN

Aanvankelijk dachten wij zelf extra zitplaatsen te kunnen monteren, maar omdat onze bus in het verkeer is gekomen na 21 juli 2012 bleek na telefonisch contact met de RDW dat voor ons type bus alleen M1 gekeurde stoelen met bijbehorende officiële certificaten door de keuring van de RDW zouden komen.

Omdat deze stoelen volgens bepaalde veiligheidsnormen van de RDW bevestigd moeten worden en omdat deze stoelen niet gemakkelijk los te verkrijgen zijn, schakelden wij een professionele partij in: B&S. Deze partij weet namelijk exact aan welke veiligheidsnormen de extra stoelen en de montage moeten voldoen en werken wij inmiddels mee samen als het gaat om het uitbesteden van het plaatsen van extra zitplaatsen die worden goedgekeurd door de RDW. Je kunt hier direct een gratis offerte aanvragen. We mogen 5% korting weggeven op alle offertes deze maand.

Bodemplaat van extra zitplaatsen camper monteren - B&S autoaanpassingen
Speciale lijm wordt op de bodem aangebracht om de bodemplaat te monteren.

Bodemplaat extra zitplaatsen camper afwerken - B&S autoaanpassingen
De bodemplaat wordt op zijn plaats getimmerd.

Bodemplaat extra zitplaatsen camper - B&S autoaanpassingenDe bodemplaat is gemonteerd. 

Extra zitplaatsen camper - by NOMADS
De stoelen zitten erin.

RDW extra zitplaatsen
Met officiële driepuntsgordel voor veiligheid tijdens het rijden.

Volledige camper met extra zitplaatsen goedgekeurd door de RDW.

ANDERE BUSCAMPER AANPASSINGEN OOK MOGELIJK

Naast het laten plaatsen van extra zitplaatsen in jouw buscamper zijn er wellicht nog meer aanpassingen die je misschien wil uitbesteden. Bijvoorbeeld het aanleggen van een volledig elektrisch circuit of het monteren van extra verwarming (hetelucht of elektrisch). Uiteraard is dit optioneel, maar voor ons is verwarming een must omdat we het hele jaar door met de camper willen reizen. Wij hebben gekozen voor een standkachel die werkt op diesel zodat we deze ook kunnen gebruiken wanneer we off grid kamperen. Het monteren van zo’n standkachel zou je zelf kunnen doen, maar zonder een autobrug en technische kennis is het wel een uitdaging om de standkachel aan te sluiten op de dieseltank. Niet onmogelijk, alleen wij durfen het niet aan. Gelukkig konden wij ook hiervoor terecht bij B&S. Net zoals voor het verlagen van onze handrem zodat de voorstoelen draaibaar kunnen worden gemaakt.

Handrem verlagen buscamper - B&S autoaanpassingen
Met een verlaagde handrem kunnen we de voorstoelen draaibaar maken. 

En zo zijn er wellicht nog meer aanpassingen die je liever door een professionele partij laat doen:

  • Elektriciteit camper (stroomnet) aanleggen met zekeringkast, aardlekschakelaar en 230V contactdozen
  • Installatie accu’s
  • Een vaste dakverhoging of hefdak (wanneer jouw buscamper niet de vereiste binnenhoogte heeft)
  • Draaiplateaus onder de voorstoelen
  • Aanleggen van een gasnet

ONTVANG 5% KORTING OP ALLE OFFERTES

Wil je meer informatie over eventuele tarieven en mogelijkheden over het inbouwen van extra zitplaatsen of andere montages?

 

 

Showing 12 comments
  • Andre
    Reply

    Goed dat er een betaalbaar alternatief is voor extra zitplaatsen. Mooi idee lijmen in plaats van door de bodemplaat bevestigen.
    Ik denk alleen dat veel zelfbouwers het zelf willen doen. Dat geldt ook voor electrisch en verwarming. Het is een kunst om het zelf uit te zoeken, jullie kiezen de makkelijke weg.
    Succes Andre

    • by NOMADS
      Reply

      Dag Andre,

      Dat denken wij ook. Alleen is dat niet makkelijk. Je moet aan veel eisen voldoen en aantonen met berekeningen dat jouw constructie veilig is. Wij kozen niet zozeer voor de makkelijke weg maar voor de veilige weg die 100% goedgekeurd wordt. Maar goed, ieder zijn eigen weg hierin uiteraard.

      Groet,
      Kay & Esther

  • Roeland
    Reply

    Dag Kay en Esther,

    Ik vind het een mooi alternatief, ga er zeker naar informeren. Vind jullie artikel erg behulpzaam en verrassend.
    Dat helpt mij ook weer.

    Hoe stevig is de gelijmde constructie?
    Groet Roeland

    • by NOMADS
      Reply

      Dag Roeland,

      Leuk om te horen. Daar doen we het voor. Deze constructie wordt door de RDW volledig goedgekeurd. Dus je hoeft je over stevigheid geen zorgen te maken.

      Groet,
      Kay & Esther

  • Désirée
    Reply

    Hallo Esther en Kay,

    We hebben net een camionette aangeschaft en gaan hem ook verbouwen! 😀
    Qua isolatie zouden we het zelfde doen als jullie, zelfklevende armaflex. Nu vroeg ik me af hoe jullie de multiplex platen hebben vast gemaakt?
    De meeste laten de spanten vrij en lijmen het hout daar tegenaan. Maar jullie hebben dit ook met armaflex bekleed dus kan dit niet. Gewoon met vijzen vast zetten in de spanten ?
    En kozen jullie voor buigzame multiplex of gewone & welke dikte gebruik je best?

    Alvast heel erg bedankt voor de tips !

    Groetjes Désirée, Michael en Elouise

    • by NOMADS
      Reply

      Hey Désirée,

      Gaaf vooruitzicht! Goede keuze om dat jullie buscamper te isoleren met zelfklevende Armaflex. Wij hebben eerst de spanten over het Armaflex vastgeschroefd en daarna de multiplex platen aan de spanten geschroefd. Dat gaat uitstekend en is uitermate stevig. Op deze manier heb je optimale isolatie en stevigheid van de wanden. Wij hebben voor buigzame multiplex gekozen (4mm). Gaat dat lukken zo?

      Groeten,
      Kay & Esther

  • roeland
    Reply

    Dag Kay en Esther,
    Toch nog een vraag over de zitplaatsen. Maakt het uit (voor de RDW keuring) waar de stoelen geplaatst worden op de tracks (vooraan, achteraan of midden op de gemonteerde vloer). Met andere woorden heb je keuze vrijheid deze te (ver)plaatsen

    Groet Roeland

    • by NOMADS
      Reply

      Hoi Roeland,

      Zover wij weten kijkt de RDW alleen naar de veiligheid van de montage. Zolang de plaat goed is gemonteerd, zou het niet moeten uitmaken waar jij de stoelen op de tracks monteert. Maar neem vooral even telefonisch contact op met de RDW om hier 100% zekerheid over te krijgen.

      Groet,
      Kay & Esther

  • Gatze
    Reply

    Hallo Kay & Esther,

    Wat hebben die extra zitplaatsen ongeveer gekost?

    Groet,
    Gatze

    • by NOMADS
      Reply

      Dag Gatze,

      Dat is afhankelijk per bus en aantallen zitplaatsen. Je kunt hiervoor het beste online een offerte aanvragen. > Klik en vraag een offerte aan

  • Victorine
    Reply

    Beste Kay en Esther,

    Wij hebben afgelopen maandag een zitplaats/camperkeuring bij het RDW gehad voor onze transporter uit 2005.

    Hier geldt dus: zitplaatsen zijwaarts plaatsen zonder gordel bevestiging.
    Graag wil ik even een aanvulling doen.
    De banken moeten met bouten door en door bevestigt worden aan het chassis.
    Daarnaast moet de bank voorzien zijn van hoofdsteunen.

    Wij kwamen hier pas bij het keuringsstation achter en moesten deze punten aanpassen alvorens de zitplaatsen goedgekeurd werden. Bouten waren namelijk wel aan vloer met niet aan chassis bevestigt en hoofdsteun ontbrak. Wij hebben heel vaak met het RDW gebeld hierover, maar deze informatie kregen wij vooraf niet.

    Uiteindelijk aanpassingen gedaan en zelfde dag nog goedgekeurd, maar ik hoop door dit soort dingen op internet te plaatsen dat mensen met meer info de keuring in kunnen gaan. Mijn algemene aanname is trouwens wel dat de manier waarop gekeurd wordt (heel streng of minder streng) afhankelijk is van de keurmeester.

    Dus even kleine opsomming:
    Auto’s tot 2012 extra zitplaatsen: zijwaartse bank, iedere 40cm is een zitplek, zowel rugleuning, zitvlak en hoofdsteun moeten bekleed zijn en een volwassen persoon moet er logischerwijs op kunnen zitten (dus geen kasten boven de bank monteren). Bank met bouten aan het chassis bevestigen. Ze vinden het fijn als je de beplating aan de onder kant verwijderd zodat ze dit vooraf kunnen zien.

    Hoop dat dit mensen een beetje op weg helpt!

    Groet,

    Vic

    • by NOMADS
      Reply

      Hoi Vic,

      Bedankt voor de waardevolle aanvulling! Wij gaan dit toevoegen aan het artikel zodat we meer mensen kunnen helpen 🙂

      Groeten,
      Esther en Kay

Leave a Comment

Start typing and press Enter to search