CAMPER ISOLEREN MET ARMAFLEX ISOLATIEMATERIAAL

CAMPER ISOLEREN: ALLES WAT JE MOET WETEN

Een camper isoleren: één van de eerste dingen waar je mee te maken krijgt bij de bouw van je buscamper. Althans, als je ervoor kiest om de kou en warmte vooral lekker buiten je camper te houden. Als je de camper isolatie goed aanpakt heb je er jarenlang plezier van. We raden het daarom ook gewoon iedereen aan om je camper te isoleren. Camper isolatie biedt namelijk niet alleen bescherming tegen buitentemperaturen, maar ook tegen geluidsoverlast en tegen vocht/condens op het metaal van je camper waarmee je roestvorming tegengaat. Maar het is wel belangrijk dat je jouw camper volledig isoleert en dat je het juiste camper isolatiemateriaal gebruikt. Daarom vertellen we je in dit artikel alles over het isoleren van een camper: van de verschillende isolatiematerialen tot en met een stappenplan dat jou helpt bij het isoleren van je camper. Inclusief waar je het goedkoopste Armaflex isolatiemateriaal kunt bestellen.


VOORDELEN ISOLATIE CAMPER

We hebben ze al even kort benoemd, maar hieronder de voordelen van het isoleren van je camper op een rijtje:

  • Bescherming tegen buitentemperaturen
    Camper isolatie houdt niet alleen de kou buiten, maar ook de warmte. Door de zon kan het metaal namelijk erg heet worden waardoor de temperatuur binnenin flink kan oplopen. Door jouw buscamper te isoleren houd je de warmte enigszins buiten.
  • Bescherming tegen geluidsoverlast
    Door jouw buscamper te isoleren hoor je veel minder geluiden van buitenaf. Wel zo lekker voor de nachtrust. Wil je trillingen en geluiden tegengaan tijdens het rijden met je camper, dan doe je er verstandig aan om ontdreuningsplaten aan te brengen alvorens je gaat isoleren. Hierover vertellen we je later meer.
  • Bescherming tegen schimmel en roestvorming
    Wanneer een buscamper goed is geïsoleerd voorkom je dat na een nacht slapen of bijvoorbeeld tijdens koken vocht/ condens rechtstreeks op het metaal komt. Hiermee voorkom je dat er schimmel of roest ontstaat. Zodoende zorgt goede camper isolatie er ook voor dat je carrosserie en dus je camper langer meegaat.

Camper isoleren met Armaflex

ISOLATIE CAMPER: WELK ISOLATIEMATERIAAL KIES JE?

Één ding is zeker; als je besluit de camper te isoleren dan is het belangrijk dat je dit goed aanpakt. Anders heeft het eigenlijk geen zin. Dit houdt niet alleen in dat je jouw gehele camper moet isoleren, maar ook dat je het juiste camper isolatiemateriaal kiest. Het is daarbij van belang dat je kijkt naar de vochtregulatie van het isolatiemateriaal, de flexibiliteit en het isolerend vermogen. Omdat het internet bol staat van verschillende methodes om een buscamper te isoleren, hebben we de meest gebruikte camper isolatiematerialen en hun eigenschappen voor jou op een rijtje gezet:

  • Glaswol: vochtgevoelig en kan irritatie opwekken tijdens het aanbrengen vanwege het glas in het isolatiemateriaal. Alleen daarom al raden we dit isolatiemateriaal niet aan voor het isoleren van je buscamper.
  • Schapenwol: goede isolerende werking en irriteert in tegenstelling tot glaswol niet omdat het een natuurlijk product is. Helaas is de vochtregulatie van schapenwol niet ideaal temeer omdat het niet rechtstreeks op het metaal kan worden aangebracht.
  • Isolatiepanelen: Isoleren goed, zijn betaalbaar en makkelijk aan te brengen op een gelijke ondergrond. Helaas zijn de panelen vaak stug vanwege de dikte. Daardoor zijn ze niet echt buigzaam en minder geschikt voor hoeken en buscamper met schuine wanden.
  • Purschuim: zeer goede camper isolatie tegen kou. Helaas heb je flink wat bussen purschuim nodig om de gehele buscamper te isoleren. Dit is niet alleen prijzig, maar ook tijdrovend. Bovendien kan je met pur bepaalde ruimtes afsluiten waardoor vocht niet weg kan. Dit kan leiden tot versnelde roestvorming en is daarom ten zeerste af te raden als camper isolatiemateriaal!
  • Reflectix (Laminaat ondervloer): goedkoop, flexibel en vochtregulerend. Reflectix wordt gebruikt als ondervloer voor laminaat en ook in buscampers omdat het isolatiemateriaal dun is en weinig ruimte inneemt. Toch isoleert het niet zo goed als onderstaande isolatiematerialen X-trem en Armaflex.
  • X-trem: isoleert goed, is vochtwerend en extreem licht. Het grote voordeel van X-trem is dat je het rechtstreeks op het metaal van je bus aanbrengt waardoor er geen vocht achter kan komen. Daarnaast is X-trem buigzaam wat dit isolatiemateriaal zeer geschikt maakt voor het isoleren van een buscamper. X-trem is verkrijgbaar in verschillende diktes en ook in een zelfklevende variant zodat je geen (dure) lijm hoeft te gebruiken.
  • Armaflex: bijna hetzelfde isolatiemateriaal als X-trem, alleen is Armaflex isolatie goedkoper. Helemaal als je het in Duitsland bestelt (zie verderop voor meer info). Het is net als X-trem rechtstreeks op het metaal aan te brengen, verkrijgbaar in verschillende diktes en in een zelfklevende variant.

Kortom: X-trem en Armaflex zijn vanwege de vochtregulatie, het isolerend vermogen en de flexibiliteit het meest geschikt als isolatiemateriaal voor een camper. Wij hebben vanwege het grote prijsverschil tussen X-trem en Armaflex gekozen voor Armaflex isolatie. Ter vergelijking: 6m2 Armaflex 19mm kost €70,25 terwijl je voor 6m2 X-trem (20mm dik)  €120 betaalt. Aangezien je een aantal rollen nodig zult hebben, loopt het verschil in prijs al behoorlijk snel op.

VERSCHILLENDE SOORTEN ARMAFLEX

Armaflex isolatie is leverbaar in drie verschillende varianten: AF, XG en ACE. Daarvan is de AF variant kwalitatief de beste omdat deze is voorzien van een anti-bacteriële werking (MICROBAN ® technologie), maar dit maakt hem dan ook de duurste variant. Armaflex ACE is het meest voordelig omdat deze kwalitatief het minste is. Wij hebben daarom gekozen om het grootste gedeelte van onze bus te isoleren met Armaflex XG aangezien dit wordt aangeraden voor het isoleren van campers, woonwagens etc. Daarvoor hebben we Armaflex 19mm gebruikt. Persoonlijk raden we je aan om voor de XG te gaan. Isoleren doe je maar één keer. Doe het goed! Voor de spanten en balken hebben we 6mm dik Armaflex isolatie gebruikt aangezien deze dikte veel buigzamer is dan 19mm. Omdat 6mm niet verkrijgbaar is in de XG variant, hebben we hiervoor Armaflex ACE gebruikt.

WAAR SCOOR JE HET GOEDKOOPST ARMAFLEX?

Armaflex is bij Amazon verreweg het goedkoopst. Wij hebben alle rollen Armaflex besteld via de Duitse Amazon website en hadden het binnen een week in huis. Sinds kort kun je Armaflex ook via de Nederlandse Amazon bestellen. Maar waar ben je nou het voordeligst uit? Dat hangt af van de Armaflex variant die je koopt en de hoeveelheid rollen.

Kijk je puur naar de prijs van de ACE variant (per m²) dan is momenteel de Duitse Amazon voordeliger. Helaas betaal je nu in Duitsland per extra rol ACE die je bestelt extra verzendkosten. In Nederland zijn de ACE rollen ietsje duurder alleen is de bezorging dan weer volledig gratis. 

Maaaaaarrrr, als je kiest voor de XG variant (wat wij adviseren) dan kun je deze vooralsnog alléén bestellen in Duitsland. Simpelweg omdat deze niet in Nederland verkrijgbaar is. Bovendien is de verzending vanuit Duitsland bij bestelling van 2 of meer rollen XG geheel gratis.  

ONZE KEUZE

Dus samenvattend: voorlopig kun je het beste alles in Duitsland bestellen. Ten eerste omdat je maar 1 rol ACE 6mm nodig hebt (7,5 of 15). Ten tweede omdat de XG variant vooralsnog alleen in Duitsland te verkrijgen is. Bovendien zijn de verzendkosten vanaf 2 XG rollen volledig gratis.

> Klik hier voor 6 mm Armaflex ACE voor de spanten en deuren in Duitsland
> Klik hier voor 19 mm Armaflex XG voor de wanden / plafond / vloer in Duitsland

TIP: plaats het gewenste aantal rollen Armaflex isolatie van de verschillende diktes in je winkelmand als je niet direct wil bestellen. Producten in de winkelmand blijven tot 90 dagen bewaard. Zo hoef je de volgende keer niet meer te zoeken. 

ONTDREUNINGSPLATEN OM TRILLINGEN TE REDUCEREN

Alvorens je begint met isoleren wil je ontdreuningsplaten aanbrengen in je camper. Ontdreuningsplaten bestaan uit bitumen en dienen rechtstreeks op het metaal van je bus te worden aangebracht. Zodoende verzwaren ze het metaal en daarmee worden trillingen en geluiden tijdens het rijden of geluiden uit je directe omgeving geminimaliseerd. Maar bijvoorbeeld ook wanneer je een deur sluit. Rijden met een open cabine zonder ontdreuningsplaten is sterk af te raden. Nadat je de ontdreuningsplaten hebt aangebracht hoor je direct een duidelijk verschil! Wij hebben de ontdreuningsplaten aangebracht op onze zijwanden en plafond. Ook wil je het geluid van de wielkasten isoleren. Je kunt er ook voor kiezen om ontdreuningsplaten ook op je plafond en de vloer aan te brengen. Wij hadden genoeg aan 4 m² en ook besteld via Amazone.de.

Ontdreuningsplaten bij camper isoleren

CAMPER ISOLEREN: EENVOUDIG STAPPENPLAN

Voordat je begint met het isoleren van je camper is het belangrijk dat alle gaten vooraf al (zoals een CEE stekker, gas- en watertoevoer en wellicht kabels van je zonnepaneel) in de wanden van je camper zijn geboord. Ga je ook camperramen inbouwen? Dan is het verstandig om dit ook dit eerst te doen voordat je begint met isoleren zodat je niet meer door je isolatiemateriaal hoeft te zagen. Hierna kun je onderstaand stappenplan volgen:

STAP 1: VIERKANTE METERS METAAL OPMETEN

Omdat je Armaflex isolatie voor je camper alleen per vierkante meter kunt bestellen, zul je het aantal vierkante meters metaal van je camper moeten opmeten. Je wilt al het metaal van je camper bedekken, dus ook de spanten en balken. Metaal is namelijk een zeer goede geleider van zowel warme als koude lucht. Alle stukken metalen die je niet isoleert en verbonden zijn aan je carrosserie zijn koudebruggen. Een koudebrug verlaagt de isolatiewaarde van je camper en is daarmee ongewenst. Bovendien vergroten ze de kans op condensatie en schimmelgroei. Door al het metaal van je camper te isoleren voorkom je koudebruggen en minimaliseer je dus de overgang (vanuit buiten) van kou/warme in de ruimte.

STAP 2: ARMAFLEX ISOLATIE EN ONTDREUNINGSPLATEN BESTELLEN

Persoonlijk raden we je aan om jouw buscamper te isoleren met Armaflex XG. Isoleren doe je maar één keer dus doet het goed. Dan heb je er jarenlang plezier van. Voor de spanten en balken hebben we 6mm dik Armaflex isolatie gebruikt aangezien deze dikte veel buigzamer is dan 19mm. Omdat 6mm niet verkrijgbaar is in de XG variant, hebben we hiervoor Armaflex ACE gebruikt.

In totaal hebben wij 30 vierkante meter Armaflex 19mm isolatie besteld en 20 vierkante meter Armaflex 6mm. Hoeveel camper isolatiemateriaal jij nodig hebt hangt uiteraard af van de lengte en hoogte van je camper, maar reken ruim want je zult niet alle vierkante meters op een rol optimaal kunnen gebruiken. Ook wil je voorkomen dat je (net als wij) een rol extra moet bestellen, want dan moet je extra verzendkosten betalen. Naast het camper isolatiemateriaal hebben wij ook 4 vierkante meter ontdreuningsplaten besteld.

NOTE: het is niet noodzakelijk om al het metaal van je camper te bedekken met ontdreuningsplaten. Wanneer je een groot oppervlakte bedekt van bijvoorbeeld de zijwanden, wielkasten, deuren en eventueel het plafond en/of de vloer bedekt doen ontdreuningsplaten al zijn werk.

STAP 3: METAAL REINIGEN EN ROEST BEHANDELEN

Ontdreuningsplaten en isolatiemateriaal blijven beter plakken op een schone, vetvrije ondergrond. Daarom hebben wij het metaal ontvet met St. Marc. Heb je te maken met roestplekken, dan zul je deze moeten behandelen om te voorkomen dat deze groter worden. Wij hadden gelukkig alleen te maken met hele kleine plekjes en hebben die behandeld met Hammerite. Nadat de Hammerite was opgedroogd hebben we het wederom ontvet met St. Marc.

STAP 4: VLOER CAMPER ISOLEREN

Wij zijn begonnen met het isoleren van de vloer van onze camper. Daarbij hebben we eerst een aantal houten latten over de lengte van de bodem gelijmd met Polymax. Polymax is een uitstekende alleslijmer dat hout perfect op metaal lijmt. Polymax lijm en eventueel een lijmpistool kun je ook meteen het best tegelijk met de Armaflex isolatie en ontdreuningsplaten op Amazon.de kopen want daar zijn ze het goedkoopst. De houten latten zorgen ervoor dat de vloerplaat niet rechtstreeks op het Armaflex isolatie drukt en daarmee zijn isolerende werking behoudt. Kies dus voor latten die dikker zijn dan het door jou gekozen Armaflex isolatie en houd ook rekening met eventuele bollingen in de vloer. De ruimte tussen de vloerplaat en de Armaflex isolatie zorgt zo voor een extra isolerende werking (net als bij dubbelglas). Daarnaast is dit een zeer stevige constructie zodat je ook meubilair zoals kasten en bedden stevig kunt bevestigen in zowel de vloerplaat als de latten wat zorgt voor extra ‘vlees’.

Na het aanbrengen van de latten hebben we de Polymax een nacht laten laten uitharden waarna we tussen de latten stroken van Armaflex 19mm hebben gelegd. Eventueel kun je over de latten en over het camper isolatiemateriaal wat hier tegenaan zit nog isolatietape plakken voor een optimale afwerking. Nadat alle isolatie was aangebracht hebben we een populieren multiplex vloerplaat (244×122 cm verkrijgbaar bij de Gamma) op maat gezaagd en gemonteerd met schroeven.

Lijm de plinten voor goede camper isolatie

TIP: leg gewichten op de balken zodat ze stevig worden aangedrukt en laat de lijm goed uitharden voordat je begint met isoleren.

Resultaat van plinten op de bodem van de camper om de te camper isoleren

Armaflex aanleggen om je camper te isoleren

STAP 5: ONTDREUNINGSPLATEN

De ontdreuningsplaten dienen rechtstreeks op het metaal te worden geplakt. Dus meet op hoeveel je wilt aanbrengen en snij het gewenste oppervlakte op maat. Ontdreuningsplaten kun je gewoon met een knap stanleymes snijden. Schaf daarom meteen even een goed stanleymes aan want een goedkoop mes raakt snel bot en het Armaflex isolatie gaat dan ook sneller rafelen. Druk de ontdreuningsplaten stevig aan zodat je luchtbellen voorkomt.

Camper isolatie - Ontdreuningsplaten op maat snijden met een stanleymes

Camper isoleren - ontdreuningsplaten aanbrengen

STAP 7: ZIJWANDEN, PLAFOND EN WIELKASTEN ISOLEREN

Zorg bij de isolatie van je zijwanden en het plafond voor dat je al het metaal bedekt en koudebruggen voorkomt. Wij hebben grote oppervlaktes geïsoleerd met Armaflex 19mm en de spanten met Armaflex 6mm. Voordat we alles met Armaflex isolatie zouden bedekken, hebben we elektriciteitskabels getrokken. De kabels gaan bij ons door de al aanwezige spanten en kunnen op deze manier mooi worden weggewerkt.

TIP: Trek elektriciteitskabels (bij voorkeur door ribbuizen) voordat je alles afplakt met isolatiemateriaal zodat je er nog gemakkelijk bij kunt.

Belangrijk bij het aanleggen van de elektriciteitskabels is dat je kiest voor kabels die dik genoeg zijn zodat ze de spanning die er doorheen loopt aankunnen zonder warm te worden en dat je rekening houdt scherpe metalen randen. Tijdens het rijden kunnen de kabels bewegen en eventueel gaan schuren tegen het metaal. Om dit te voorkomen dien je de kabels ter bescherming door een (flexibele) ribbuis trekken. Indien je hier geen plek voor hebt kun je de scherpe randen van het metaal wegwerken met bijvoorbeeld hittebestendig isolatietape of carrosserieband, maar een ribbuis heeft wel de voorkeur.

Wielkasten isoleren camper
Wielkasten isoleren is net even anders dan de recht-toe-recht-aan stukken in de camper. Het makkelijkste is om vanaf onder naar boven te werken en het isolatiemateriaal in te knippen bij de ‘vouw’.

Camper isoleren: spanten geisoleerd met buigzaam isolatiemateriaal
Gebruik voor de spanten dunner Armaflex want dat is buigzamer. Wij hebben 6mm gebruikt.

Plafond camper isoleren met Armaflex
Voor het isoleren van het plafond hebben we 19mm dik Armaflex tussen de balken gebruikt. 

Bedrading aanleggen voor het camper isoleren

Camper isoleren: elektriciteitskabels leggen alvorens je alles isoleert
Wij hebben de elektriciteitskabels door de balken en spanten van onze camper getrokken. Indien dit niet mogelijk is, isoleer dan wel je gehele camper en leg de kabels daarna.

camper deuren isoleren

Ook de schuifdeur wil je isoleren. Hiervoor hebben we grote vlakken Armaflex 6mm isolatie gebruikt en in de schuifdeur zelf Armaflex 19mm isolatie die we min of meer opgevuld hebben.

achterdeur camper isolatieZelfde geldt voor de achterdeuren. Hiervoor hebben we ook Armaflex 6mm isolatie gebruikt en van binnen opgevuld met Armaflex 19mm isolatie materiaal.

Camper Isoleren: Alles wat je moet weten

Heb je vragen over het isoleren van je camper? Laat dan hieronder een reactie achter!

KLAAR MET ISOLEREN?

Na het isoleren van je camper en je elektriciteitskabels te hebben gelegd kun je de wanden, het plafond en de deuren afwerken. Lees en bekijk bijbehorende video over camper betimmeren en bekleden hier.

 

DOWNLOAD ONS GRATIS E-BOOK CAMPER BOUWEN

camper bouwen gratis ebook

LEES MEER HANDIGE CAMPER BOUW ARTIKELEN:

Camper ramen inbouwen: eenvoudig stappenplan
Zelf een camper bouwen in Nederland: regels & wetgeving
Dakraam camper inbouwen: complete handleiding

Alle blogs over Van Life - by NOMADS

Showing 44 comments
  • Roy
    Beantwoorden

    Weer een mooi verhaal zo.
    Erg leuk om jullie zo te volgen.

    Gr roy en koby

    • by NOMADS
      Beantwoorden

      Heeey Roy, dankjewel voor het compliment! Ook van plan om een camper om te bouwen op korte termijn?

      • Maureen
        Beantwoorden

        Hi nomade, wat leggen jullie alles helder uit. Ook het overzicht naar de gebruikte materialen is erg handig
        Vraag: hoeven de holtes achter de armaflex niet gevuld te worden met isolatiemateriaal?
        Vraag: ik wil een breedtebed achterin en heb mijn voorlopige keuze laten vallen op de fiat ducato. Ik ben 1.60 en de hoogte van de ducato is 1.662. Een verhoogde ducato is moeilijk aan te komen net L1. Is het reëel om aan te nemen dat ik genoeg marge heb voor vloer en dakisolatie en ik nog rechtop kan staan? De juiste bus moet ik nog vinden. Groetjeso

        • by NOMADS
          Beantwoorden

          Hoi Maureen,

          Dankjewel voor het compliment. We doen ons best 🙂

          Wat betreft je vraag over de holtes achter de Armaflex: je kan het zo gek maken als je zelf wilt. Tuurlijk is het zo hoe dikker de isolatie hoe beter. Maar waar trek je de grens? In principe sla je al een hele grote slag door het metaal volledig te isoleren van de binnenlucht in je camper. Wij hebben de holtes niet geïsoleerd maar gewoon erover heen geïsoleerd met 6mm Armaflex isolatie. Het is namelijk ontzettend moeilijk om daar bij te komen. Zolang je zorgt dat je het goed afsluit is het gewoon prima. Wij hebben het in ieder geval nog niet koud gehad daarmee 🙂

          Verder moet je rekening houden met zo’n 4-5 centimeter verhoging op de vloer (3 cm lat + 1,2 cm multiplexplaat + eventuele laminaat op de vloer. Het plafond wil je zeker isoleren met 19 mm Armaflex isolatie omdat je de meeste warmte verlies bij het plafond hebt. Dus reken daar ook nog eens minimaal 3-4 centimeter. Dus dan wordt volledig rechtop staan wel lastig. Je moet je afvragen hoe erg je dat zelf vindt.

          Laat ons weten als je nog meer vragen hebt.

          Liefs,
          Kay & Esther

  • Theo
    Beantwoorden

    Hey Kay en Esther, prima leesvoer, lekker leerzaam, ik ben me nu aan het oriënteren in welk type bus ik wil aankopen, type ducato(breed slapen) of crafter/ sprinter,
    Ik blijf jullie volgen.
    Groeten uit het groninger land

    • by NOMADS
      Beantwoorden

      Hey Theo, leuk om te horen zeg! Super bedankt. Wat gaaf dat je hier ook aan gaat beginnen. Crafter/sprinters zijn prachtig alleen wat duurder. Maar het is net wat je wil. Omdat Kay 1,93cm is hebben wij gekozen voor een H3 Renault Master uit 2014. Die was perfect! Maar uiteraard ontzettend persoonlijk. Laat ons weten als je er een hebt gekocht! Onwijs leuk Theo!

  • Bert Z.
    Beantwoorden

    Beste Nomads jullie hebben al heel veel ondernomen, toch hierbij heel veel succes maar vooral plezier!!
    Het inbouwen van een camperbus is “geweldig”, zelf inmiddels klaar met inbouwen en we hebben er al enkele trips opzitten. Bij de voorbereiding en inbouw is het veel keuzes maken al heb je een, naar jouw idee, kant en klaar plan!
    Een enkel idee wil ik voor volgers toevoegen. Wij hebben in onze L2H2 Jumper, gekozen voor twee lengte bedden, vanwege de ervaring met een dwarsligger waarbij de één altijd over de ander moet kruipen om bij het slapen naar het toilet te kunnen gaan.
    Links achter, in de lengte van de bus boven de wielkast, kasten en het vaste bed (65cm houten lattenbodem), de kachel/boiler en berging eronder. Links het opklapbare deel (65cm lattenbodem met metaal frame) en RVS secretaire scharnier toepassen, goed passend infreesen.
    Electra draden altijd in flexibele buis, al is het alleen al om een niet voorziene aanpassing te kunnen doen. Campergroet 👋 Bert.

    • by NOMADS
      Beantwoorden

      Hoi Bert,

      Bedankt voor je leuke berichtje en de handige tips! Wij gaan inderdaad ook voor een (vast) lengtebed achterin onze camper.
      Komende tijd nog flink klussen, maar de bus begint meer en meer op een camper te lijken. Kunnen niet wachten om weer op pad te gaan.

      Groetjes,
      Esther en Kay

  • Bregje
    Beantwoorden

    Hoi Nomads! Leuk om te lezen. Ik ben met hetzelfde bezig, en heb begrepen dat als je Armaflex gebruikt voor de camper, dat je dan het beste XG kunt gebruiken (en niet ACE bv). Via jullie link kan ik niet achterhalen welke soort het is, het is in elk geval goedkoper dan ik heb kunnen vinden. Ben daarom erg benieuwd welke versie jullie hebben? (misschien staat het nog op de doos?). Groet! Bregje

    • by NOMADS
      Beantwoorden

      Hoi Bregje,

      Wat leuk dat je ook een camper aan het bouwen bent! Wat voor bus heb je? Wij hebben inderdaad voor het grootste gedeelte Armaflex XG gebruikt (alle 19mm oppervlaktes). Behalve de spanten; daar hebben we 6mm Armaflex ACE voor gebruikt omdat die niet verkrijgbaar was in de XG versie. We hebben de verschillende linkjes nu toegevoegd in ons artikel. Succes!

  • ds,
    Beantwoorden

    Hy Nomads, leuk om de links mee te geven. Wij reizen al 43 jaar met een 2CV (lelijke eend zoals jullie het noemen) en met een tent(je). We willen de kampeerseizoenen verlengen en daarom hebben we een busje aangekocht die we ombouwen tot een camper. Ons busje (een Citroën Jumpy), staat nog bij een constructeur voor het plaatsen van een hefdak (slaapdak) en zetel waar we ook een bed van kunnen maken. Dat mag je zelf niet doen in België en moet door een erkende constructeur gebeuren. Die zorgt dan ook voor de homologatie. Als dat klaar is kunnen we eindelijk zelf beginnen met het verder inrichten er van. Maar nu toch al een vraag … Moet er tussen de afwerking panelen en de Armaflex isolatie in de overblijvende ruimte nog bij geïsoleerd worden met bvb schapenwol of is dat niet nodig? Nog veel succes met jullie project en we volgen jullie op de voet. Rik & May, België

    • by NOMADS
      Beantwoorden

      Dag Rik & May,

      Wat moet dat ontzettend gaaf zijn. Reizen met een een auto en tent hebben wij ook heel veel gedaan. Het mooiste wat er is. Tof dat jullie een lege bus hebben gekocht, daar gaan jullie onwijs veel mooie avonturen mee beleven dacht ik zo. Wat betreft jouw vraag over extra isolatie met bijvoorbeeld schapenwol: De mate van een camper isoleren is afhankelijk van behoorlijk wat variabelen dat het moeilijk is om zo’n vraag direct te beantwoorden. Denk bijvoorbeeld aan de grootte van de bus, de warmtecapaciteit van de kachel die jullie gaan plaatsen, de temperaturen waar jullie je in gaan begeven, het budget dat jullie willen uitgeven en zo zijn er nog wel meer aspecten waar dat van afhankelijk is. Met isoleren kan je het zo gek maken als je zelf wil. Maar de vraag is altijd in hoeverre heb je dat echt nodig? Wij hebben bijvoorbeeld geen extra schapenwol geplaatst tussen de wanden. Wij hebben alles gedaan met 19 mm Armalex en de spanten hebben wij gedaan met 6 mm Armaflex. We hebben de ruimte getest met de verwarming aan met 0 graden celcius en voor ons was de warmte in de bus meer dan voldoende. En wij hebben een H3L3 bus. Die is groter dan een Citroen Jumpy gok ik. Dus mijn gevoel zegt: nee, ik denk niet dat dat voor jou nodig is. Maar zorg wel voor een prima kachel. Ben je zo geholpen?

      Groet,
      Kay & Esther

      • Rik
        Beantwoorden

        Dag Kay en Ester.
        Dank voor jullie antwoord. We kunnen hier zeker mee verder.
        Wat de kachel betreft moeten we nog uitzoeken wat het gaat worden.
        Tot de volgende . Mvg. Rik & May.

  • Michel
    Beantwoorden

    Ik zie dat de kabels door de spanten gaan zonder bescherming. Het risico hiervan is dat het schuurt langs het metaal en de kans groot is dat je kortsluiting krijgt. Het is aan te raden, maar veel werk, om de kabels in pvc buis te laten lopen.

    • by NOMADS
      Beantwoorden

      Dag Michel,

      Dat klopt, dat raden wij ook aan in de video. Echter hebben wij ervoor gekozen om dit niet te doen, omdat er in de spanten geen scherpe randen zaten. Alleen daar waar de kabels in en uit de spanten gaan waren de randen iets scherper. Juist daar hebben we gezorgd voor versteviging met speciale tape zodat het niet meer kan schuren. Op deze manier konden we de kabels makkelijker leggen en er ook meer leggen dan dat met een pvc buis. Maar al heb je de kans, zeker doen!

      Groet,
      Kay & Esther

  • Bosma
    Beantwoorden

    Dag Nomads,

    wat een prachtig project, en heldere informatie die ik kan meenemen in mijn eigen project die ik binnenkort ga starten. Betreft de isolatie is het een helder verhaal die ik zo goed als 1 op 1 kan kopiëren. Alleen vroeg ik mij af wat jullie gaan doen met de achterdeuren? En met de schuifdeur?

    Succes met de bouw en ik zie de volgende blog/vlog weer tegemoet.

    Groet,
    Johan

    • by NOMADS
      Beantwoorden

      Dag Johan,

      Dat is het zeker. Man, denk wel één van de tofste projecten die we ooit gedaan hebben. Fijn dat je wat aan de informatie hebt gehad. Je kan het inderdaad zo 1 op 1 overnemen. Dat is ook uiteindelijk de bedoeling. In de video kun je zien dat wij de schuifdeur van de camper ook met Armfaflex hebben bedekt. De binnenkant kun je zoveel mogelijk doen met 19 mm. En dan daaroverheen een volledig laag 6 mm Armaflex. Zelfde geldt voor de achterdeuren van de camper. Dat kun je dan weer mooi afwerken met bijv. schrootjes, vilt of smalle triplex plaat. We zullen dit blog nog aanvullen met nieuwe informatie hierover.

      Gaat dat lukken zo?

  • Pim
    Beantwoorden

    Erg behulpzame website! Ik heb een vraagje, de spanten heb je hol gelaten, dus niet gevuld met purschuim of armaflex? Bedankt!

    • by NOMADS
      Beantwoorden

      Hoi Pim,

      Leuk om te horen, bedankt! Wij hebben de spanten inderdaad hol gelaten, maar de buitenzijdes wel volledig bedekt met Armaflex om koudebruggen te voorkomen. Dus als je de buitenkant van de spanten volledig bedekt is het niet noodzakelijk om deze op te vullen. Wil je dit wel doen, dan adviseren we je om geen pur te gebruiken aangezien je daarmee ruimtes volledig kan afsluiten waardoor vocht niet weg kan. Dit kan leiden tot versnelde roestvorming en is daarom niet aan te raden als camper isolatiemateriaal.. Mocht je nog ergens anders tegenaan lopen; we helpen je graag.
      Succes!

      Groetjes,
      Esther en Kay

  • Yves
    Beantwoorden

    Beste.

    Bedankt voor de nuttige info.

    Ik ben zelf bezig met het isoleren van mijn bestelwagen.

    De bedoeling is wel om hem nog grotendeels als bestelwagen (gewone laadruimte) te behouden. Maar hem wel aangenamer te maken om in te slapen als we bv. op fiets weekend gaan.

    Ik ga de wanden isoleren en afkleden met dunne triplex plaat.

    Mijn idee was echter wel om de triplex plaat volledig op maat te zagen zodat deze zo ver mogelijk over alle metaal delen heen zit, en gewoon de achterkant van de triplex plaat te bekleden met het isolatie materiaal.

    Dit leek me veel eenvoudiger dan de isolatie in alle hoekjes en kantjes te plakken en er dan de plaat voor te zetten. En het zou ook alle koudebruggen zo goed als moeten bedekken.

    Is hier en nadeel aan waarom jullie anders werken? Of is het omdat jullie deze bestelwagen anders gaan afkleden aan de binnenkant?

    Alvast bedankt.

    • by NOMADS
      Beantwoorden

      Dag Yves,

      Dat klinkt inderdaad een stuk eenvoudiger. Dus als ik het goed begrijp wil je alleen je multiplex plaat isoleren en verder niks direct op het metaal isoleren? Het grote nadeel daarvan is dat vocht zich makkelijk kan ophopen in ruimte tussen je multiplex plaat en metalen zijkant van je bus. Wat dus roestvorming stimuleert. De warmte zal ook sneller ontsnappen op die manier. Het is meer werk, maar als je ervoor kiest om zelf de metalen wanden af te dekken met Armaflex heb je veel meer controle over de kwaliteit van de isolatie en verminder je kans op vochtophoping aan je carrosserie.

      Groet,
      Kay & Esther

  • Dominique
    Beantwoorden

    Hallo jullie hebben de armaflex besteld op amazon.de zie ik hebben jullie daar douanekosten op moeten betalen

    • by NOMADS
      Beantwoorden

      Hoi Dominique,

      Nee daar hebben wij geen douanekosten over moeten betalen 🙂

      • Dominique
        Beantwoorden

        Hallo sorry voor het late antwoord.druk bezig met mijn werk en aan de bouw van mijn viscampertje.in ieder geval bedankt voor de reactie.

  • Maaike Wiersma
    Beantwoorden

    Hoi, dank voor je heldere uitleg!
    30 en 20m2 hebben jullie gebruikt; welk model bus heb je ermee gedaan? Ik heb een H2L2 sprinter, en wil het ook graag bestellen, liefst in 1x genoeg 😉 kan echter niet goed inschatten wat ik nodig zou hebben…
    dankje voor je reactie!

    • by NOMADS
      Beantwoorden

      Hi Maaike,

      bedankt voor je berichtje en goed om te horen dat de uitleg helder is!
      Wij hebben een Renault Master L3/H3 die 3,73m lang x 1,76m breed x 2,14 hoog is. In totaal hebben wij hiervoor 4 rollen van 19mm dik Armaflex besteld en 2 rollen van 6mm dik. Helaas hadden wij bij onze eerste bestelling maar 1 rol van 6mm dik besteld en dat bleek toch veel te weinig. Je kunt daarom beter iets ruimer bestellen dan dat je weer een losse rol moet bestellen.. Scheelt toch weer verzendkosten 😉
      Jouw bus is 3,26m x 1,78b x 1,94. Dat zou neerkomen op een oppervlakte van 25m2 (naar boven afgerond). Bepaal voor jezelf hoeveel daarvan je wilt isoleren met 19mm en met bijv 6mm.
      Hopelijk ben je zo op weg geholpen? Ga je ook ontdreuningsplaten aanbrengen?

  • stef
    Beantwoorden

    Hi Kay, Esther,

    Eerst en vooral om zo gedetailleerd alles uit te schrijven, helpt enorm!

    nog 1 vraagje: hebben jullie een idee van de maat van spanten/balkjes die jullie gebruikt hebben tussen de armaflex op de vloer en plafond, en voor het geraamte op de muren?

    Waren dat ook gewoon balkjes van 20×20 mm voor zowel plafond als vloer?

    • by NOMADS
      Beantwoorden

      Hoi Stef,

      Leuk om te horen, bedankt!

      Als ik het me goed herinner hebben we op de vloer latjes van 29 x 21 mm gebruikt en voor het plafond hebben we geen latten gebruikt voor de isolatie. Wel voor de afwerking van de schrootjes. Om deze te kunnen monteren hebben we bredere latten (dacht iets van 70 mm) gebruikt met een dikte van 12 mm. Deze balken hebben we ook gebruikt voor de zijwanden waar we dunnen platen van 4-5 mm tegen hebben geplaatst. En dat weer afgewerkt met schrootjes.

      Hopelijk kom je hiermee uit de voeten? Succes!

  • Harre
    Beantwoorden

    Hoi Kay, Esther,

    Hebben jullie een dampscherm geplaatst?
    En waarom wel / niet?

    Gr,
    Harre

    • by NOMADS
      Beantwoorden

      Hoi Harre,

      Nee, wij hebben niet gekozen voor een dampscherm. Omdat het vrijwel onmogelijk was om de wanden 100% te isoleren met een dampscherm. De meeste bussen hebben zijopeningen (roosters) aan de achterkant van de bus. Die zijn bij ons verbonden aan de spanten (dus lucht openingen). Deze moet je open laten zodat de druk weg kan zodra je de deuren dichtgooit. Daarnaast is Armaflex vochtregulerend, dus dat zal niet gaan rotten. Vocht zal je hoe dan ook in je bus krijgen want je moet de de ruimte altijd blijven ventileren. Het was het ons niet waard. Mocht je er toch voor kiezen, zorg er dan voor dat je alles 100% dicht krijgt. Anders is het, zoals je zelf waarschijnlijk wel weet, volstrekt nutteloos.

      Gr. Kay & Esther

  • Henriëlle
    Beantwoorden

    Hoi Kay en Esther, wat een ontzettend fijne omschrijving hebben jullie gemaakt! Wij hebben gisteren een L2H2 ducato gekocht die we gaan ombouwen. Komt er ook nog een blog/video over het aanleggen van de bedrading etc? Die vinden we zelf nogal spannend. Hoe zijn jullie te werk gegaan daarmee?

    • by NOMADS
      Beantwoorden

      Hoi Henriëlle,

      We zijn er momenteel mee bezig. Deze komt er zeker aan. Dus nog even geduld.

      Gr. Kay & Esther

  • w. kierkels
    Beantwoorden

    Hoi Kay en Esther,
    Ik ben mij ook aan het orienteren om een camper te bouwen.
    Vanwege de milieuzones ga ik voor een benzine versie.
    Ik heb een Ford transit connect L2 in gedachte resp Opel Combo L2.
    Andere opties zijn UAZ Buhanka of een ouder model VW transporter (voor 2016).
    De UAZ zou op de komende camperexro in Houten door Customcamp voorgesteld worden.
    Maar hij is ook te koop bij Verbeek in Zutphen.
    Ik heb oa jullie E-book gelezen net als jullie overige tips.

    Maar wat mijn vraag is: Ik kwam via googlen Sinuslive DSM tegen, dit kan ook gebruikt worden voor isolatie.
    De prijs bij conrad.nl is rond 28 euro voor 2 platen (= 1 m2) van 11 mm dik.
    Hebben jullie hier enige kennis over?

    Ik zag dat jullie een 2 accu hadden ingebouwd, nadat jullie het houtwerk hadden aangebracht. Daar houdt ik nu rekening mee, maar kunnen jullie aangeven wat de beste plaats is. Ik ben van mening direct achter de bestuurdersstoel of indien mogelijk er onder vanwege de bereikbaarheid.

    • by NOMADS
      Beantwoorden

      Hoi Wim,

      Sinuslive DSM is zover ik weet meer voor geluidsisolatie en relatief duur. Als het voor je bus is zou ik 100% Armaflex adviseren. Uitstekende warmte/kou isolering. Wat betreft je vraag over de accu’s, het maakt in principe niet zoveel uit waar je deze plaatst. Bereikbaarheid is inderdaad belangrijk. Vast op de grond is ook beter. Houd rekening met je bekabeling. Veel succes nog. Mocht je nog vragen hebben, stel ze gerust!

      Gr. Kay & Esther

  • Johan
    Beantwoorden

    Nou vooruit dan, nog maar een vraag over jullie ervaring. Camperforum al afgestruind, maar niet zo makkelijk een antwoord te vinden. Het betreft de montage van de wanden. Eerst hebben jullie een geheel dekkende laag armaflex. Daarna de wand. Mijn vraag:
    Hoe hebben jullie de latten tegen de wanden bevestigd?
    Hebben jullie direct op de armaflex gemonteerd?
    En valt er iets voor te zeggen dat je net als op de vloer, latten monteert en daar omheen vervolgens armaflex tussen doet?
    Alvast dank! Groetjes.

    • by NOMADS
      Beantwoorden

      Hoi Johan,

      no worries! Wij hebben daar ook uitgebreid onderzoek naar gedaan en je komt inderdaad veel verschillende verhalen tegen. Uiteindelijk hebben we gekozen om
      latten van 70x12mm tegen de spanten te monteren (direct op het Armaflex). De latten hebben we met rvs schroeven bevestigd. Vervolgens hebben we hier dunne platen van 4-5 mm tegen hebben geplaatst. Zodoende behoud je toch een luchtlaag. De zijwanden hebben wij nog afgewerkt met schrootjes, maar dat is uiteraard persoonlijke voorkeur.

      Hopelijk kom je hiermee uit de voeten? Succes!

  • Erwin
    Beantwoorden

    Hoi! Dank voor de uitleg en tips. We hebben recent een Master L2H2 uit 2005 aangeschaft (ex-brandweer, mooi knalrood;-)) die we nu aan het ombouwen zijn. Waarschijnlijk gaan we ook Armaflex gebruiken. Klopt het dat jullie tussen de Armaflex op de panelen en de houten betimmering (de uiteindelijke ‘muren’) nog best een stuk lucht overhouden dan doordat de wanden gelijk zijn aan de spanten? Of heb je dit uiteindelijk nog ergens mee opgevuld? Bedankt alvast!

    • by NOMADS
      Beantwoorden

      Hoi Erwin,

      Tof zo’n knalrode bus :)! Wij hebben de spanten van de bus niet opgevuld met Armaflex (als dat je vraag was). En tussen onze isolatie en de betimmering van de wanden zit inderdaad een luchtruimte. Werkt eigenlijk alleen maar in het voordeel van de isolatiewaarde. Hopelijk beantwoord dit je vraag? Check onze nieuwe blog voor foto’s en een video over hoe wij de wanden hebben afgewerkt. Dat geeft een duidelijker beeld: https://www.bynomads.nl/camper-bouwen/camper-betimmeren-bekleden/

      Veel plezier met het klussen aan jullie bus!
      Groeten,
      Esther en Kay

      • Erwin
        Beantwoorden

        Hoi! Las toevallig vlak hierna inderdaad jullie nieuwe blog;-) Dank voor de info en tips, de armaflex is inmiddels binnen dus we kunnen aan de slag!

        • by NOMADS
          Beantwoorden

          Hoi Erwin,

          Super! Nu kan de echte pret beginnen 😉 Veel succes net het isoleren van je bus!

          Groeten,
          Esther en Kay

  • Charlotte
    Beantwoorden

    Hoi Esther en Kay,
    Super Yoffe blog, bedankt voor alle duidelijke uitleg!
    Mag ik vragen welke afmeting jullie bus heeft?
    Groetjes, Charlotte & Joe

    • by NOMADS
      Beantwoorden

      Hoi Charlotte en Joe,

      Thanks voor jullie leuke berichtje! We doen ons best om zelf een camper bouwen voor iedereen toegankelijk te maken 🙂
      Wij hebben een Renault Master L3H3. Die is 373 cm lang, bij 176 cm breed en 214 cm lang. Hope that helps?
      Wat voor bus hebben jullie?

      Groetjes,
      Esther en Kay

      • Charlotte
        Beantwoorden

        Hi Esther & Kay,
        Dat lukt zeker, we hebben veel gehad aan jullie vlogs en uitleg! Wij hebben een Fiat Ducato L4H2 🙂 we willen er volgend jaar graag een jaar mee naar de US en Canada met ons zoontje dus we zijn erg enthousiast!! Thnx voor je snelle antwoord, we gaan volgende week isoleren! Groetjes!

Laat een bericht achter

Begin met typen en druk op enter