Camper isoleren: alles wat je moet weten

Camper Isoleren: Vergelijking Isolatiematerialen + Stappenplan

Camper isolatie: alles wat je moet weten

Een camper isoleren: één van de eerste dingen waar je mee te maken krijgt bij de bouw van je buscamper. Er zijn verschillende camper isolatiematerialen op de markt. Welk camper isolatiemateriaal het meest geschikt is en hoe je een camper op de juiste manier isoleert lees je in dit artikel waarin we zowel het belang van thermische- als akoestische camper isolatie uitleggen. We vergelijken daarnaast de meest voorkomende camper isolatiematerialen met elkaar en bieden een stappenplan mét video die jou helpen bij het isoleren van je camper en fouten te voorkomen.

Waarom een camper isoleren?

Het isoleren van de camper tijdens het camper bouwen biedt drie voordelen die we hieronder toelichten:

  • Bescherming tegen buitentemperaturen
    Camper isolatie biedt comfort doordat het de temperatuur zoveel mogelijk reguleert. Het houdt niet alleen de kou buiten, maar het voorkomt ook dat je bus binnen no-time opwarmt tijdens zonnige dagen. 
  • Bescherming tegen schimmel- en roestvorming
    Wanneer je in een buscamper leeft ontstaat er condensvorming door ademen en zweten, maar ook door weersomstandigheden. Condens dat rechtstreeks in aanraking komt met metaal kan op den duur gaan schimmelen en roesten. Camper isolatie die het vocht op de juiste manier reguleert voorkomt roest- en schimmelvorming waardoor je camper langer meegaat. 
  • Bescherming tegen geluidsoverlast
    Door jouw buscamper te isoleren hoor je veel minder geluiden van buitenaf. Wel zo lekker voor de nachtrust. Wil je trillingen en geluiden tegengaan tijdens het rijden met je camper, dan doe je er verstandig aan om naast thermische isolatie ook akoestische isolatie aan te brengen. Hierover meer in de volgende alinea.

Camper isoleren met Armaflex

Camper isolatie: welke manieren zijn er?

Een camper isoleren kun je op twee manieren doen: thermisch & akoestisch. Hieronder leggen we het belang uit van zowel thermische-, als akoestische camper isolatie:

  • Thermische camper isolatie
    Thermische camper isolatie wordt ook wel warmte-isolatie genoemd en houd de warmte binnen in je camper. Tegelijkertijd wordt koude lucht langer vastgehouden en dat is ideaal als de zon op het dak van je bus brandt. Dus of je nou van plan bent om met jouw toekomstige camper naar warme of koude gebieden te reizen, thermische camper isolatie is noodzakelijk. 
  • Akoestische camper isolatie
    Akoestische camper isolatie, ook wel geluidsisolatie genoemd en heeft als doel geluidstrillingen te reduceren. Door het toepassen van geluidsisolatie in de camper verminder je geluid tijdens het sluiten van een deur en rijden met een open cabine. Daarnaast vang je minder geluid op uit campers die naast je staan geparkeerd.

Meest voorkomende camper isolatiematerialen (thermisch)

Eén ding is zeker; als je besluit de camperbus te isoleren dan is het belangrijk dat je dit goed aanpakt. Dit houdt niet alleen in dat je jouw gehele zelfbouw camper moet isoleren, maar ook dat je het juiste camper isolatiemateriaal kiest. Omdat het internet bol staat van verschillende buscamper isolatiematerialen, helpen wij jou op weg door je een overzicht te geven van de meest voorkomende camper isolatiematerialen.

  • Piepschuim: voordelig en lichtgewicht isolatiemateriaal. Echter, piepschuim is niet brandveilig noch flexibel.
  • Kurk: 100% natuurlijk isolatiemateriaal met een geluiddempende werking dat tevens gemakkelijk te bewerken is. Helaas is dit isolatiemateriaal kostbaar, minder flexibel en heb je een dikke laag nodig voor een goede isolatiewaarde.
  • Schapenwol: 100% natuurlijk isolatiemateriaal dat niet irriteert en een goede isolatiewaarde heeft. Schapenwol camper isolatie is in staat om tot wel 35% van zijn eigen gewicht aan vocht opnemen en weer af te staan. Helaas duurt het afstaan langer waardoor het gewicht van schapenwol toeneemt en de isolatiewaarde afneemt. 
  • Glaswol: populair isolatiemateriaal voor huizen, maar niet geschikt voor campers. Het is namelijk vochtgevoelig en het kan irritatie opwekken tijdens het aanbrengen vanwege het glas in het isolatiemateriaal.
  • Armaflex: Armaflex isolatie is vochtwerend, extreem licht, flexibel en heeft een goede isolatiewaarde. Daarnaast kun je Armaflex rechtstreeks op het metaal aanbrengen waardoor er geen vocht achter kan komen. Armaflex isolatie is bovendien verkrijgbaar in verschillende diktes en in een zelfklevende variant. Daarmee is Armaflex wat ons betreft de beste isolatie voor een buscamper.
  • X-trem: heeft praktisch dezelfde eigenschappen als Armaflex alleen is dit isolatiemateriaal niet brandbestendig en is het duurder dan Armaflex.
  • Gespoten PUR: zeer goede camper isolatie tegen kou. Helaas heb je flink wat bussen purschuim nodig om de gehele buscamper te isoleren. Dit is niet alleen prijzig, maar ook tijdrovend. Daarnaast kan je met pur ruimtes afsluiten waardoor vocht niet weg kan. Dit kan leiden tot versnelde roestvorming en is daarom ten zeerste af te raden als camper isolatiemateriaal.
  • Pir platen: isoleren goed, zijn betaalbaar en makkelijk aan te brengen op een gelijke ondergrond. Echter, vanwege de dikte zijn de Pir platen stug en minder geschikt voor het isoleren van hoeken en schuine wanden in een buscamper. 

Camper isolatie: alle voor- en nadelen op een rij

Om te bepalen welke vorm van camper isolatie voor jou het meest geschikt is hebben we de voor- en nadelen van de meest gebruikte camper isolatiematerialen hieronder in een overzichtelijk schema geplaatst. 

Vergelijking meest voorkomende camper isolatie

Zoals je ziet kun je kiezen uit diverse materialen wat betreft camper isolatie. Zonder ons er al te veel mee te bemoeien raden we je af om piepschuim, glaswol en pur te gebruiken. Piepschuim is namelijk niet brandveilig, glaswol kan irritatie veroorzaken en bij gespoten pur bestaat het gevaar dat je ruimtes volledig afsluit waardoor vocht niet weg kan en roestvorming kan ontstaan. 

De meningen over schapenwol als isolatiemateriaal zijn verdeeld. Het is natuurlijk materiaal, maar het kan zakken na plaatsing en bovendien kan het tot wel 35% van zijn eigen gewicht aan vocht opnemen. Doordat schapenwol niet rechtstreeks op het metaal wordt geplakt kan er tussen het materiaal en de stalen camperwand vocht ophopen. Als dit niet kan ventileren leidt het mogelijk tot schimmel- en roest. Daarom hebben wij voor ander camper isolatiemateriaal gekozen met een goede vochtregulatie dat bovendien wel rechtstreeks op het metaal van de carrosserie is aan te brengen. Hierover later meer.

Vergelijking op basis van isolatiewaarde

Om isolatiematerialen goed met elkaar te kunnen vergelijken dien je naast de voor- en nadelen ook te kijken naar het isolerend vermogen van het isolatiemateriaal. Hiervoor wordt een zogeheten R-waarde gehanteerd: de warmteweerstand van het isolatiemateriaal. Zonder het al te technisch te maken moet je onthouden dat hoe hoger de R-waarde is, des te beter het materiaal isoleert. Hoe lager de R-waarde, hoe sneller het isolatiemateriaal warmte of kou doorlaat. 

Helaas vermelden fabrikanten niet altijd de R-waarde, maar wel de λ-waarde (Lambda waarde). Dit is de warmtegeleidbaarheid van een materiaal. Hierbij geldt: hoe lager de λ-waarde hoe slechter de warmte wordt geleid en dus hoe beter het materiaal isoleert.

Wanneer je de λ-waarde en de dikte van het isolatiemateriaal weet kun je de R-waarde berekenen, want: R-waarde = dikte isolatie / λ-waarde. Wij hebben de berekeningen alvast voor jou gemaakt waarbij we uit zijn gegaan van 20mm dikte voor het isolatiemateriaal. 

Waarde van verschillende soorten camper isolatie

Uit bovenstaande tabel is af te lezen dat PIR platen het beste isolatievermogen hebben. Toch is het belangrijk om bij het isoleren van je camper niet alleen te kijken naar het isolatievermogen. Andere factoren zoals vochtregulatie, flexibiliteit en de prijs zijn ook ontzettend van belang.

Onze keuze: armaflex als camper isolatiemateriaal

Armaflex en X-Trem isolatie zijn vanwege hun isolatiewaarde, vochtregulatie en flexibiliteit het meest geschikt als isolatiemateriaal voor een bestelwagen. Omwille van het grote prijsverschil tussen Armaflex en X-Trem hebben wij gekozen voor Armaflex isolatie. Ter vergelijking: 6m2 zelfklevende Armaflex 19mm kost €98,99 terwijl je voor 6m2 X-trem 20mm €145 betaalt. Aangezien je een aantal rollen nodig zult hebben, loopt het verschil in prijs al behoorlijk snel op. Wij hebben alle rollen Armaflex camper isolatie op Amazon.nl besteld. Let op: je hebt verschillende soorten Armaflex. Verderop in het artikel leggen we uit welke je het beste kan bestellen voor het isoleren van je bus.

Welke armaflex isolatie voor camper?

Armaflex isolatie voor de camper is leverbaar in drie verschillende varianten: AF, XG en ACE. Daarvan is de AF variant kwalitatief de beste, omdat deze is voorzien van een anti-bacteriële werking (MICROBAN ® technologie). Dit maakt hem helaas ook de duurste variant. Armaflex ACE is het meest voordelig omdat deze kwalitatief het minste zou zijn. Wij hebben het grootste gedeelte van onze bus geïsoleerd met Armaflex XG aangezien dit wordt aangeraden voor het isoleren van campers en woonwagens.

Klik hieronder voor meer informatie over de verschillende Armaflex soorten:

Armaflex AF
Armaflex XG
Armaflex ACE

Camper Isoleren: Alles wat je moet weten

Welke dikte armaflex isolatiemateriaal?

Welke dikte Armaflex je nodig hebt voor het isoleren van je camper is afhankelijk of je met de camper naar winterse bestemmingen wil reizen. Wanneer je dit van van plan bent dien je minimaal 19mm Armaflex te te gebruiken, beter is om 32mm te gebruiken vanwege de hogere isolatiewaarde.

Wij hebben Armaflex 19mm gebruikt voor het isoleren van onze bus. Voor de spanten en balken hebben we 6mm Armaflex isolatie gebruikt aangezien deze dikte veel buigzamer is dan 19mm. Helaas is de XG variant niet verkrijgbaar in 6mm, daarom hebben we hiervoor Armaflex ACE gebruikt. 

TIP: plaats het gewenste aantal rollen Armaflex isolatie in je winkelmand als je niet direct wil bestellen. Producten in de winkelmand blijven tot 90 dagen bewaard. Zo hoef je de volgende keer niet meer te zoeken naar de juiste variant. En je krijgt direct inzicht in de verzendkosten.

Vergeet niet de camper geluidsisolatie (akoestische isolatie)

Tijdens het rijden met een open cabine of bij het sluiten van een deur kan het metaal van je buscamper trillen en geluid produceren. Geluiddempende panelen, ook wel ontdreuningsplaten genoemd, zijn hiervoor de oplossing. 

Ontdreuningsplaten bestaan uit bitumen en dienen rechtstreeks op het metaal van je bus te worden aangebracht. Zodoende verzwaren ze de carrosserie en daarmee worden resonantie en geluid geminimaliseerd. 

Camper geluidsisolatie breng je aan daar waar de carrosserie het meeste kan trillen: op deuren, wielkasten, zijwanden en het plafond van je buscamper. Daarnaast kun je ervoor kiezen om de vloer te voorzien van ontdreuningsplaten. Het is niet noodzakelijk om het gehele metaal te bedekken met camper geluidsisolatie. Wanneer je zo’n 60% van de oppervlakte bedekt doen ontdreuningsplaten namelijk al zijn werk. 

Ontdreuningsplaten bij camper isoleren

Wel of geen camper geluidsisolatie?

Sommige zelfbouwers laten ontdreuningsplaten achterwege om geld en gewicht te besparen of omdat ze het nut er niet van inzien. Bepaalde isolatiematerialen zouden immers ook geluiddempend zijn. Toch zijn wij nog altijd blij met onze keuze voor ontdreuningsplaten, want ze maken voor ons een aanmerkelijk verschil in het geluidsniveau van de bus. We hebben nu geen last meer van geluid tijdens het rijden en een dichtslaande deur klinkt veel doffer dan zonder de ontdreuningsplaten. Wij raden geluidisolatie voor de camper daarom wel aan. Zeker als je van plan bent lange afstanden te rijden met je camper zijn ontdreuningsplaten wenselijk.

Koudebrug, dampscherm & ventilatie

Voordat we overgaan op het camper isolatie stappenplan, willen we je nog een aantal belangrijke zaken uitleggen.

  • Koudebrug
    Metaal is een zeer goede geleider van zowel warme als koude lucht. Alle stukken metaal in je camper die je niet of minder goed isoleert en verbonden zijn aan je carrosserie zijn koudebruggen. Een koudebrug verlaagt de isolatiewaarde van je camper en is daarmee ongewenst. Bovendien vergroten ze de kans op condensatie en schimmelgroei. Door al het metaal van je camperbus te isoleren voorkom je koudebruggen en minimaliseer je dus de overgang (vanuit buiten) van kou/warme in de ruimte.
  • Dampscherm
    Met een dampscherm voorkom je dat er lucht en dus ook vocht bij het isolatiemateriaal kan komen. Je plaatst het over het isolatiemateriaal heen waarmee je het isolatiemateriaal luchtdicht maakt. Belangrijk bij het plaatsen van een dampscherm is dat het volledig luchtdicht is en dat blijkt in de praktijk nog wel eens lastig. Wij hebben het niet gebruikt aangezien Armaflex vochtregulerend is. Mocht jij het moeten gebruiken, bijvoorbeeld omdat je schapenwol isolatiemateriaal kiest, dan zou je kunnen denken aan noppenfolie met isolatietape als dampscherm.
  • Ventilatie
    Naast isolatie in een camper is ventilatie noodzakelijk. Door jouw camper te ventileren voorkom je namelijk dat vocht zich in de bus ophoopt. Plaats daarom camper ramen en/of dakluiken in je camper zodat je deze altijd kunt ventileren.

Camper isoleren met armaflex: eenvoudig stappenplan

Voordat je begint met het isoleren van je camper wil je al het carrosseriewerk hebben voltooid. Denk hierbij aan camper ramen inbouwen, maar ook het plaatsen van de CEE wandinvoerdoos, gas- en watertoevoer. Daarnaast doe je er verstandig aan om elektrakabels te trekken voordat je alles bedekt met isolatiemateriaal. Gebruik hiervoor ribbelbuizen om de kabels te beschermen tegen scherpe randen en schuren tijdens het rijden. Bekijk onze camper isolatie video en volg onderstaand stappenplan als je klaar bent met het carrosseriewerk.

Stap 1: armaflex isolatie camper en ontdreuningsplaten bestellen

Omdat je Armaflex isolatie voor je camper alleen per vierkante meter kunt bestellen, zul je eerst het aantal vierkante meters metaal van je camper moeten opmeten. Vergeet daarbij niet om de spanten, balken, deuren en de cabine (boven de bestuurders- en bijrijdersstoel) mee te nemen.

Hoeveel camper isolatiemateriaal jij nodig hebt hangt af van de lengte en hoogte van je camper, maar reken ruim want je kunt niet alle vierkante meters op een rol optimaal gebruiken. Ook wil je voorkomen dat je (net als wij) een rol extra moet bestellen, want dan moet je weer een aantal dagen wachten met extra verzendkosten terwijl je graag door wilt klussen.

Voor onze Renault Master L3/H3 hebben wij het volgende besteld:

– 5 rollen Armaflex XG 19mm (30m2)
– 2 rollen Armaflex Ace 6mm (15m2)
– 3,4m2 ontdreuningsplaten

NOTE: Ontdreuningsplaten doen al zijn werk als je zo’n 60% van het oppervlakte bedekt. 

Stap 2: metaal reinigen en roest behandelen

Ontdreuningsplaten en isolatiemateriaal blijven beter plakken op een schone, vetvrije en droge ondergrond. Daarom hebben wij het staal ontvet met St. Marc, maar je kunt ook remreiniger gebruiken. Als je te maken hebt met roestplekken dan zul je deze moeten behandelen om te voorkomen dat ze groter worden. Wij hadden kleine roestplekken die we hebben behandeld met Hammerite. Nadat de Hammerite was opgedroogd hebben we het staal wederom ontvet.

Wat ook belangrijk is voordat je Armaflex gaat aanbrengen in je camper is dat alle metalen oppervlaktes goed droog zijn. Zo voorkom je dat vocht achter het isolatiemateriaal blijft zitten en dat het Armaflex daarnaast goed hecht aan het metaal en dat vocht later er ook niet achter kan ophopen. Het beste kun je hiervoor een droge doek gebruiken en de camper eventueel vooraf even opwarmen met een elektrisch kacheltje. Met name tijdens de herfst en winter kan het laatste goed zijn.

Stap 3: vloer camper isoleren

Bij het isoleren van onze camper vloer hebben we eerst houten latten over de lengte van de bodem gelijmd met Polymax gebruikt. Polymax is een uitstekende alleslijm dat hout perfect op metaal lijmt. Op de latten bevestigen we op een later moment onze vloerplaat.

De houten latten zorgen ervoor dat de vloerplaat niet rechtstreeks op het Armaflex isolatie kan drukken. Zodoende behoudt het zijn isolerende werking. Bovendien creëert de ruimte tussen de vloerplaat en het isolatiemateriaal een extra isolerende werking (net als bij dubbelglas). Kies dus voor latten die boven jouw isolatiemateriaal uitkomen en houd rekening met eventuele bollingen in de vloer. 

Een ander voordeel van latten verlijmen op de bodem van je camper is dat het een stevige fundering is waarop je camper meubilair kunt bevestigen. Zowel de latten als de vloerplaat zorgen immers voor extra ‘vlees’.

Nadat we de Polymax een nacht hebben laten uitharden hebben we tussen de latten stroken van Armaflex 19mm hebben geplakt. Eventueel kun je over de latten en over het camper isolatiemateriaal wat hier tegenaan zit nog isolatietape plakken voor een optimale afwerking. Als laatste stap hebben we een populieren multiplex vloerplaat (244×122 cm verkrijgbaar bij de Gamma) op maat gezaagd en met schroeven op de latten gemonteerd.

Lijm de plinten voor goede camper isolatie
TIP: leg gewichten op de balken zodat ze stevig worden aangedrukt.
Laat de lijm goed uitharden voordat je begint met isoleren.

Resultaat van plinten op de bodem van de camper om de te camper isoleren

Armaflex aanleggen om je camper te isoleren
Op de foto zie je een metalen plaat: deze diende om de extra zitplaatsen op te bevestigen.
Hierna hebben we deze plaat ook geïsoleerd.

Stap 4: ontdreuningsplaten plaatsen

Als vierde stap hebben wij geluiddempende platen aangebracht. Ontdreuningsplaten zijn eenvoudig met een scherp stanleymes op maat te snijden. Plak de platen vervolgens op het gereinigde metaal van je bus en onthoud dat je in tegenstelling tot isolatiemateriaal niet de gehele oppervlakte hoeft te bedekken. 

Om luchtbellen te voorkomen is het belangrijk dat je de ontdreuningsplaten stevig aandrukt. Wij hebben dit met de hand gedaan, maar je kunt ook een speciale roller gebruiken. Een heteluchtpistool of föhn zorgen er ook voor dat ontdreuningsplaten beter plakken op metaal.

Camper isolatie - Ontdreuningsplaten op maat snijden met een stanleymes

Camper isoleren - ontdreuningsplaten aanbrengen

Stap 5: zijwanden, plafond en wielkasten isoleren

Na het aanbrengen van ontdreuningsplaten en het isoleren van de vloer zijn we verder gegaan met de zijwanden, het plafond en de wielkasten. Zoals eerder vermeld wil je koudebruggen zoveel mogelijk voorkomen. Bedek daarom al het metaal en isoleer over de spanten, maar dek ventilatieroosters niet af. Vergeet de cabine boven de bestuurder- en bijrijder(s) niet! Voor de grote oppervlakten hebben wij 19mm Armaflex gebruikt en voor de overige delen 6mm.

NOTE: Wij hebben de holle delen (in de spanten) niet opgevuld met isolatiemateriaal. Deze ruimtes zijn omsloten door staal dat direct in verbinding staat met de buitenkant. Zodoende kan warme of koude lucht worden afgevoerd. Als je de holle ruimtes opvult kan vocht dat ontstaat door condensatie niet weg en kan er op den duur roest ontstaan of schimmelvorming.

Mocht je nog geen elektra kabels hebben getrokken dan is nu het juiste moment (lees hier alles over camper elektra). Je kunt ze immers nog mooi wegwerken achter de aanwezige spanten van je bus. Kies kabels die dik genoeg zijn zodat ze de spanning die er doorheen loopt aankunnen zonder warm te worden. Maak daarnaast gebruik van ribbelbuizen om je kabels te beschermen tegen de scherpe metalen randen van je bus. Je kunt de scherpe randen ook wegwerken met hittebestendig isolatietape of carrosserieband, maar een ribbelbuis heeft de voorkeur.

Wielkasten isoleren camper
Wielkasten isoleren is net even anders dan de recht-toe-recht-aan stukken in de camper. Het makkelijkste is om vanaf onder naar boven te werken en het isolatiemateriaal in te knippen bij de ‘vouw’.
Camper isoleren: spanten geisoleerd met buigzaam isolatiemateriaal
Voor de spanten hebben wij 6mm Armaflex gebruikt omdat dit buigzamer is dan 19mm Armaflex.
Plafond camper isoleren met Armaflex
Voor het isoleren van het plafond hebben we 19mm dik Armaflex tussen de balken gebruikt.
Camper isoleren: elektriciteitskabels leggen alvorens je alles isoleert
Wij hebben de elektriciteitskabels door de balken en spanten van onze camper getrokken. Indien je een andere voorkeur hebt of als dit dit niet mogelijk is, isoleer dan wel je gehele camper en leg de kabels daarna.
Bedrading aanleggen voor het camper isoleren
Note: trek je elektrakabels bij voorkeur door een beschermende ribbelbuis.

Stap 6: camperdeuren isoleren

Als laatste stap hebben we de achterdeuren en schuifdeur van onze bus geïsoleerd. Voor het isoleren van alle deuren hebben we Armaflex 6mm isolatie gebruikt en van binnen gevuld met Armaflex 19mm isolatie materiaal.

camper deuren isoleren met armaflex camper isolatie
Ook de schuifdeur wil je isoleren. Hiervoor hebben we grote vlakken Armaflex 6mm isolatie gebruikt en in de schuifdeur zelf Armaflex 19mm isolatie.
achterdeur camper isolatie
Voor het isoleren van de deuren hebben we Armaflex 6mm isolatie gebruikt.
En van binnen opgevuld met Armaflex 19mm isolatie materiaal.

Stap 7: camper ramen isoleren

Vergeet niet om de ramen te voorzien van camper raamisolatie. Ramen laten immers veel koude lucht door en warmen je camper snel op bij een zonnige dag. Aangezien er niet voor alle ramen standaard raamisolatie te kopen is, zul je wellicht zelf raamisolatie moeten maken net als wij hebben gedaan voor de achterruiten van onze bus. In ons blog leggen we je stap voor stap uit hoe je eenvoudig raamisolatie voor de camper zelf maakt.

Raamisolatie camper op maat knippen

Klaar met isoleren?

Na het isoleren van je camper en je elektriciteitskabels te hebben gelegd kun je de wanden, het plafond en de deuren afwerken. Lees en bekijk bijbehorende video over hoe wij onze camper wanden hebben betimmerd en bekleed. Vergeet niet eerst zonnepanelen op je camper aan te sluiten.

Stap voor stap leren hoe je een camper bouwt?

Download ons gratis e-book camper bouwen.

Hoi, wij zijn Esther & Kay

Twee avonturiers die met een zelfbouw camper de wereld verkennen. Sinds 2018 helpen wij mensen met het bouwen van een camper en bieden we inspiratie voor onvergetelijke roadtrips.

99 Vragen en reacties

    1. Heeey Roy, dankjewel voor het compliment! Ook van plan om een camper om te bouwen op korte termijn?

    2. Hi nomade, wat leggen jullie alles helder uit. Ook het overzicht naar de gebruikte materialen is erg handig
      Vraag: hoeven de holtes achter de armaflex niet gevuld te worden met isolatiemateriaal?
      Vraag: ik wil een breedtebed achterin en heb mijn voorlopige keuze laten vallen op de fiat ducato. Ik ben 1.60 en de hoogte van de ducato is 1.662. Een verhoogde ducato is moeilijk aan te komen net L1. Is het reëel om aan te nemen dat ik genoeg marge heb voor vloer en dakisolatie en ik nog rechtop kan staan? De juiste bus moet ik nog vinden. Groetjeso

    3. Hoi Maureen,

      Dankjewel voor het compliment. We doen ons best 🙂

      Wat betreft je vraag over de holtes achter de Armaflex: je kan het zo gek maken als je zelf wilt. Tuurlijk is het zo hoe dikker de isolatie hoe beter. Maar waar trek je de grens? In principe sla je al een hele grote slag door het metaal volledig te isoleren van de binnenlucht in je camper. Wij hebben de holtes niet geïsoleerd maar gewoon erover heen geïsoleerd met 6mm Armaflex isolatie. Het is namelijk ontzettend moeilijk om daar bij te komen. Zolang je zorgt dat je het goed afsluit is het gewoon prima. Wij hebben het in ieder geval nog niet koud gehad daarmee 🙂

      Verder moet je rekening houden met zo’n 4-5 centimeter verhoging op de vloer (3 cm lat + 1,2 cm multiplexplaat + eventuele laminaat op de vloer. Het plafond wil je zeker isoleren met 19 mm Armaflex isolatie omdat je de meeste warmte verlies bij het plafond hebt. Dus reken daar ook nog eens minimaal 3-4 centimeter. Dus dan wordt volledig rechtop staan wel lastig. Je moet je afvragen hoe erg je dat zelf vindt.

      Laat ons weten als je nog meer vragen hebt.

      Liefs,
      Kay & Esther

    4. Hi Nomadjes,
      Proficiatvoor de mooie site waarik al veel informatie heb gehaald,doe zo voort ,maar hebtoch een vraagje,
      het armaflex issolatie word dit over de ontdreuningsplatenheen gelijmd of er rond.
      Gr
      Ivo

    5. Hoi Kay en Esther,

      Wat een prachtige site! Een goed stappenplan, goede uitleg en tips. Ga zo door!
      Wij vragen jullie om advies.
      Wij staan op het punt onze VW Transporter om te bouwen en willen gaan isoleren.
      Op de grond ligt een anti-slip plaat die is afgekit en door VW aangebracht. Wij willen de wanden en wielkasten en mogelijk een deel van het plafond isoleren. Wij focussen ons qua reizen op Schotland, Noord Ierland en de Skandinavische landen.
      Maar NIET in de winter.
      Welk advies kunnen jullie hierin geven wat betreft de dikte van de Armaflex?

      Raden jullie toch de XG 19 mm. en ACE 6 mm. aan of dikker materiaal kiezen?

      En de naden aftapen met Armaflex rol XG? of rol ACE? Met een breedte van 5cm. x15m.
      En welke dikte adviseren jullie?

      Wij zijn daarin leken. Jullie advies is zeer welkom.

      Bedankt alvast voor jullie reactie. Groetjes Syl

    6. Hoi Syl,

      Bedankt voor je lieve woorden, leuk om te horen! En wat leuk dat jullie een busje gaan ombouwen.

      We raden je aan om naast isolatie een standkachel te installeren. Als het buiten 15 graden Celsius is, dan wordt het al snel fris in de camper. Zelfs als de bus goed geïsoleerd is. Een standkachel maakt het leefklimaat in de bus comfortabel en isolatiemateriaal houd de warmte langer vast.
      In combinatie met een standkachel is 19mm Armaflex meer dan voldoende. Naden aftapen met XG is het beste, maar ACE kan ook. Dit hoeft echt maar een paar mm dik te zijn.

      Liefs,
      Esther en Kay

    7. Wat een fijn stappenplan! Wel vroeg ik me af of jullie voor de schuifdeur nog een paneel hebben gemaakt en toen hebben geïsoleerd of direct over die open vakken armaflex hebben geplakt. Ik hoor het graag!

    8. Bedankt Claire! Bij de schuifdeur hebben we direct over de open vlakken (waar mogelijk) armaflex geplakt.

    9. Hoi,

      bedankt voor alle informatie die jullie delen. Super.
      Wij komen er niet achter of het ook verstandig is om antidreunplaten op de vloer te doen of het alleen bij de wanden te houden? En het plafond dan?

      Met vriendelijke groet,

      Josje Boeve

    10. Bedankt voor je bericht Josje. De meeste trilling zit op de wanden dus die moet je sowieso doen. Vaak zie je dat men de wanden, deuren, wielkasten en soms ook het plafond bedekt met antidreunplaten.

  1. Hey Kay en Esther, prima leesvoer, lekker leerzaam, ik ben me nu aan het oriënteren in welk type bus ik wil aankopen, type ducato(breed slapen) of crafter/ sprinter,
    Ik blijf jullie volgen.
    Groeten uit het groninger land

    1. Hey Theo, leuk om te horen zeg! Super bedankt. Wat gaaf dat je hier ook aan gaat beginnen. Crafter/sprinters zijn prachtig alleen wat duurder. Maar het is net wat je wil. Omdat Kay 1,93cm is hebben wij gekozen voor een H3 Renault Master uit 2014. Die was perfect! Maar uiteraard ontzettend persoonlijk. Laat ons weten als je er een hebt gekocht! Onwijs leuk Theo!

  2. Beste Nomads jullie hebben al heel veel ondernomen, toch hierbij heel veel succes maar vooral plezier!!
    Het inbouwen van een camperbus is “geweldig”, zelf inmiddels klaar met inbouwen en we hebben er al enkele trips opzitten. Bij de voorbereiding en inbouw is het veel keuzes maken al heb je een, naar jouw idee, kant en klaar plan!
    Een enkel idee wil ik voor volgers toevoegen. Wij hebben in onze L2H2 Jumper, gekozen voor twee lengte bedden, vanwege de ervaring met een dwarsligger waarbij de één altijd over de ander moet kruipen om bij het slapen naar het toilet te kunnen gaan.
    Links achter, in de lengte van de bus boven de wielkast, kasten en het vaste bed (65cm houten lattenbodem), de kachel/boiler en berging eronder. Links het opklapbare deel (65cm lattenbodem met metaal frame) en RVS secretaire scharnier toepassen, goed passend infreesen.
    Electra draden altijd in flexibele buis, al is het alleen al om een niet voorziene aanpassing te kunnen doen. Campergroet ???? Bert.

    1. Hoi Bert,

      Bedankt voor je leuke berichtje en de handige tips! Wij gaan inderdaad ook voor een (vast) lengtebed achterin onze camper.
      Komende tijd nog flink klussen, maar de bus begint meer en meer op een camper te lijken. Kunnen niet wachten om weer op pad te gaan.

      Groetjes,
      Esther en Kay

  3. Hoi Nomads! Leuk om te lezen. Ik ben met hetzelfde bezig, en heb begrepen dat als je Armaflex gebruikt voor de camper, dat je dan het beste XG kunt gebruiken (en niet ACE bv). Via jullie link kan ik niet achterhalen welke soort het is, het is in elk geval goedkoper dan ik heb kunnen vinden. Ben daarom erg benieuwd welke versie jullie hebben? (misschien staat het nog op de doos?). Groet! Bregje

    1. Hoi Bregje,

      Wat leuk dat je ook een camper aan het bouwen bent! Wat voor bus heb je? Wij hebben inderdaad voor het grootste gedeelte Armaflex XG gebruikt (alle 19mm oppervlaktes). Behalve de spanten; daar hebben we 6mm Armaflex ACE voor gebruikt omdat die niet verkrijgbaar was in de XG versie. We hebben de verschillende linkjes nu toegevoegd in ons artikel. Succes!

  4. Hy Nomads, leuk om de links mee te geven. Wij reizen al 43 jaar met een 2CV (lelijke eend zoals jullie het noemen) en met een tent(je). We willen de kampeerseizoenen verlengen en daarom hebben we een busje aangekocht die we ombouwen tot een camper. Ons busje (een Citroën Jumpy), staat nog bij een constructeur voor het plaatsen van een hefdak (slaapdak) en zetel waar we ook een bed van kunnen maken. Dat mag je zelf niet doen in België en moet door een erkende constructeur gebeuren. Die zorgt dan ook voor de homologatie. Als dat klaar is kunnen we eindelijk zelf beginnen met het verder inrichten er van. Maar nu toch al een vraag … Moet er tussen de afwerking panelen en de Armaflex isolatie in de overblijvende ruimte nog bij geïsoleerd worden met bvb schapenwol of is dat niet nodig? Nog veel succes met jullie project en we volgen jullie op de voet. Rik & May, België

    1. Dag Rik & May,

      Wat moet dat ontzettend gaaf zijn. Reizen met een een auto en tent hebben wij ook heel veel gedaan. Het mooiste wat er is. Tof dat jullie een lege bus hebben gekocht, daar gaan jullie onwijs veel mooie avonturen mee beleven dacht ik zo. Wat betreft jouw vraag over extra isolatie met bijvoorbeeld schapenwol: De mate van een camper isoleren is afhankelijk van behoorlijk wat variabelen dat het moeilijk is om zo’n vraag direct te beantwoorden. Denk bijvoorbeeld aan de grootte van de bus, de warmtecapaciteit van de kachel die jullie gaan plaatsen, de temperaturen waar jullie je in gaan begeven, het budget dat jullie willen uitgeven en zo zijn er nog wel meer aspecten waar dat van afhankelijk is. Met isoleren kan je het zo gek maken als je zelf wil. Maar de vraag is altijd in hoeverre heb je dat echt nodig? Wij hebben bijvoorbeeld geen extra schapenwol geplaatst tussen de wanden. Wij hebben alles gedaan met 19 mm Armalex en de spanten hebben wij gedaan met 6 mm Armaflex. We hebben de ruimte getest met de verwarming aan met 0 graden celcius en voor ons was de warmte in de bus meer dan voldoende. En wij hebben een H3L3 bus. Die is groter dan een Citroen Jumpy gok ik. Dus mijn gevoel zegt: nee, ik denk niet dat dat voor jou nodig is. Maar zorg wel voor een prima kachel. Ben je zo geholpen?

      Groet,
      Kay & Esther

    2. Dag Kay en Ester.
      Dank voor jullie antwoord. We kunnen hier zeker mee verder.
      Wat de kachel betreft moeten we nog uitzoeken wat het gaat worden.
      Tot de volgende . Mvg. Rik & May.

    3. Tjitske Ronner

      Hoi! Ik zit eraan te denken om fulltime in een busje te gaan wonen omdat ik bijna nooit thuis ben met mijn werk, ik niet niet veel ruimte nodig heb en de huur tegenwoordig zo duur is!
      Maar ik vroeg me af of de isolatie met alleen die Armaflex voldoende is, ook in de winter? (Nederlandse winters) Ik zat te denken aan een kleiner busje, L1/H2 of L2/H2..

    4. Hoi! Met alleen Armaflex ga je het in de winter helaas niet raden. Om het aangenaam te houden zul je een standkachel in moeten (laten) bouwen.

  5. Ik zie dat de kabels door de spanten gaan zonder bescherming. Het risico hiervan is dat het schuurt langs het metaal en de kans groot is dat je kortsluiting krijgt. Het is aan te raden, maar veel werk, om de kabels in pvc buis te laten lopen.

    1. Dag Michel,

      Dat klopt, dat raden wij ook aan in de video. Echter hebben wij ervoor gekozen om dit niet te doen, omdat er in de spanten geen scherpe randen zaten. Alleen daar waar de kabels in en uit de spanten gaan waren de randen iets scherper. Juist daar hebben we gezorgd voor versteviging met speciale tape zodat het niet meer kan schuren. Op deze manier konden we de kabels makkelijker leggen en er ook meer leggen dan dat met een pvc buis. Maar al heb je de kans, zeker doen!

      Groet,
      Kay & Esther

  6. Dag Nomads,

    wat een prachtig project, en heldere informatie die ik kan meenemen in mijn eigen project die ik binnenkort ga starten. Betreft de isolatie is het een helder verhaal die ik zo goed als 1 op 1 kan kopiëren. Alleen vroeg ik mij af wat jullie gaan doen met de achterdeuren? En met de schuifdeur?

    Succes met de bouw en ik zie de volgende blog/vlog weer tegemoet.

    Groet,
    Johan

    1. Dag Johan,

      Dat is het zeker. Man, denk wel één van de tofste projecten die we ooit gedaan hebben. Fijn dat je wat aan de informatie hebt gehad. Je kan het inderdaad zo 1 op 1 overnemen. Dat is ook uiteindelijk de bedoeling. In de video kun je zien dat wij de schuifdeur van de camper ook met Armfaflex hebben bedekt. De binnenkant kun je zoveel mogelijk doen met 19 mm. En dan daaroverheen een volledig laag 6 mm Armaflex. Zelfde geldt voor de achterdeuren van de camper. Dat kun je dan weer mooi afwerken met bijv. schrootjes, vilt of smalle triplex plaat. We zullen dit blog nog aanvullen met nieuwe informatie hierover.

      Gaat dat lukken zo?

    1. Hoi Pim,

      Leuk om te horen, bedankt! Wij hebben de spanten inderdaad hol gelaten, maar de buitenzijdes wel volledig bedekt met Armaflex om koudebruggen te voorkomen. Dus als je de buitenkant van de spanten volledig bedekt is het niet noodzakelijk om deze op te vullen. Wil je dit wel doen, dan adviseren we je om geen pur te gebruiken aangezien je daarmee ruimtes volledig kan afsluiten waardoor vocht niet weg kan. Dit kan leiden tot versnelde roestvorming en is daarom niet aan te raden als camper isolatiemateriaal.. Mocht je nog ergens anders tegenaan lopen; we helpen je graag.
      Succes!

      Groetjes,
      Esther en Kay

  7. Beste.

    Bedankt voor de nuttige info.

    Ik ben zelf bezig met het isoleren van mijn bestelwagen.

    De bedoeling is wel om hem nog grotendeels als bestelwagen (gewone laadruimte) te behouden. Maar hem wel aangenamer te maken om in te slapen als we bv. op fiets weekend gaan.

    Ik ga de wanden isoleren en afkleden met dunne triplex plaat.

    Mijn idee was echter wel om de triplex plaat volledig op maat te zagen zodat deze zo ver mogelijk over alle metaal delen heen zit, en gewoon de achterkant van de triplex plaat te bekleden met het isolatie materiaal.

    Dit leek me veel eenvoudiger dan de isolatie in alle hoekjes en kantjes te plakken en er dan de plaat voor te zetten. En het zou ook alle koudebruggen zo goed als moeten bedekken.

    Is hier en nadeel aan waarom jullie anders werken? Of is het omdat jullie deze bestelwagen anders gaan afkleden aan de binnenkant?

    Alvast bedankt.

    1. Dag Yves,

      Dat klinkt inderdaad een stuk eenvoudiger. Dus als ik het goed begrijp wil je alleen je multiplex plaat isoleren en verder niks direct op het metaal isoleren? Het grote nadeel daarvan is dat vocht zich makkelijk kan ophopen in ruimte tussen je multiplex plaat en metalen zijkant van je bus. Wat dus roestvorming stimuleert. De warmte zal ook sneller ontsnappen op die manier. Het is meer werk, maar als je ervoor kiest om zelf de metalen wanden af te dekken met Armaflex heb je veel meer controle over de kwaliteit van de isolatie en verminder je kans op vochtophoping aan je carrosserie.

      Groet,
      Kay & Esther

  8. Hoi, dank voor je heldere uitleg!
    30 en 20m2 hebben jullie gebruikt; welk model bus heb je ermee gedaan? Ik heb een H2L2 sprinter, en wil het ook graag bestellen, liefst in 1x genoeg 😉 kan echter niet goed inschatten wat ik nodig zou hebben…
    dankje voor je reactie!

    1. Hi Maaike,

      bedankt voor je berichtje en goed om te horen dat de uitleg helder is!
      Wij hebben een Renault Master L3/H3 die 3,73m lang x 1,76m breed x 2,14 hoog is. In totaal hebben wij hiervoor 4 rollen van 19mm dik Armaflex besteld en 2 rollen van 6mm dik. Helaas hadden wij bij onze eerste bestelling maar 1 rol van 6mm dik besteld en dat bleek toch veel te weinig. Je kunt daarom beter iets ruimer bestellen dan dat je weer een losse rol moet bestellen.. Scheelt toch weer verzendkosten 😉
      Jouw bus is 3,26m x 1,78b x 1,94. Dat zou neerkomen op een oppervlakte van 25m2 (naar boven afgerond). Bepaal voor jezelf hoeveel daarvan je wilt isoleren met 19mm en met bijv 6mm.
      Hopelijk ben je zo op weg geholpen? Ga je ook ontdreuningsplaten aanbrengen?

  9. Hi Kay, Esther,

    Eerst en vooral om zo gedetailleerd alles uit te schrijven, helpt enorm!

    nog 1 vraagje: hebben jullie een idee van de maat van spanten/balkjes die jullie gebruikt hebben tussen de armaflex op de vloer en plafond, en voor het geraamte op de muren?

    Waren dat ook gewoon balkjes van 20×20 mm voor zowel plafond als vloer?

    1. Hoi Stef,

      Leuk om te horen, bedankt!

      Als ik het me goed herinner hebben we op de vloer latjes van 29 x 21 mm gebruikt en voor het plafond hebben we geen latten gebruikt voor de isolatie. Wel voor de afwerking van de schrootjes. Om deze te kunnen monteren hebben we bredere latten (dacht iets van 70 mm) gebruikt met een dikte van 12 mm. Deze balken hebben we ook gebruikt voor de zijwanden waar we dunnen platen van 4-5 mm tegen hebben geplaatst. En dat weer afgewerkt met schrootjes.

      Hopelijk kom je hiermee uit de voeten? Succes!

    1. Hoi Harre,

      Nee, wij hebben niet gekozen voor een dampscherm. Omdat het vrijwel onmogelijk was om de wanden 100% te isoleren met een dampscherm. De meeste bussen hebben zijopeningen (roosters) aan de achterkant van de bus. Die zijn bij ons verbonden aan de spanten (dus lucht openingen). Deze moet je open laten zodat de druk weg kan zodra je de deuren dichtgooit. Daarnaast is Armaflex vochtregulerend, dus dat zal niet gaan rotten. Vocht zal je hoe dan ook in je bus krijgen want je moet de de ruimte altijd blijven ventileren. Het was het ons niet waard. Mocht je er toch voor kiezen, zorg er dan voor dat je alles 100% dicht krijgt. Anders is het, zoals je zelf waarschijnlijk wel weet, volstrekt nutteloos.

      Gr. Kay & Esther

  10. Hoi Kay en Esther, wat een ontzettend fijne omschrijving hebben jullie gemaakt! Wij hebben gisteren een L2H2 ducato gekocht die we gaan ombouwen. Komt er ook nog een blog/video over het aanleggen van de bedrading etc? Die vinden we zelf nogal spannend. Hoe zijn jullie te werk gegaan daarmee?

    1. Hoi Henriëlle,

      We zijn er momenteel mee bezig. Deze komt er zeker aan. Dus nog even geduld.

      Gr. Kay & Esther

  11. Hoi Kay en Esther,
    Ik ben mij ook aan het orienteren om een camper te bouwen.
    Vanwege de milieuzones ga ik voor een benzine versie.
    Ik heb een Ford transit connect L2 in gedachte resp Opel Combo L2.
    Andere opties zijn UAZ Buhanka of een ouder model VW transporter (voor 2016).
    De UAZ zou op de komende camperexro in Houten door Customcamp voorgesteld worden.
    Maar hij is ook te koop bij Verbeek in Zutphen.
    Ik heb oa jullie E-book gelezen net als jullie overige tips.

    Maar wat mijn vraag is: Ik kwam via googlen Sinuslive DSM tegen, dit kan ook gebruikt worden voor isolatie.
    De prijs bij conrad.nl is rond 28 euro voor 2 platen (= 1 m2) van 11 mm dik.
    Hebben jullie hier enige kennis over?

    Ik zag dat jullie een 2 accu hadden ingebouwd, nadat jullie het houtwerk hadden aangebracht. Daar houdt ik nu rekening mee, maar kunnen jullie aangeven wat de beste plaats is. Ik ben van mening direct achter de bestuurdersstoel of indien mogelijk er onder vanwege de bereikbaarheid.

    1. Hoi Wim,

      Sinuslive DSM is zover ik weet meer voor geluidsisolatie en relatief duur. Als het voor je bus is zou ik 100% Armaflex adviseren. Uitstekende warmte/kou isolering. Wat betreft je vraag over de accu’s, het maakt in principe niet zoveel uit waar je deze plaatst. Bereikbaarheid is inderdaad belangrijk. Vast op de grond is ook beter. Houd rekening met je bekabeling. Veel succes nog. Mocht je nog vragen hebben, stel ze gerust!

      Gr. Kay & Esther

  12. Nou vooruit dan, nog maar een vraag over jullie ervaring. Camperforum al afgestruind, maar niet zo makkelijk een antwoord te vinden. Het betreft de montage van de wanden. Eerst hebben jullie een geheel dekkende laag armaflex. Daarna de wand. Mijn vraag:
    Hoe hebben jullie de latten tegen de wanden bevestigd?
    Hebben jullie direct op de armaflex gemonteerd?
    En valt er iets voor te zeggen dat je net als op de vloer, latten monteert en daar omheen vervolgens armaflex tussen doet?
    Alvast dank! Groetjes.

    1. Hoi Johan,

      no worries! Wij hebben daar ook uitgebreid onderzoek naar gedaan en je komt inderdaad veel verschillende verhalen tegen. Uiteindelijk hebben we gekozen om
      latten van 70x12mm tegen de spanten te monteren (direct op het Armaflex). De latten hebben we met rvs schroeven bevestigd. Vervolgens hebben we hier dunne platen van 4-5 mm tegen hebben geplaatst. Zodoende behoud je toch een luchtlaag. De zijwanden hebben wij nog afgewerkt met schrootjes, maar dat is uiteraard persoonlijke voorkeur.

      Hopelijk kom je hiermee uit de voeten? Succes!

    2. Stefaan Pierloot

      Hallo,
      Hoe hebben jullie de overgang tussen plafond en wanden netjes afgewerkt? Mij lijkt het niet makkelijk vanuit het horizontale plafond netjes op de verticale wanden aan te sluiten.

      Alvast bedankt voor jullie antwoord.

      Stef

  13. Hallo sorry voor het late antwoord.druk bezig met mijn werk en aan de bouw van mijn viscampertje.in ieder geval bedankt voor de reactie.

  14. Hoi! Dank voor de uitleg en tips. We hebben recent een Master L2H2 uit 2005 aangeschaft (ex-brandweer, mooi knalrood;-)) die we nu aan het ombouwen zijn. Waarschijnlijk gaan we ook Armaflex gebruiken. Klopt het dat jullie tussen de Armaflex op de panelen en de houten betimmering (de uiteindelijke ‘muren’) nog best een stuk lucht overhouden dan doordat de wanden gelijk zijn aan de spanten? Of heb je dit uiteindelijk nog ergens mee opgevuld? Bedankt alvast!

    1. Hoi Erwin,

      Tof zo’n knalrode bus :)! Wij hebben de spanten van de bus niet opgevuld met Armaflex (als dat je vraag was). En tussen onze isolatie en de betimmering van de wanden zit inderdaad een luchtruimte. Werkt eigenlijk alleen maar in het voordeel van de isolatiewaarde. Hopelijk beantwoord dit je vraag? Check onze nieuwe blog voor foto’s en een video over hoe wij de wanden hebben afgewerkt. Dat geeft een duidelijker beeld: https://www.bynomads.nl/camper-bouwen/camper-betimmeren-bekleden/

      Veel plezier met het klussen aan jullie bus!
      Groeten,
      Esther en Kay

    2. Hoi! Las toevallig vlak hierna inderdaad jullie nieuwe blog;-) Dank voor de info en tips, de armaflex is inmiddels binnen dus we kunnen aan de slag!

    3. Hoi Erwin,

      Super! Nu kan de echte pret beginnen 😉 Veel succes net het isoleren van je bus!

      Groeten,
      Esther en Kay

  15. Hoi Esther en Kay,
    Super Yoffe blog, bedankt voor alle duidelijke uitleg!
    Mag ik vragen welke afmeting jullie bus heeft?
    Groetjes, Charlotte & Joe

    1. Hoi Charlotte en Joe,

      Thanks voor jullie leuke berichtje! We doen ons best om zelf een camper bouwen voor iedereen toegankelijk te maken 🙂
      Wij hebben een Renault Master L3H3. Die is 373 cm lang, bij 176 cm breed en 214 cm lang. Hope that helps?
      Wat voor bus hebben jullie?

      Groetjes,
      Esther en Kay

    2. Hi Esther & Kay,
      Dat lukt zeker, we hebben veel gehad aan jullie vlogs en uitleg! Wij hebben een Fiat Ducato L4H2 🙂 we willen er volgend jaar graag een jaar mee naar de US en Canada met ons zoontje dus we zijn erg enthousiast!! Thnx voor je snelle antwoord, we gaan volgende week isoleren! Groetjes!

  16. Dag Esther en Kay,
    Ik ben nog in de droomfase om zelf een camper te bouwen, maar ik vind het wel fantastisch wat jullie doen. Een echte hulp voor leken zoals ik.
    Ik heb zelf een bestaande camper met een dakschade herstelt met armaflex en dit werkt inderdaad schitterend.
    Een dikke merci voor alle nuttige info.

    1. Hoi Tom,

      Onwijs bedankt voor je leuke en enthousiaste berichtje! We doen ons best om het bouwen van een camper voor iedereen toegankelijk te maken.
      Echt tof om te lezen dat het wordt gewaardeerd 🙂
      Houd ons op de hoogte wanneer je droom werkelijkheid wordt!

      Groeten,
      Esther en Kay

  17. Hi Esther en Kay,

    Jullie vorige busje had vrij veel ramen en deze weinig. Een busje met ramen rondom (oud personenbusje) is natuurlijk veel lastiger te isoleren maar oh zo heerlijk met het uitzicht. Wat is jullie ervaring of tip met betrekking tot het ombouwen van een personenbus, isolatie en het verschil in hitte in de zomer en of kou in de winter. Hebben jullie bewust gekozen voor een busje met weinig ramen en is dit vanwege isolatie of privacy?

    Vriendelijke groet,

    Sander

    1. Hoi Sander,

      Klopt! Wij hebben nu bewust gekozen voor een bestelbus. Inderdaad vanwege privacy én isolatie. In onze eerste bus bleef de hitte tijdens de zomer dankzij zonsverduisterende gordijnen nog enigszins buiten de camper, maar naarmate de temperaturen daalden in NZ was het lastig de bus warm te houden. Er kwam inderdaad veel kou binnen via de ramen. En privacy was ook een dingetje. Eigenlijk hadden we standaard wel de achterste twee gordijnen dicht. En als we de bus onbeheerd achterlieten sloten we altijd alle gordijnen.

      Onze huidige bus is een stuk beter geïsoleerd (scheelt enorm) en ook is ie voorzien van een standkachel voor de koude winterdagen. Alhoewel we nu minder ramen hebben komt er toch voldoende daglicht binnen en kunnen we meer dan voldoende genieten van de omgeving. Voor de achterruiten hebben we zelf isolerende matten op maat gemaakt. Dat is wel echt een aanrader als je veel ramen hebt!

      Hopelijk ben je weer wat wijzer nu.

      Groeten,
      Esther en Kay

  18. Hoi Esther en Kay,

    Echt een geweldige website en blog hebben jullie. Heel leuk en handig! Ik vraag mij af of het isoleren van de vloer echt nodig is. Er ligt momenteel een mooie houten plaat op de vloer van onze bus welke we zouden willen bedekken met vinyl. De wanden en het plafond gaan we wel helemaal isoleren met Armaflex. Bovendien gaan we een deel van de vloer verhogen. Wat denken jullie? Is de kans op roestvorming door vochtophoping dan aanzienlijk?

    Groeten,
    Jurriaan

    1. Hoi Jurriaan,

      Bedankt voor je bericht! Leuk om te horen 🙂
      Wij raden je aan om de vloer te isoleren. Zelfs als je een verhoging gaat plaatsen. De vloer voelt namelijk altijd het koudst aan.
      En inderdaad ook voor het behoud van je bus; je wil roestvorming te allen tijden voorkomen. Wij hebben de vloer daarom eerst geïsoleerd, daarna hebben we een houten vloerplaat erop (multiplex 15 mm) geplaatst en dit vervolgens afgewerkt met vinyl (onder het bed) en laminaat (leefruimte).
      Laat ons weten als je nog vragen hebt.

      Veel succes en plezier met bouwen!

      Groeten,
      Esther en Kay

    2. Severine Boelaert

      Hoi hoi, super toffe, fantastische,geweldige, excellente,…website en blog en boek en…
      We hebben net een kleine Ducato gekocht (spijtig dat hij wit is, maar daar vinden we wel nog iets op). De rollen armaflex en ontdreuningsplaten zijn net aangekomen, dus kan ik er in vliegen. Maar ik heb een vraag, aja (grinnik). De vloer heeft een betonplex plaat, vastgelijmd, geschroefd en dicht gekit. Heeft het zijn dat ik mijn isolatie op de plaat leg? Dan verlies ik wat hoogte, maar aar dat vind ik geen ramp, we kunnen er sowieso niet in recht staan. Onze bedoeling is weekendjes weg, dus niet echt langere reizen. Het wordt dus echt basic, zijnde een bed en een toilet, bij manier van spreken. Een standkachel inbouwen lijkt me vrij duur voor hetgeen waarvoor we de camper gaan gebruiken. Is een draagbare gaskachel een optie? Mits goede verluchting natuurlijk en een Co-melder? Hartelijk dank alvast. Enne keep up the good work en vooral veel plezier in alles wat jullie doen. Wij blijven jullie verhalen etc zeker lezen en kunnen hopelijk snel zelf op avontuur. Groetjes van Kristel en Severine en dikke poot van Baloe (want die gaat overal mee naartoe)

    3. Hoi Kristel/Severine en Balou,

      Thanks voor jullie leuke reactie!

      Idealiter zou je de plaat eraf moeten halen. En dat is gewoon mogelijk. Die van ons zat namelijk ook vastgeschroefd en gelijmd. Heb je geen sterke mannen in je omgeving die deze voor jou eruit kunnen halen? Voor verwarming zijn er uiteraard meerdere opties. We hebben geen ervaring met een gaskachel. Zorg dan wel dat je goed ventileert en een goede gasmelder hebt. Je zou ook gewoon een kachel op stroom kunnen meenemen. Moet je wel aan de paal staan op campings.

      Heel veel succes!

  19. Beste Esther en Kay,

    Super stuk, hier hebben we heel veel aan! Ik heb een vraag over de ijzeren platen die ik op de vloer zie liggen. Hier lees ik verder niks over in jullie stuk.

    Lag dit er al in? Waarom ligt het erin? En hebben jullie deze voor of na het plaatsen van die steunlatten geplaatst?

    Alvast bedankt voor het antwoord!

    Groetjes,
    Maaike en Sander

    1. Hoi Maaike en Sander,

      Bedankt voor jullie berichtje. Erg leuk om te horen!
      Die ijzeren plaat is de bevestigingsplaat voor de extra stoelen die wij hebben laten plaatsen. Daar lees je meer over in dit blog.

      Nadat deze plaat erin lag hebben wij de bodem geïsoleerd en dus ook pas de steunlatten geplaatst.

      Laat ons weten als er nog vragen zijn 🙂

      Groeten,
      Esther en Kay

  20. Hey! Ik heb onlangs een VW Crafter gekocht en ga isoleren met Armaflex, maar ik voeg me af of ik de steunbalken en de andere ‘holle balken’ best inspuit met PU schuim voor extra isolatie? Of is het genoeg dat ik overal armaflex probeer te plaatsen met nog een laag erover? En mag ik op bepaalde plaatsen een dubbele laag Armaflex plaatsen?

    1. Hoi Jeroen,

      Je hoeft daar niets in te spuiten. Je kunt het beste gewoon 6mm Armaflex over de steunbalken bevestigen. Dat is voldoende voor een goede isolatie op die plekken. De ruimte eronder mag gewoon hol blijven. Je mag een dubbele laag aan Armaflex plakken als je dat wilt maar dan zou ik gewoon gaan voor een 32 mm rol als je dikker wilt isoleren. Er staat een link naar dat product op deze pagina: https://www.bynomads.nl/product/armaflex-19mm-xg/

      Maar in principe heb je meer dan genoeg aan 19 mm armaflex camper isolatie. Als wij onze standkachel op de laagste stand zetten moeten we een raam open zetten (getest met 5 graden buiten) omdat het te warm werd 🙂 Alles met PUR schuim zou ik echt vermijden in je bus. Is absoluut niet nodig.

      Gr. Kay & Esther

  21. Hi,
    Super duidelijk en informatief!
    Ik vroeg me af hoe goed Armaflex isoleert tegen de warmte. Hebben jullie dit al getest? En is alleen Armaflex voldoende om op een warme dag een aangename temperatuur te krijgen in de camper?

    Groet Kevin

  22. Beste Esther en Kay, bedankt voor alle goede informatie.
    Wij zijn een Jumper L2H2 bus uit 2005 aan het ombouwen. Nu is hierin al een Webasto benzine standkachel ingebouwd (ex rolstoelauto). Nu is de vraag wat wij het beste met isoleren kunnen doen. Die kachel is nu rechtstreeks op de metalen vloer gemonteerd. Is het mogelijk om daar Armaflex onder aan te brengen en hoe voorkomen wij dan dat de vloerplaat (multiplex), dan wel isolatie beschadigd door de warmte? Of kan dat niet zo veel kwaad? Ik ben benieuwd of jullie of een lezer hier iets over zou kunnen zeggen. Alvast bedankt.
    Groeten, Frank

    1. Hoi Frank,

      Bedankt voor je bericht en graag gedaan :)! Wij hebben om onze standkachel heen geïsoleerd. Wel met enige marge voor warmte. Dit levert tot nu toe geen problemen op. De standkachel zou als het goed is niet dermate heet kunnen worden dat het gevaarlijke situaties oplevert.. Wil je 100% zekerheid dan adviseren we je om contact op te nemen met Webasto.

      Groeten,
      Esther en Kay

  23. Hallo Esther en Kay.

    Mijn vriend en ik zijn momenteel een Citroën Jumper aan het ombouwen tot camper. We gebruiken veel tips uit jullie E-Book, bedankt daarvoor.

    We vragen ons nu af of we de cabine ook moeten isoleren, zowel de vloer als de portieren.
    Wat raden jullie ons aan?
    De bus is open vanuit de cabine richting de laadruimte. Daar zal ‘s avonds wel een gordijn komen te hangen.

    Groetjes Sandra

    1. Hoi Sandra,

      Bedankt voor je bericht! Leuk om te horen dat jullie een buscamper bouwen en ons e-book daarbij raadplegen 🙂
      Wij hebben de bovenzijde van onze cabine geïsoleerd met Armaflex. De onderzijde was al geisoleerd dus dat hoefden wij niet meer te doen. De deuren lijken ons wat lastig te isoleren.. Wel hebben wij de deuren van onze laadruimte geïsoleerd. Tip: isoleer je ramen! Daar komt veel kou vanaf. Wij hebben daarvoor thermomatten op maat gekocht en zelf op maat gemaakt.

      Veel plezier met klussen aan jullie bus!

  24. Hallo Kay en Esther,
    By Nomads is een geweldige site. Wij hebben jarenlang getoerd met verschillende campers. Ze werden steeds groter en luxer. Beginnend met een Citroën HY tot 30 jaar later een Hymer, maar nu is het over. We zijn inmiddels 75j, en hebben een caravan in Spanje staan en willen daar met de auto heen. Dus hebben we een Toyota Proace gekocht en die heb ik gestript van binnen en ga hem nu isoleren en bekleden Met behulp van jullie advies en wil hem dan zo maken dat we er in kunnen zitten en slapen tijdens de rit naar Spanje. Het wordt dus geen camper zoals we gewent zijn!
    Ik zou graag willen weten hoe dik de bodemplaat moet zijn om er de nodige zaken aan vast te kunnen maken en verder zal ik nog wel wat tegen komen om te vragen, maar ben heel blij met jullie filmpjes.
    Vriendelijke groet,

    1. Hallo Klaas,

      Bedankt voor je bericht en het compliment! We doen ons best het bouwen van een camper voor iedereen toegankelijk te maken.
      In onze eerste bus hadden we een bodemplaat van 18mm dik, in de huidige bus is de bodemplaat 15mm dik. Dat is voor ons voldoende.

      Succes met bouwen.

      Groeten,
      Esther en Kay

  25. Michiel van der Meer

    Hi Esther/Kay,

    Bedankt voor de informatie mbt de isolatie. Helder verhaal. Wel wil ik graag een dubbelcheck doen voor de zekerheid. Het klopt toch dat de ontdreuningsplaten onder de Armaflex komen?
    Dus eerst de ontdreuningsplaten op het metaal/ijzer en daar bovenop de latten en de Armaflex?
    Raadt je ook aan om de wanden met ontdreuningsplaten te doen?

    Bij voorbaat dank,

    1. Hoi Michiel,

      Klopt! Je plakt de ontdreuningsplaten rechtstreeks op het metaal van je bus. Daarmee ‘verzwaren’ ze het metaal en verminderen ze trillingen en geluid. Wij hebben de wanden ook gedaan met de anti dreunplaten. Deze zijn namelijk gevoelig voor trilling als je rijdt. Dus we raden het zeker aan, het maakt echt een groot verschil! Na het aanbrengen van de ontdreuningsplaten plak je er Armaflex isolatiemateriaal overheen.

      Succes!

  26. Hallo Esther en Kay, gaaf blog, veel info en niet onnodig moeilijk.
    Ik heb al vele uren filmpjes op YouTube gekeken over het ombouwen van ‘van’ naar kampeerbus.
    Alle vormen van isolatie voorbij zien komen, maar niet één keer Armaflex, dus voor mij een geweldige ‘eyeopener’. Fantastisch, wanneer je zo optimaal isoleren kan!
    Meer zit met één vraag, is er geen reflecterende zijde nodig aan de binnenkant van de isolatie, daar wordt vaak strikt naar verwezen?
    Ook wil ik graag weten of jullie de vloerplaten alleen in het hout op de bodem hebben geschroefd, of ook door het hout en vast aan de metalen bodem?
    Of vertrouwen jullie volledig op de lijm?!
    Bedankt alvast en succes!
    Vriendelijkst, ron

    1. Dag Ron,

      Armaflex is bij uitstek het beste isolatiemateriaal voor een camper. En nee, er is geen reflecterende zijde nodig aan de binnenkant. We hebben de vloerplaten alleen aan de houten latten geschroefd. Dus niet door de bodem. Dat is niet nodig. Lijm is loeisterk en omdat de platen tegen de zijkanten van de bus zitten komt daar geen zijwaartse kracht op te staan.

  27. Hey Esther en Kay!
    Superduidelijk hoe jullie aan het werk gaan.
    Ikzelf blijf toch nog ergens met wat twijfel zitten. Ik zou mijn busje enkel gebruiken in de zomermaanden (dus vriestemperaturen zijn niet aan de orde 😉 ). Ik vraag me af of het dan nog steeds nuttig is om je bus volledig te isoleren. Ik heb sowieso al (enkelvoudige) ramen in schuifdeur en achterdeur die de isolatiewaarde serieus zullen doen dalen.Akkoord dat je de warmte buiten kan houden maar s avonds (als de zon onder is en je wilt gaan slapen) gaat je bus denk ik ook minder snel afkoelen door je isolatie. (Ga er van uit da je in de vooravond lekker gaat bbqen voor je bus – schuifdeur staat dan hele tijd open bij de meeste mensen – warmte komt binnen – zon gaat onder, jij gaat slapen met de deuren dicht en de warme zit gevangen in je bus terwijl het buiten zalig aan het afkoelen is). Of zie ik het verkeerd? Ik denk op dit moment enkel het dak wat te isoleren met armaflex(omdat daar toch wel veel zon op komt) en voorzie een dakventilator in de hoop daardoor mijn bus s avonds nog sneller af te koelen. Wat is jullie visie hierop?

    1. Hoi Maarten,
      Bedankt voor je bericht! Leuk om te horen.
      Het isoleren van je camper doe je niet alleen om je te beschermen tegen buitentemperaturen, maar ook om te beschermen tegen roest en condensvorming. Dit zorgt er weer voor dat je camper langer mee kan gaan. Daarom raden we altijd aan om de camper volledig te isoleren, ook als je er alleen in de zomermaanden mee gaat reizen. En een dakventilator is zeker een aanrader! Wij hebben de dometic fantastic vent en daar zijn we heel blij mee.
      Succes en veel plezier met de bouw van je camper 🙂
      Groeten,
      Esther en Kay

  28. Hoi, bedankt voor het opzetten van deze handleiding. Dit maakt het een stuk makkelijker.

    Nou vroeg ik me af waarom er voor de zijkant gekozen wordt voor 6mm isolatie i.p.v. 19mm met het dak/bodem.
    Haal je er profijt uit als je de zijkanten ook met 19mm doet?

    En bestaat er een bodemplaat waar al isolatie inzit? Zodat je hierop hoogte bespaard.

    1. Hoi Kyle,

      Goed om te horen! Wij hebben de zijwanden van de camper ook geïsoleerd met 19mm Arfmaflex. Alleen de spanten hebben we bekleed met 6mm Armaflex omdat deze dikte buigzamer is en dus makkelijker over de spanten te plakken is. Qua bodemplaat met isolatie zou je kurk kunnen overwegen. Echter raden wij de combinatie Armaflex + stevige houten plaat (multiplex) aan omdat je Armaflex rechtstreeks op het metaal van je bus plakt en in een stevige houten plaat kun je meubilair bevestigen. Succes!

  29. Ik zie dat jullie voor de spanten 6 mm Armaflex ACE hebben genomen omdat dit niet in XG verkrijgbaar is. Maar ik zie dat XG wel in 9 mm bestaat. Is dat niet buigzaam genoeg om net als de 6 mm toe te kunnen passen? Of zou dat nog steeds te dik zijn om scherpe hoekjes te kunnen maekN?

    1. 9 mm kan waarschijnlijk ook goed, maar het is wel wat stugger. Weet niet hoe scherp de randen zijn, maar 9mm over de spanten plakken moet zeker lukken!

  30. Recent een Toyota Lite-Ace uit 1994 gekocht. Let the work begin!
    Ontzettend leerzame site, duidelijke instructies! Met isolatie de grootste vrees voor het ontstaan van niet zichtbare roest, dit ziet er echter goed uit!
    Is armaflex indien nodig op een later punt weer los te halen, of ‘permanent’ geplakt?

    1. Hoi Sjoerd,

      Leuk om te horen! En super tof dat je een bus gaat ombouwen! Wanneer Armaflex is geplakt is kun je het wel loshalen, maar lijmresten zullen dan achterblijven die lastig zijn te verwijderen. Veel plezier met klussen!

  31. Hey
    Super interessante blog!
    Ik vroeg me enkel af of het nog nodig is een dampscherm te plaatsen ofdat armaflex de damp ook tegenhoudt zodat je hout niet rot?

    1. Thanks! Dankzij de gesloten celstructuur van het Armaflex isolatiemateriaal, zal er geen condensvorming plaatsvinden op het materiaal. Wel is het raadzaam om naden af te plakken met isloatietape zodat daar ook geen vocht tussen kan komen. Een dampscherm mag uiteraard altijd, maar het is zeer lastig om dit volledig waterdicht te krijgen.

    1. 9mm is zeer waarschijnlijk ook flexibel genoeg. Ook de 19mm buigt namelijk goed, maar hoe dunner des te flexibeler.

    1. Uit ons hoofd iets van 30mm bij 20mm. Exacte maten weten wij niet meer, maar het kwam in ieder geval boven de 19mm Armaflex uit.

  32. Als je metalen delen hebt geïsoleerd/beplakt met Armaflex etc., kun je daar dan vilt overheen plakken? Dit op delen van de bus die niet met hout te betimmeren zijn….
    groet, Anja

    1. Dat hebben wij wel gedaan! Let wel even op of de lijm die je gebruikt hittebestendig is.

  33. Hallo Nomads
    Wat een top site hebben jullie en leerzaam.
    Mijn vraag is …. Ik wil mijn achterdeuren van mijn fiat Ducato maxi isoleren.
    Ik heb daarvoor interieur panelen van camperpasie. Deze passen perfect…. Maar nu komt het moet je deze ook eerst met armaflex isoleren of zijn alleen die panelen genoeg
    Gr Andy beginnende cameperaar

    1. Leuk om te horen Andy, bedankt! Wij zijn niet bekend met de interieur panelen, maar indien deze niet isolerend zijn zouden we je adviseren waar mogelijk om eerst Armaflex aan te brengen. Veel plezier met het klussen aan je camper!

  34. Hoi,

    Ik ben bezig met de ombouw van mijn T5 en nu de laadbak eindelijk leeg en proper is, is het tijd om te isoleren. Door mijn opzoekwerk kwam ik op jullie site uit. Maar klopt het dat de 6mm Armaflex nergens meer te verkrijgen is? Het dunste wat ik vind is 9mm?

    Bedankt!

    Dennis

    1. Hoi Dennis,
      Het echte werk kan beginnen, leuk! Armaflex 6mm Ace is nog wel beschikbaar. Mocht je liever de kwalitatievere XG willen, dan kom je inderdaad uit bij 9mm XG Armaflex. Naar ons weten is er nooit een 6mm Armaflex XG variant geweest. Veel plezier met klussen!

  35. Hoi By Nomads,

    Super om zo veel tips en tricks van jullie in de praktijk te brengen met mijn eigen ombouw projectje… Ik heb een vraag over het ontdreunen en isoleren. Ik heb nu de hele laadbak van mijn camper gestript en ga daar dus beginnen met ontdreunen / isoleren. Hoe zijn jullie omgegaan met de voor cabine? Dus de vloer daar, deuren, etc?

    Tnx!

    Gr

    1. Hoi Bart,
      Leuk om te horen en tof dat je een camper gaat bouwen! Wij hebben de ruimte boven de passagiers- en bijrijderstoel geïsoleerd met Armaflex 19mm. Je zou daar evt. ook nog ontdreuningsplaten kunnen plaatsen.

      Succes en veel plezier met klussen!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar boven