CAMPER ISOLEREN MET ARMAFLEX ISOLATIEMATERIAAL

CAMPER ISOLEREN: ALLES WAT JE MOET WETEN

Een camper isoleren: één van de eerste dingen waar je mee te maken krijgt bij de bouw van je buscamper. Althans, als je ervoor kiest om de kou en warmte vooral lekker buiten je camper te houden. Als je de isolatie van je camper goed aanpakt heb je er jarenlang plezier van. We raden het daarom ook gewoon iedereen aan om je camper te isoleren. Isolatie biedt namelijk niet alleen bescherming tegen buitentemperaturen, maar ook tegen geluidsoverlast en tegen vocht/condens op het metaal van je camper waarmee je roestvorming tegengaat. Maar het is wel belangrijk dat je jouw camper volledig isoleert en dat je het juiste isolatiemateriaal gebruikt. Daarom vertellen we je in dit artikel alles over het isoleren van een camper: van de verschillende isolatiematerialen tot en met een stappenplan dat jou helpt bij het isoleren van je camper.


VOORDELEN ISOLATIE CAMPER

We hebben ze al even kort benoemd, maar hieronder de voordelen van het isoleren van je camper op een rijtje:

  • Bescherming tegen buitentemperaturen
    Isolatie houdt niet alleen de kou buiten, maar ook de warmte. Door de zon kan het metaal namelijk erg heet worden waardoor de temperatuur binnenin flink kan oplopen. Door jouw buscamper te isoleren houd je de warmte enigszins buiten.
  • Bescherming tegen geluidsoverlast
    Door jouw buscamper te isoleren hoor je veel minder geluiden van buitenaf. Wel zo lekker voor de nachtrust. Wil je trillingen en geluiden tegengaan tijdens het rijden met je camper, dan doe je er verstandig aan om ontdreuningsplaten aan te brengen alvorens je gaat isoleren. Hierover vertellen we je later meer.
  • Bescherming tegen schimmel en roestvorming
    Wanneer een buscamper goed is geïsoleerd voorkom je dat na een nacht slapen of bijvoorbeeld tijdens koken vocht/ condens rechtstreeks op het metaal komt. Hiermee voorkom je dat er schimmel of roest ontstaat. Zodoende zorgt goede isolatie er ook voor dat je carrosserie en dus je camper langer meegaat.

Camper isoleren met Armaflex

ISOLATIE CAMPER: WELK ISOLATIEMATERIAAL KIES JE?

Één ding is zeker; als je besluit de camper te isoleren dan is het belangrijk dat je dit goed aanpakt. Anders heeft het eigenlijk geen zin. Dit houdt niet alleen in dat je jouw gehele camper moet isoleren, maar ook dat je het juiste isolatiemateriaal kiest. Het is daarbij van belang dat je kijkt naar de vochtregulatie van het isolatiemateriaal, de flexibiliteit en het isolerend vermogen. Omdat het internet bol staat van verschillende methodes om een buscamper te isoleren, hebben we de meest gebruikte materialen en hun eigenschappen voor jou op een rijtje gezet:

  • Glaswol: vochtgevoelig en kan irritatie opwekken tijdens het aanbrengen vanwege het glas in het materiaal. Alleen daarom al raden we dit materiaal niet aan voor het isoleren van je buscamper.
  • Schapenwol: goede isolerende werking en irriteert in tegenstelling tot glaswol niet omdat het een natuurlijk product is. Helaas is de vochtregulatie van schapenwol niet ideaal temeer omdat het niet rechtstreeks op het metaal kan worden aangebracht. 
  • Isolatiepanelen: Isoleren goed, zijn betaalbaar en makkelijk aan te brengen op een gelijke ondergrond. Helaas zijn de panelen vaak stug vanwege de dikte. Daardoor zijn ze niet echt buigzaam en minder geschikt voor hoeken en buscamper met schuine wanden.
  • Purschuim: zeer goede isolatie tegen kou. Helaas heb je flink wat bussen purschuim nodig om de gehele buscamper te isoleren. Dit is niet alleen prijzig, maar ook tijdrovend. Bovendien kan je met pur bepaalde ruimtes afsluiten waardoor vocht niet weg kan. Dit kan leiden tot versnelde roestvorming en is daarom ten zeerste af te raden als camper isolatiemateriaal!
  • Reflectix (Laminaat ondervloer): goedkoop, flexibel en vochtregulerend. Reflectix wordt gebruikt als ondervloer voor laminaat en ook in buscampers omdat het materiaal dun is en weinig ruimte inneemt. Toch isoleert het niet zo goed als onderstaande isolatiematerialen X-trem en Armaflex.
  • X-trem: isoleert goed, is vochtregulerend en extreem licht. Het grote voordeel van X-trem is dat je het rechtstreeks op het metaal van je bus aanbrengt waardoor er geen vocht achter kan komen. Daarnaast is X-trem buigzaam wat dit materiaal zeer geschikt maakt voor het isoleren van een buscamper. X-trem is verkrijgbaar in verschillende diktes en ook in een zelfklevende variant zodat je geen (dure) lijm hoeft te gebruiken.
  • Armaflex: eigenlijk hetzelfde materiaal als X-trem, alleen is Armaflex goedkoper. Helemaal als je het in Duitsland bestelt (zie verderop voor meer info). Het is net als X-trem rechtstreeks op het metaal aan te brengen, verkrijgbaar in verschillende diktes en in een zelfklevende variant. 

Kortom: X-trem en Armaflex zijn vanwege de vochtregulatie, het isolerend vermogen en de flexibiliteit het meest geschikt als isolatiemateriaal voor een camper. Wij hebben vanwege het grote prijsverschil tussen X-trem en Armaflex gekozen voor Armaflex. Ter vergelijking: 6m2 Armaflex (19mm2 dik) kost in Duitsland €70,25 terwijl je voor 6m2 X-trem (20mm2 dik) in Nederland €120 betaald. Aangezien je een aantal rollen nodig zult hebben, loopt het verschil in prijs al behoorlijk snel op. Wij hebben daarom alle rollen Armaflex in Duitsland besteld bij deze website en hadden het binnen een week in huis. 

TIP: plaats het gewenste aantal rollen Armaflex in je winkelmand als je nog niet direct wil bestellen. Producten in de winkelmand blijven namelijk tot 90 dagen bewaard. Zo hoef je de volgende keer niet meer te zoeken. Bovendien krijg je zo ook direct een overzicht van het totale kostenplaatje inclusief verzendkosten.


ONTDREUNINGSPLATEN OM TRILLINGEN TE REDUCEREN

Alvorens je begint met isoleren wil je overwegen om ontdreuningsplaten aan te brengen in je camper. Ontdreuningsplaten bestaan uit bitumen en dienen rechtstreeks op het metaal van je bus te worden aangebracht. Zodoende verzwaren ze het metaal en daarmee worden trillingen en geluiden tijdens het rijden of bijvoorbeeld wanneer je een deur sluit en geluiden direct uit je omgeving geminimaliseerd. Nadat je het hebt aangebracht hoor je een duidelijk verschil! Wij hebben de ontdreuningsplaten aangebracht op onze zijwanden en de wielkasten. Je kunt er ook voor kiezen om ontdreuningsplaten ook op je plafond en de vloer aan te brengen.

Ontdreuningsplaten bij camper isoleren

CAMPER ISOLEREN: EENVOUDIG STAPPENPLAN

Voordat je begint met het isoleren van je camper is het belangrijk dat alle gaten vooraf al (zoals een CEE stekker, gas- en watertoevoer en wellicht kabels van je zonnepaneel) in de wanden van je camper zijn geboord. Ga je ook camperramen inbouwen? Dan is het verstandig om dit ook dit eerst te doen voordat je begint met isoleren zodat je niet meer door je isolatiemateriaal hoeft te zagen. Hierna kun je onderstaand stappenplan volgen:

STAP 1: VIERKANTE METERS METAAL OPMETEN

Omdat je Armaflex alleen per vierkante meter kunt bestellen, zul je het aantal vierkante meters metaal van je camper moeten opmeten. Je wilt al het metaal van je camper bedekken, dus ook de spanten en balken. Metaal is namelijk een zeer goede geleider van zowel warme als koude lucht. Alle stukken metalen die je niet isoleert en verbonden zijn aan je carrosserie zijn koudebruggen. Een koudebrug verlaagt de isolatiewaarde van je camper en is daarmee ongewenst. Bovendien vergroten koudebruggen de kans op condensatie en schimmelgroei. Door al het metaal van je camper te isoleren voorkom je koudebruggen en minimaliseer je dus de overgang (vanuit buiten) van kou/warme in de ruimte.

STAP 2: ARMAFLEX EN ONTDREUNINGSPLATEN BESTELLEN

Armaflex is leverbaar in drie verschillende varianten: AF, XG en ACE. Daarvan is de AF variant kwalitatief de beste omdat deze is voorzien van een anti-bacteriële werking (MICROBAN ® technologie), maar dit maakt hem dan ook de duurste variant. Armaflex ACE is het meest voordelig omdat deze kwalitatief het minste zou zijn. Wij hebben gekozen om het grootste gedeelte van onze bus te isoleren met Armaflex XG omdat dit wordt aangeraden voor het isoleren van campers, woonwagens etc. Daarvoor hebben we 19mm dik Armaflex gebruikt. Voor de spanten en balken hebben we 6mm dik Armaflex gebruikt aangezien deze dikte veel buigzamer is dan 19mm. Aangezien 6mm niet verkrijgbaar is in de XG variant, hebben we hiervoor Armaflex ACE gebruikt.

In totaal hebben wij 30 vierkante meter aan 19mm Armaflex besteld en 20 vierkante meter aan 6mm Armaflex. Hoeveel isolatiemateriaal jij nodig hebt hangt uiteraard af van de lengte en hoogte van je camper, maar reken ruim want je zult niet alle vierkante meters op een rol optimaal kunnen gebruiken. Naast het isolatiemateriaal hebben wij ook 4 vierkante meter ontdreuningsplaten besteld.

NOTE: het is niet noodzakelijk om al het metaal van je camper te bedekken met ontdreuningsplaten. Wanneer je een groot oppervlakte bedekt van bijvoorbeeld de zijwanden, wielkasten, deuren en eventueel het plafond en/of de vloer bedekt doen ontdreuningsplaten al zijn werk.

STAP 3: METAAL REINIGEN EN ROEST BEHANDELEN

Ontdreuningsplaten en isolatiemateriaal blijven beter plakken op een schone, vetvrije ondergrond. Daarom hebben wij het metaal ontvet met St. Marc. Heb je te maken met roestplekken, dan zul je deze moeten behandelen om te voorkomen dat deze groter worden. Wij hadden gelukkig alleen te maken met hele kleine plekjes en hebben die behandeld met Hammerite. Nadat de Hammerite was opgedroogd hebben we het wederom ontvet met St. Marc.

STAP 4: VLOER CAMPER ISOLEREN

Wij zijn begonnen met het isoleren van de vloer van onze camper. Daarbij hebben we eerst een aantal houten latten over de lengte van de bodem gelijmd met Polymax. Deze latten zorgen ervoor dat de vloerplaat niet rechtstreeks op het Armaflex drukt en daarmee zijn isolerende werking behoudt. Kies dus voor latten die dikker zijn dan het door jou gekozen Armaflex en houd ook rekening met eventuele bollingen in de vloer. Na het aanbrengen van de latten hebben we de Polymax een nacht laten laten uitharden waarna we tussen de latten stroken van 19mm dik Armaflex hebben gelegd. Eventueel kun je over de latten en over het isolatiemateriaal wat hier tegenaan zit nog isolatietape plakken voor een optimale afwerking. Nadat alle isolatie was aangebracht hebben we een vloerplaat op maat gezaagd en gemonteerd.

Lijm de plinten voor goede camper isolatie

TIP: leg gewichten op de balken zodat ze stevig worden aangedrukt en laat de lijm goed uitharden voordat je begint met isoleren.

Resultaat van plinten op de bodem van de camper om de te camper isoleren

Armaflex aanleggen om je camper te isoleren

STAP 5: ONTDREUNINGSPLATEN (OPTIONEEL)

Heb je gekozen voor ontdreuningsplaten dan zul je deze alvorens je begint met het isoleren van de zijwanden en wielkasten moeten aanbrengen. De ontdreuningsplaten dienen namelijk rechtstreeks op het metaal te worden geplakt. Dus meet op hoeveel je wilt aanbrengen, snij het oppervlakte op maat met een stanleymes en breng het aan. Druk de ontdreuningsplaten stevig aan zodat je luchtbellen voorkomt.

Camper isolatie - Ontdreuningsplaten op maat snijden met een stanleymes

Camper isoleren - ontdreuningsplaten aanbrengen

STAP 7: ZIJWANDEN & PLAFOND CAMPER ISOLEREN

Zorg bij de isolatie van je zijwanden en het plafond voor dat je al het metaal bedekt en koudebruggen voorkomt. Wij hebben grote oppervlaktes geïsoleerd met 19mm dik Armaflex en de spanten met 6mm dik. Voordat we alles met Armaflex zouden bedekken, hebben we elektriciteitskabels getrokken. De kabels gaan bij ons door de al aanwezige spanten en kunnen op deze manier mooi worden weggewerkt.

TIP: Trek elektriciteitskabels voordat je alles afplakt met isolatiemateriaal zodat je er nog gemakkelijk bij kunt.

Belangrijk bij het aanleggen van de elektriciteitskabels is dat je kiest voor kabels die dik genoeg zijn zodat ze de spanning die er doorheen loopt aankunnen zonder warm te worden en dat je rekening houdt scherpe metalen randen. Tijdens het rijden kunnen de kabels bewegen en eventueel gaan schuren tegen het metaal. Om dit te voorkomen kun je de kabels ter bescherming daarom het beste door een (flexibele) ribbuis trekken. Indien je hier geen plek voor hebt kun je de scherpe randen van het metaal wegwerken met bijvoorbeeld hittebestendig isolatietape of carrosserieband.

Wielkasten isoleren camper
Het isoleren van de wielkasten is net even anders dan de recht-toe-recht-aan stukken in de camper. Het makkelijkste is om vanaf onder naar boven te werken en het isolatiemateriaal in te knippen bij de ‘vouw’.

Camper isoleren: spanten geisoleerd met buigzaam isolatiemateriaal
Gebruik voor de spanten dunner Armaflex want dat is buigzamer. Wij hebben 6mm gebruikt.

Plafond camper isoleren met Armaflex
Voor het isoleren van het plafond hebben we 19mm dik Armaflex tussen de balken gebruikt. 

Bedrading aanleggen voor het camper isoleren

Camper isoleren: elektriciteitskabels leggen alvorens je alles isoleert
Wij hebben de elektriciteitskabels door de balken en spanten van onze camper getrokken. Indien dit niet mogelijk is, isoleer dan wel je gehele camper en leg de kabels daarna.

Camper Isoleren: Alles wat je moet weten

Heb je vragen over het isoleren van je camper? Laat dan hieronder een reactie achter!

 

DOWNLOAD ONS GRATIS E-BOOK CAMPER BOUWEN

camper bouwen gratis ebook

LEES MEER OVER CAMPER BOUWEN:

Camper ramen inbouwen: eenvoudig stappenplan
Zelf een camper bouwen in Nederland: regels & wetgeving
Gratis e-book: hoe je in twee weken een camper bouwt

Alle blogs over Van Life - by NOMADS

Showing 8 comments
  • Roy
    Beantwoorden

    Weer een mooi verhaal zo.
    Erg leuk om jullie zo te volgen.

    Gr roy en koby

    • by NOMADS
      Beantwoorden

      Heeey Roy, dankjewel voor het compliment! Ook van plan om een camper om te bouwen op korte termijn?

  • Theo
    Beantwoorden

    Hey Kay en Esther, prima leesvoer, lekker leerzaam, ik ben me nu aan het oriënteren in welk type bus ik wil aankopen, type ducato(breed slapen) of crafter/ sprinter,
    Ik blijf jullie volgen.
    Groeten uit het groninger land

    • by NOMADS
      Beantwoorden

      Hey Theo, leuk om te horen zeg! Super bedankt. Wat gaaf dat je hier ook aan gaat beginnen. Crafter/sprinters zijn prachtig alleen wat duurder. Maar het is net wat je wil. Omdat Kay 1,93cm is hebben wij gekozen voor een H3 Renault Master uit 2014. Die was perfect! Maar uiteraard ontzettend persoonlijk. Laat ons weten als je er een hebt gekocht! Onwijs leuk Theo!

  • Bregje
    Beantwoorden

    Hoi Nomads! Leuk om te lezen. Ik ben met hetzelfde bezig, en heb begrepen dat als je Armaflex gebruikt voor de camper, dat je dan het beste XG kunt gebruiken (en niet ACE bv). Via jullie link kan ik niet achterhalen welke soort het is, het is in elk geval goedkoper dan ik heb kunnen vinden. Ben daarom erg benieuwd welke versie jullie hebben? (misschien staat het nog op de doos?). Groet! Bregje

    • by NOMADS
      Beantwoorden

      Hoi Bregje,

      Wat leuk dat je ook een camper aan het bouwen bent! Wat voor bus heb je? Wij hebben inderdaad voor het grootste gedeelte Armaflex XG gebruikt (alle 19mm oppervlaktes). Behalve de spanten; daar hebben we 6mm Armaflex ACE voor gebruikt omdat die niet verkrijgbaar was in de XG versie. We hebben de verschillende linkjes nu toegevoegd in ons artikel. Succes!

Laat een bericht achter

Begin met typen en druk op enter