CAMPER BETIMMEREN EN BEKLEDEN: ZO DOE JE DAT!

HOE JE CAMPER WANDEN & HET PLAFOND AFWERKT

Nadat je jouw camper hebt geïsoleerd kun je de camper betimmeren en bekleden. Dit kun je op verschillende manieren doen. Zo kun je kiezen voor complete camper betimmering met houten latten of multiplex platen en deze vervolgens bekleden met schrootjes. Maar ook voor camper stoffering met bijvoorbeeld naaldvilt. Wat je ook kiest: het is belangrijk dat je een stevige constructie bouwt. Zeker wat betreft de zijwanden, aangezien de kans groot is dat je hier meubelen aan wilt bevestigen. Maar hoe pak je de camper betimmering aan en hoe zorg je voor een stevige wandconstructie zonder dat deze loodzwaar wordt? En hoe breng je camper wandbekleding aan? Wij hebben de zijwanden van onze camper afgewerkt met stevige balken, multiplex platen én schrootjes. Ook hebben we sommige gedeeltes van de wanden en de achterdeuren gestoffeerd. En in de keuken hebben we tegelstickers op de wand geplakt. Daarmee hebben we vrijwel alle opties van camper bekleding gecoverd. Aangezien we veel vragen hierover hebben gekregen delen we in dit artikel onze aanpak zodat je gemakkelijk zelf je camper kunt betimmeren en bekleden.

STAP 1: BEVESTIGINGSBALKEN MONTEREN

Houten balken tegen de wanden vormt een stevige basis waarop je multiplex platen en/of schrootjes aan kunt bevestigen. Ook creëer je met deze balken een luchtruimte tussen het isolatiemateriaal en de zijwanden/ plafond mee. Dit zorgt voor een betere isolatiewaarde. Bovendien kun je met balken eventuele schuine zijwanden van je camper rechter maken. Hieronder beschrijven we hoe wij deze balken de zijwanden en het plafond hebben bevestigd.

ZIJWANDEN CAMPER BETIMMEREN

De balken voor onze zijwanden bestaat uit houten balken die we op de spanten van onze bus hebben geschroefd. Deze balken hebben we rechtstreeks op het Armaflex isolatiemateriaal aangebracht. Om de bolling van de zijwanden van onze bus af te vlakken hebben we verschillende diktes houten balken gebruikt. En daar waar de bolling het grootst is hebben we twee balken op elkaar geschroefd. Zodoende komt er minder spanning op de zijwanden te staan die je in de volgende stap bevestigt. We hebben de balken vastgezet met lange hardhouten rvs schroeven. De gaten hiervoor hebben we eerst voorgeboord. Wij waren vooraf enigszins sceptisch of de constructie wel stevig genoeg zou hechten tegen het isolatiemateriaal. Maar de balken zitten echt muurvast en vormen daarmee een zeer solide basis. Op die manier kun je de bus optimaal isoleren en profiteer je daarnaast van een stevige constructie.

Camper wanden bouwen
In totaal hebben we 4 balken over de lengte en op de spanten van de bus gemonteerd.

CAMPER PLAFOND

Voor het camper betimmeren hebben we ook het plafond met houten balken in de spanten van onze bus geschroefd. Deze balken moesten enigszins buigzaam zijn omdat ook ons plafond een lichte bolling heeft. Daarom hebben we gekozen voor 18×69 mm balken. Net zoals bij de zijwanden hebben we deze rechtstreeks op het Armaflex isolatiemateriaal aangebracht en hebben we hardhouten rvs schroeven gebruikt.

Houten latten vastzetten in camper plafond
Het framewerk is rechtstreeks op de spanten van het plafond gemonteerd.

Houten raamwerk camper plafond
Het framewerk vormt een stevige basis voor de afwerking van het plafond.

STAP 2: CAMPER BETIMMEREN

Nadat je de balken hebt bevestigd kun je de zijwanden van de camper betimmeren. Wij hebben hiervoor vijf multiplex platen gebruikt van elk 5mm dik. Deze dikte buigt namelijk mee met onze ‘gebolde’ zijwanden. Wanneer jouw camper beschikt over rechte wanden of als je de zijwanden verder niet wilt aankleden kun je dikkere multiplex platen gebruiken. Bij het betimmeren van de zijwanden ga je als volgt te werk: meet de afmetingen van de wanden, zaag de multiplex platen op maat en schroef ze vast op de eerder geplaatste houten balken. Houd hierbij rekening met de volgende aandachtspunten:

  • Bolling in je camperwand. Neem deze mee bij het opmeten van de benodigde hoogte van de multiplex platen.
  • Elektriciteitskabels. Maak gaten in de wand op de plekken waar je lichtschakelaars, stopcontacten e.d. wilt plaatsen en trek de kabels er doorheen. Zo kom je er op een later moment in het bouwproces nog gemakkelijk bij.
  • Water toevoer. Heb je een buitenvuller voor jouw schoonwatertank dan dien je een gat in de wand te zagen voor de watertoevoer slang.
  • CEE stekker. Om stroom van een laadpaal af te kunnen tappen zul je een CEE stekker nodig hebben. Maak daarom ook een gat in de zijwand op de plek waar je deze hebt gemonteerd.
  • LPG buitenvuller. Indien je een LPG buitenvuller hebt, dan zul je de vulslang door de wand moeten trekken en dus een gat moeten zagen in de wand.
  • Ramen. Meet de positie en de formaten goed op voordat je het gat uit de wand zaagt. Het is de kunst om dit gat zo precies mogelijk op maat te zagen zodat het mooi aansluit op het raam. Vergeet niet om de formaten van je koof die je om het raam moet plaatsen ook uit te zagen in de wand.
  • Wielkasten. Ook deze zul je voor een gedeelte uit de wand moeten zagen alvorens je deze bevestigt op het houten framewerk.

TIP: koop een gatenzaag. Daarmee zaag je super makkelijk ronde gaten in je houtwerk. Wij hebben een set gekocht met verschillende maten gatenzagen en hebben deze echt super vaak gebruikt! 

Ter versteviging hebben wij op de plek waar wij elektra op de wand monteren extra schotten geplaatst. Dit betreffen dikke multiplex platen. Om de wielkasten hebben wij een houten bekisting getimmerd. Wij hebben het plafond niet betimmerd met multiplex platen omdat we hebben gekozen voor een andere afwerking waarover je verderop in dit artikel meer kunt lezen.

Zijwanden van de camper
Schroef de multiplex platen op het raamwerk.

camper betimmeren met multiplex platenTrek slangen en elektriciteitskabels door de wand zodat je er later gemakkelijk bij kunt.

Camper betimmeren
Plaats de wanden zo strak mogelijk tegen elkaar aan zodat je een goede isolatie laag bouwt.

STAP 3: CAMPER BEKLEDEN

Nu je de basis van je camper wanden hebt staan kun je de camper bekleden naar eigen smaak. Zo zou je de wanden kunnen schilderen in een gewenste kleur, maar ook bekleden met schrootjes, tegelstickers of stofferen met bijvoorbeeld naaldvilt. Omdat schilderen verder geen uitleg vereist behandelen we hieronder camper bekleding met schrootjes, tegelstickers en naaldvilt.

CAMPER BEKLEDEN MET SCHROOTJES

De wanden, het plafond en de schuifdeur van onze camper hebben wij grotendeels bekleed met vuren wandschroten van 7×88 mm dik. In totaal hebben wij iets van 10 pakketten gebruikt. Hoeveel jij nodig hebt hangt geheel af van de grootte van je camper en de oppervlakten die je wilt bekleden. Meet op wat je wilt bekleden met latten, zaag de latten op maat en verf/lak deze indien gewenst alvorens je ze bevestigt. Wij hebben de latten op de zijwanden vastgelijmd met polymax. In de schuifdeur hebben we ze vastgeschroefd met rvs schroeven waarvan we de gaten hebben voorgeboord.

Schrootjes aan de wand in de camper
De latten zijn met polymax op de muur gelijmd.

Schuifdeur camper bekleed met latten
Houd rekening met eventuele elektriciteitsdraden wanneer je latten op de deur schroeft.

Ook in het plafond hebben we de wandschroten vastgeschroefd. Ditmaal op de eerder bevestigde balken. De eerste lat hebben we in het midden van de bus bevestigd en vanuit daar hebben we naar de zijkanten gewerkt. In de middelste balk hebben we 12v inbouwspots geplaatst die we parallel hebben geschakeld middels kroonsteentjes. De inbouwspots zijn voorzien van G4 12-24v 2,5w ledlampjes. De benodigde ronde gaten voor de inbouwspots zijn makkelijk uit te zagen met een gatenzaag. Voordat je het plafond volledig afwerkt is het belangrijk dat je de werking van de spotjes test. Wij hebben dit gedaan met behulp van startkabels en onze huishoudaccu. Daarnaast waren wij genoodzaakt om een koof te maken rondom het camper dakluik en de airco. Lees hier hoe wij ons dakraam hebben ingebouwd.

NOTE: spotjes produceren warmte. Houd je daarom aan de door de fabrikant gestelde minimaal vereiste inbouwhoogte en gebruik bijpassende led lampen.

Camper verlichting monteren
Camper verlichting monteren en testen: 12v inbouwspots.

Koof in het plafond van de camper
Plaats een koof om eventuele dakluiken of airco’s indien noodzakelijk.

Afwerklijst + koof dakluik binnenzijde camper
Eindresultaat van onze koof. 

camper plafond betimmeren
Eindresultaat camper plafond

CAMPER BEKLEDEN MET NAALDVILT

De achterdeuren van onze camper en kleine randen hebben we bekleed met naaldvilt. Deze stretch stof is echt ideaal! Het is verkrijgbaar in meerdere kleuren, makkelijk op maat te knippen en je kunt er iedere onmogelijke hoek mee in je camper bekleden. Wij hebben het rechtstreeks op het Armaflex isolatiemateriaal geplakt met Polymax.

Camper stofferen met naaldvilt
Naaldvilt is gemakkelijk op maat te knippen.

Naaldvilt camper bekleding aanbrengen
Naaldvilt kan in iedere lastige hoek worden gelijmd en is daarmee ideaal als camper bekleding.

Camper stofferen
Hoewel onze deur bekleed is met meerdere losse stukken naaldvilt is dat bijna niet te zien.

CAMPER BEKLEDEN MET TEGELSTICKERS

Bij toeval stuitten wij op 3D-tegelstickers, en daar zijn we maar wat blij mee! Ze zijn namelijk verkrijgbaar in verschillende patronen en kleuren, niet te onderscheiden van echte tegels, super licht, makkelijk afneembaar met een doekje en ook gemakkelijk op maat te maken. Daarom hebben wij tegelstickers geplaatst op onze keukenwand. Meet de formaten van het oppervlak dat je wilt bekleden en bestel hoeveel je nodig hebt. Wij hadden aan één pak genoeg. Snijd vervolgens de tegelstickers met een stanleymes op maat (knippen kan ook maar is minder zuiver) en plak ze op een schone ondergrond. Lijm is niet nodig dankzij de zelfklevende strip.

Tegelstickers keuken op maat knippen
3D Tegelstickers zijn gemakkelijk op maat te knippen of snijden.

Zelfklevende tegelstickers keuken camperDoordat ze zelfklevend zijn heb je geen lijm nodig.

camper stickers
Zorg voor een vlakke en schone ondergrond wanneer je de tegelstickers gaat plakken.

Resultaat tegelstickers camper keuken
De tegelstickers zijn bijna niet van echte stickers te onderscheiden en ze zijn super licht.

Heb jij vragen over je camper betimmeren? Camper bekleden of camper stofferen? Stel dan hieronder je vraag!

Dit artikel bevat Affiliate Links. Als je via onze uitgaande links iets koopt ontvangen wij daar een kleine commissie over. De prijs die jij betaalt verandert niet. Op deze manier kunnen wij onze website onderhouden zonder afleidende reclames te laten zien.

MEER HANDIGE CAMPER ZELFBOUW BLOGS:

Zonnepanelen op je camper aansluiten
Extra zitplaatsen in camper en andere aanpassingen
Camper koelkast: absorptie vs. compressor

Showing 31 comments
  • Bobby
    Beantwoorden

    Hé Nomads,

    Ik lees je camper bouw artikelen altijd met veel plezier. Staan zeer nuttige tips net zoals deze waarvoor mijn dank. Keep up the good work 🙂

    Gr,
    Bobby

    • by NOMADS
      Beantwoorden

      Leuk om te horen Bobby. Dankjewel.

      • Mieke Augustinus
        Beantwoorden

        Hoi, mag ik vragen waar je het vilt mee plakt?

        • by NOMADS
          Beantwoorden

          Hoi! Wij hebben hiervoor Polymax gebruikt omdat we daar nog een aantal ‘bussen’ van over hadden. Belangrijk is dat het hittebestendige lijm is 🙂

    • by NOMADS
      Beantwoorden

      Leuk om te horen Bobby, thanks :)!

    • Nadine
      Beantwoorden

      Hii,
      Mijn Fiat Transit heeft langs alle kanten ramen en nu wil ik er graag een paar bedekken. Hoe kan ik dit het beste aanpakken?
      Ik hoef er geen ramen uit te halen maar kan ik er zomaar overheen isoleren/beplaten?

      • by NOMADS
        Beantwoorden

        Hoi Nadine, met Armaflex kun je de ramen isoleren en bedekken. Vervolgens kun je ze beplaten/ de wanden plaatsen. Succes 🙂

  • Bertus
    Beantwoorden

    Hi Nomads,

    Ben wel benieuwd naar het totaal gewicht van de camperbus met al dat hout erin??

    • by NOMADS
      Beantwoorden

      Hoi Bertus,

      Leeg gewicht was 1930 kg. De bus was tijdens de RDW keuring 2800 kg. Je mag 3500 kg hebben met een rijbewijs B.

      Groet,
      Kay & Esther

  • Jan de groot
    Beantwoorden

    Hallo ik nu bijna aan het electra toe met een extra accu hebben jullie daar ook tips voor
    En hoe je dat aansluit naar de dinamo en wat voor bedrading je daar voor moet gebruiken?
    Gr jan

  • Mike
    Beantwoorden

    Hoi Kay en Esther wat een leuk project en erg netjes allemaal! Ik ben ook bezig en werk alleen op een ander volgorde maar goed dat kan op 100 manieren. 2 Vragen over het voorboren in de bus binnen balken
    1 ben je niet bang voor roest van binnen uit door het boor slijpsel achter je armaflex?
    2 het idee lijkt me eigenlijk ook wel wat, hoe groot boor je voor en welke maat schroef gebruikten jullie?

    Ik ben alweer benieuwd naar het volgende verhaal, toch tijd genoeg in deze tijd )))

    • by NOMADS
      Beantwoorden

      Hoi Mike,

      Bedankt voor je enthousiaste reactie! Ja roestvorming is op deze manier mogelijk, maar de kans dat er vocht bij komt is zeer klein. Soms moet je keuzes maken. We durven niet meer te zeggen welke maat schroeven wij hebben gebruikt.. ligt ook een beetje aan de dikte van de balken die je erop schroeft. Maar voor het voorboren gebruiken wij meestal 2 – 3 mm boortjes.

      Groeten,
      Esther en Kay

  • Koen en Peggy
    Beantwoorden

    Hi Nomads,

    Ik volg jullie al een tijdje als voorbeeld en inspiratie voor een camper te bouwen.
    Zelf hebben we nu een nissan nv400 l3h2 gekocht. (Renault master)
    Als ik me niet vergis is dit ook het model dat jullie nu aan het verbouwen zijn. Of reeds afgewerkt heeft.
    Nu om te starten met de opbouw moet ik eerst de elektriciteit in orde doen.
    Bam, daar sta ik met mijn vragen?
    Welke omvormer?
    Zekeringskast ja dan nee?
    Huishoudbatterij welk formaat? Hoe deze aansluiten met auto batterij?
    Hoe redden jullie je als je bv. 3 dagen ergens ver in de wijde wereld staat? Capaciteit batterij?
    Zoals je leest besef je dat ik hierin een leek ben.
    Het liefst zou ik graag eens passeren bij jullie om met mijn eigen ogen te zien en te leren mochten jullie dit toelaten.
    Helaas in deze coronatijden zal dit niet gaan.
    Zouden jullie ons op weg kunnen helpen aub?

    Met vriendelijke groeten,
    Koen en Peggy

    • by NOMADS
      Beantwoorden

      Hoi Koen en Peggy,

      Bedankt voor jullie berichtje. Leuk om te horen dat jullie inspiratie halen uit onze website. Wij hebben een Renault Master L3H3, bijna gelijk aan die van jullie inderdaad.

      Om te weten welke huishoudaccu, omvormer e.d. je nodig hebt, zul je eerst jouw verwachte energieverbruik inzichtelijk moeten maken.
      Maak daarom een lijst van alle apparaten die je denkt te gaan gebruiken, noteer deze per groep (12V of 220/230V) en schrijf daarachter hoeveel Watt ze gebruiken. Schat per apparaat in hoeveel tijd deze per dag wordt gebruikt. Hanteer vervolgens deze formule: vermogen (Watt) x tijd (uren) = verbruik (Wh). Tel dit voor alle apparaten bij elkaar op. Dan heb je een idee van jouw dagelijkse verbruik.

      Om te weten welke accucapaciteit je nodig hebt, moet je de Wh omzetten naar Ah. Dit doe je door het totale Wh (die je hiervoor hebt berekend) te delen door de elektrische spanning (Volt). De uitkomst hiervan is het ampère-uur (Ah). Dus stel je komt uit op 1500 Wh > 1500Wh : 12V = 125 Ah. Vergeet niet dat de meeste accu’s (Gel en AGM) niet volledig kunnen worden ontladen. Dus met een AGM accu van 125Ah zou je jouw stroomverbruik niet kunnen dekken. Dan moet je er bijvoorbeeld 2 hebben.

      Uiteraard hangt het ook allemaal samen met hoeveel dagen jij zelfvoorzienend wil kunnen zijn. Dit is ook van invloed op je accu capaciteit. Wij hebben bijv zonnepanelen op ons dak gelegd om minder afhankelijk te zijn van stroom.

      We zijn nu druk bezig met het schrijven van een artikel hierover. Eind deze week hopen we die te publiceren.
      Hopelijk zijn jullie alvast een beetje op weg geholpen.

      Groeten,
      Esther en Kay

  • Daniel
    Beantwoorden

    Mooi artikel weer! Gebruiken jullie een transformator voor de LED-verlichting om pieken boven de 12v af te vangen? En sluiten jullie deze dan bij de accu aan en vanaf de transformator alle kabels naar de spotjes? Hoe splitten jullie deze kabels af na de transformator? En hoe hebben jullie de stroomvoorziening naar de dakventilator gemaakt, ook via een transformator?
    Mooi resultaat!!

    • by NOMADS
      Beantwoorden

      Hoi Daniel,

      Dankjewel! Nee, wij gebruiken geen transformator voor de LED verlichting. Dit omdat wij LEDjes hebben die 24V aan kunnen en dus een mogelijke piek kunnen opvangen. Stroomvoorziening naar de dakventilator loopt ook gewoon direct naar de accu zonder een transformator. Gaat gewoon prima!

      Succes

      Gr. Kay & Esther

  • Rein
    Beantwoorden

    Hoi Kay en Esther,

    Fijne video’s! dat is makkelijk klussen. Zijn jullie ook van plan om een video te maken van het aansluiten van alle electra. ik ben vooral benieuwd wat voor soort accu’s, zonnepanelen, inverter etc. jullie hebben gebruikt!

    Gr.
    Rein

    • by NOMADS
      Beantwoorden

      Hoi Rein,

      Thanks voor je bericht! Leuk om te horen dat onze video’s goed van pas komen.
      Yes we zijn druk bezig met artikel en video over het aansluiten van zonnepanelen. Naar verwachting publiceren we die eind van deze week.

      Groeten,
      Esther en Kay

  • Jacob
    Beantwoorden

    Hoi Kay en Esther,
    Ik lees met plezier jullie blogs.
    Zelf heb ik een VW T2a uit 1968.
    Daarnaast een VW T5, dat is nu nog mijn werkbus.
    Deze wil ik graag ombouwen tot een camper.
    De bus is verlengd en 1 x verhoogd.
    Groetjes en heel veel succes.
    Jacob.

    • by NOMADS
      Beantwoorden

      Hallo Jacob,

      Bedankt voor je bericht en leuk om te horen dat je onze blogs met plezier leest!
      VW busjes zijn prachtig! Wij hebben vorige zomer met een T2 een korte roadtrip door Nederland mogen maken. Was een leuke ervaring :)!
      Veel plezier en succes bij de bouw van je nieuwe camperbusje.

      Groeten,
      Esther en Kay

  • Patrick
    Beantwoorden

    Hey Kay en Esther!

    Te gek om dit blog mee te lezen. Heel veel handige tips, dus allereerst bedankt daarvoor!
    Wij zijn zelf ook bezig met het ombouwen van een opel movano L3H2. Dat is bijna dezelfde bus als die van jullie, maar dan iets minder hoog. Ik was benieuwd hoe dik jullie balken zijn, waaraan de platen worden bevestigd en dus hoeveel ruimte je daarmee verliest in totaal in de breedte en op het plafond. Omdat wij een H2 hebben wordt vooral de stahoogte voor mij wel een dingetje. De bus is nu 1,89m en ik ben 1,83. Dus dat gaat sowieso niet meer helemaal lukken, maar hoe minder ruimte verlies hoe beter.
    Ik ben benieuwd hoe jullie dat ervaren!
    Nogmaals bedankt.
    Gr
    Patrick

  • Duco Creemers
    Beantwoorden

    Hoi Kay en Esther,

    Allereerst wil ik jullie een groot compliment geven voor wat betreft jullie site! Wat een schat aan informatie. Erg leuk en leerzaam om doorheen te ‘neuzen’. Ik heb 3 vragen, waarvan ik hoop dat jullie die zouden kunnen beantwoorden.
    1. Ik snap dat het financieel voordeliger kan zijn als je je bestelauto als camper aangemerkt wordt, maar dan moet deze ook aan bepaalde eisen voldoen. Nu wil ik eigenlijk een kleine bestelauto gaan ombouwen (dus geen bus en ook geen maxi-variant van een bestelauto) en die gaat qua inhoud dus sowieso niet aan die eisen voldoen. Moet ik hem dan alsnog na het ombouwen laten keuren of voorleggen aan rdw / belastingdienst?
    2. Wat is de reden dat jullie eerst houten balken op de spanten van de bus hebben geschroefd? Waarom niet de multiplex platen rechtstreeks op de spanten?
    3. Misschien een hele domme vraag: de spanten zijn van metaal, om de houten balken of het multiplex vast te schroeven, moet je dan het metaal voorboren?
    Ik hoor het heel graag! Alvast bedankt en heel veel succes (en plezier) met jullie verdere avonturen!

    Vriendelijke groeten,

    Duco

    • by NOMADS
      Beantwoorden

      Hoi Duco,

      bedankt voor je compliment! We doen ons best 🙂
      De eerste en tweede vraag hebben we via jouw mail beantwoord. En wat betreft de derde vraag: ja wij hebben inderdaad door het metaal geboord. Soms ontkom je daar helaas niet aan.

      Groeten,
      Esther en Kay

  • Jaap
    Beantwoorden

    Hallo Nomadjes 🙂
    Even een vraagje.. Ik zie dat jullie de bedrading los verwerken zonder flex-mantelbuis. Was dat een keus ? Mij lijkt het me het handig om bij storing of andere reden nieuwe of extra bedrading makkelijk bij te kunnen voegen.

    • by NOMADS
      Beantwoorden

      Hoi Jaap, klopt. Als we het opnieuw zouden doen zouden we daar ook voor kiezen 🙂

  • Hans
    Beantwoorden

    Ik heb een vraag boven waar de bestuurder zit zit veel ruimte daar wil ik een opbergruimte maken me vraag is hoe hebben jullie dat gedaan gr Hans

    • by NOMADS
      Beantwoorden

      Wij hebben een raamwerk gemaakt die we aan de zijkant van de bus konden vastschroeven. Tegen het raamwerk hebben we het paneel geplaatst met de klep/deur.

  • Joran
    Beantwoorden

    Ha Kay en Esther, thanks voor alle nuttige info! Ik mis nog informatie over de vloer. Welk materiaal is handig om daarvoor te gebruiken? Ik lees op veel plekken dat PVC erg gaat uitzetten/krimpen bij temperatuurwisselingen e.d. Dus ben benieuwd wat jullie hebben gedaan?

    • by NOMADS
      Beantwoorden

      Hoi Joran,

      Graag gedaan :)! Wij hebben de bodem van de bus eerst geïsoleerd met Armaflex isolatiemateriaal. Om ervoor te zorgen dat de bodem niet rechtstreeks op het isolatiemateriaal zou drukken hebben we houten latten over de bodem van de bus gelijmd. Daarop steunt onze vloer: deze bestaat uit verschillende platen 15mm dik Multiplex. Deze hebben we afgewerkt met laminaat en een stukje pvc. Succes!

  • Ernst
    Beantwoorden

    Dag Esther en Kay,
    geweldig inspirerend al jullie beschrijvingen van bouw en de diverse keuzes.
    M.b.t. Blog “Betimmering van wanden en plafond” een vraag:
    er bestaan speciale RVS zelf-tappende schroeven voor metaal, waarbij voorboren niet meer noodzakelijk zou zijn. Hebben jullie ervaring hiermee opgedaan of wellicht andere bouwers?
    Vriendelijke groet,
    Ernst

Laat een bericht achter

Begin met typen en druk op enter