bus ombouwen tot camper kosten

Bus ombouwen tot camper kosten

Wat kost een bus ombouwen tot camper?

De kosten van een bus ombouwen tot camper hangen van verschillende factoren af. Hoe comfortabeler jij wilt reizen met de camper, des te meer faciliteiten je nodig hebt en des te hoger de kosten zullen zijn. Ook het formaat van de bus speelt een rol. In dit artikel lichten we alle kostenposten van een zelfbouw camper toe zodat je een idee krijgt van het benodigde budget. Daarnaast schetsen we kostenplaatjes van drie verschillende zelfbouw campers en geven we tips om geld te besparen bij de bouw van je bus. Gebruik dit artikel als startpunt en maak na het lezen van dit artikel zelf een schatting van de kosten. Een camper bouwen is en blijft immers maatwerk.

Camper bekleden en betimmeren

Kosten aankoop bus

De allergrootste kostenpost van een zelfbouw camper is doorgaans de aanschaf van een geschikte bus. De kosten zijn afhankelijk van het jaartal, kilometerstand, conditie van de bus en het formaat van de bus. Ons advies is dat je beter meer budget kunt besteden aan het kopen van de bus dan aan de ombouw. Een bus die in goede staat verkeert betekent namelijk minder onderhoud-/ reparatiekosten en gaat zeer waarschijnlijk langer mee. En mocht je ooit je camper willen verkopen, ontvang je er flink meer voor. Kortom, de investering waard. Gemiddeld liggen de prijzen voor een bestelbus tussen de €7000 en €14000. Wij hebben in dit blog de meest geschikte bussen voor campers op een rij gezet. Vergeet niet dat prijzen van bestelauto’s vaak zonder BTW worden weergegeven.

  • Basic (oud, met veel km’s/ slechte staat): € 3000 – € 7000.
  • Comfort (niet al teveel km’s, redelijk goede staat): € 7000 – € 14000.
  • Luxe (zeer goede staat/ relatief jong of een groot formaat bus): v.a. € 14000.

beste bus voor camper

Houd rekening met bpm kosten

Mogelijk dien je nog BPM te moeten afdragen. BPM staat voor ‘Belasting van Personenauto’s en Motorrijwielen’. Deze ‘registratiebelasting’ wordt geheven op bestelauto’s, personenauto’s en motorrijtuigen. De eerste houder die het voertuig op naam zet moet BPM afdragen. Ondernemers komen echter in aanmerking voor de vrijstellingsregeling waardoor ze geen BPM hoeven af te dragen. Verkopen zij de bestelauto binnen de eerste vijf jaar dan moeten zij alsnog rest BPM afdragen. Dit wordt doorgaans doorberekend in de verkoopprijs. Na vijf jaar zijn bestelauto’s BPM vrij. Dit geldt ook voor particulieren die een zakelijke bestelauto ouder dan 5 jaar aankopen.

Echter, wanneer je een bestelauto ombouwt tot camper ben je 17,5 jaar BPM plichtig. Het is dan namelijk een personenauto geworden. De hoogte van het BPM bedrag is afhankelijk van de nieuwwaarde van de bus en neemt af met de leeftijd van de bus. Na 5 jaar is de BPM fors minder, daarom koopt men doorgaans een bestelauto die ‘ouder’ is dan 5 jaar. De BPM bedraagt 37,7% van de netto catalogusprijs. Daarbij wordt een bedrag in vermeerdering of vermindering gebracht afhankelijk van de brandstof waarop de bus rijdt. Dit hele BPM verhaal kan best complex overkomen. Want dat is het ook.

TIP: In ons wetgeving & papierwerk e-book. leggen we duidelijk hoe BPM werkt, wanneer je dat moet betalen en hoe je de aangifte zelf kunt doen.

  • Basic (bus > 17,5 jr, tweedehands kampeerauto): €0.
  • Comfort: €0 – €3000.
  • Luxe (jonge bus): €3000 – €11000.

Isolatie & ontdreuning

Als je ergens niet op wil bezuinigen dan is het wel op het isoleren van de camper. Het voorkomt roestvorming aan de carrosserie en het beschermt tegen de buitentemperatuur. Dat betekent een koelere bus in de zomer en een warmere bus in de winter. Daarmee maakt isolatie je camper duurzamer en waardevoller.

Naast camper isolatie wil je de bus ook voorzien van ontdreuningsplaten. Ontdreuningsplaten verzwaren het metaal en zorgen ervoor dat trillingen en geluid  gereduceerd worden. Het maakt echt een enorm verschil. Deze plak je voordat je begint met isoleren rechtstreeks op het metaal van je bus.

Hoeveel camper isolatiemateriaal en ontdreuningsplaten je nodig hebt is afhankelijk van het formaat van de bus en het gekozen materiaal. Wij raden Armaflex isolatie en noico ontdreuningsplaten aan. Voor bijvoorbeeld een Fiat Ducato L2H2 ben je ongeveer €500 – €600 kwijt.

Voor de oppervlakte van een L2H2 Fiat Ducato heb je zo’n 24m2 isolatiemateriaal nodig. Dit is exclusief de achterdeur en cabine. Daarom nemen we in het kostenplaatje 4 rollen Armaflex 19mm dik (à 6m2 per rol) en 15m2 Armaflex van 6mm dik op. 

  • Kleine bus (L1/H1): €400 – €500.
  • Middelgroot (L2/H2): €500 – €600.
  • Grote bus (L3/H3 / L4/H3): v.a. €600.

Vloer isoleren met Armaflex 19mm

Ventilatie: ramen & dakluiken

Wil je een stealth bus om zo onopvallend mogelijk te kunnen parkeren en kamperen, dan hoef je geen kosten voor ventilatie te beramen. Toch zijn ramen in de camper essentieel voor een goede ventilatie in je bus. Ze voeren vocht uit de bus en verminderen daarmee roestvorming. Daarnaast bevordert frisse lucht je nachtrust en een gezonde leefomgeving in de bus.

Een eenvoudig dakluik is al te verkrijgen vanaf €50. Een dakluik met ventilatie is verkrijgbaar vanaf ongeveer €200. Ramen zijn iets kostbaarder. Verwacht tussen de €400 en €600 per raam te betalen. Wij hebben gekozen voor twee klapramen. In dit artikel lees je hoe wij de ramen in onze camper hebben geplaatst. En bekijk dit artikel voor een uitgebreid stappenplan over het inbouwen van een camper dakraam.

  • Stealth bus: €0.
  • Kleine raam + simpel dakluik: v.a. €450.
  • Twee grote ramen + dakluik met ventilator: v.a. €1000.

Camper ramen inbouwen: eenvoudig stappenplan

Camper elektra

Je ontkomt tegenwoordig niet meer aan een camper elektra installatie in je camper. Ventilatie, verwarming, koken, beveiliging, koeling en diverse apparaten. Alles draait erop. Bepalend voor de kosten van het elektra systeem is of je graag off grid (in de vrije natuur) wil kunnen kamperen of alleen op campings waar je beschikking hebt tot walstroom. Daarnaast zijn jouw stroomgebruik en de kwaliteit van de elektra materialen ook bepalend voor de kosten.

Wil je alléén aan de paal staan en dus alleen op campings? Dan heb je in de basis alleen een accu, CEE stekker, zekeringautomaat, zekeringhouder, stopcontacten en stroomkabels nodig. Dit kan al vanaf €500. Dit is wel exclusief apparatuur wat er op draait natuurlijk en wellicht nog wat kleine hardware voor de installatie.

Wil je zelfvoorzienend kunnen kamperen dan zul je het elektra systeem moeten uitbreiden met een dynamo en zonnepanelen inclusief laadregelaar. En hoe langer je off grid wil kunnen kamperen des te groter de benodigde accucapaciteit en hoe hoger de kosten zullen zijn. Verder heb je een omvormer nodig als je ook midden in de natuur huishoudelijke apparatuur zoals een laptop, drone, camera etc. wil kunnen opladen. Voor een simpel off grid systeem (incl. 1 camper zonnepaneel) moet je minimaal €1500 budgetteren.

Maar zoals eerder aangegeven: de kosten voor het elektra systeem zijn sterk afhankelijk van de kwaliteit van de producten en jouw stroomverbruik. Wij betaalden alles bij elkaar zo’n €3000.

  • Basic (stroom via laadpaal camping): v.a. €200.
  • Comfort (incl. 1 zonnepaneel, omvormer, kleine AGM accu): v.a. €500.
  • Off grid (meerdere zonnepanelen, lithium accu, grote omvormer): v.a. €2000.

TIP: Het Camper Elektra E-book. Daarin vertellen we welke apparatuur wij hebben gebruikt en wat de verschillende opties zijn. Ook hebben we een schema van ons elektra systeem toegevoegd. Let wel: wij zijn geen elektriciens en jouw systeem kan er anders uitzien. Iedere situatie is immers uniek!

Camper Elektra onderdelen

Watersysteem & sanitair

De totale kosten van een watersysteem in de camper worden bepaald door jouw specifieke wensen. Wil je warm water en een (buiten)douche, dan heb je niet alleen een boiler nodig, maar ook grote watertanks die je wellicht onder de bus moet plaatsen. Budgetteer voor het gehele systeem incl. spoelbak, kraan, buitendouche, grote watertanks, boiler, expansievat, waterleiding, etc. ruim €900. Wil je een douche binnen in de camper dan liggen de kosten mogelijk hoger.

Is alleen koud water voor jou voldoende dan heb je genoeg aan een simpele kraan, dompelpomp en twee jerrycans. Dit zou al moeten lukken voor €100. Naast het watersysteem heb je ook een camper toilet nodig. Een simpele Porta Potti is er al voor €65.

  • Basic (alleen koud water): v.a. €165.
  • Comfort (230v boiler, kleine watertanks, dompelpomp): v.a. €400.
  • Luxe (incl. warm water, douche, luxe porta potti): v.a. €900.

Watervoorziening camper

Gasinstallatie

Koken in de camper kan elektrisch, op gas of op diesel. Koken op inductie kost minimaal €2000. Het vraagt namelijk veel stroom. Eigenlijk zijn alleen (dure) lithium accu’s hiervoor geschikt. Daarnaast heb je een grote omvormer nodig die eveneens meer kosten met zich meebrengt. Koken op gas (propaan, butaan of LPG) is het meest populair en veel voordeliger. Lees hier de voor- en nadelen van elke camper gassoort.

Kies je voor een simpel kooktoestel met kleine propaan gasfles dan kan dit al voor €100 – €150. Wij koken op LPG en betaalden voor de gehele LPG gasinstallatie (inclusief gasfles, slangen, gasdrukregelaar, buitenvuller en kooktoestel) zo’n €500. Hier lees je alles over onze LPG camper installatie.

  • Basic: v.a. €100.
  • Comfort: €300 – €500.
  • Elektrisch koken: vanaf €2000.

Koken op camper gas

Betimmering & meubilair

Je kunt jouw camper zo luxe bouwen als je zelf wilt, maar zelfs met een krap budget kun je heel ver komen. Hoeveel budget je hiervoor moet reserveren is afhankelijk van de grootte van de bus, materiaalkeuze & gewenste interieur.

De totale kosten voor het betimmeren van de bus worden mede bepaald door de materiaalkeuze. Hierin zijn gewicht, uitstraling en werkbaarheid van invloed. Zowel in onze eerste bus hebben wij gekozen voor multiplex: het is stevig materiaal, gemakkelijk te bewerken en overschilderbaar. Bovendien is het betaalbaar en in verschillende diktes verkrijgbaar. Bamboo is ook mooi en duurzaam materiaal, maar wel duurder.

Voor het meubilair geldt hoe simpeler, hoe voordeliger. Het interieur van onze eerste camper bestond uit een basic keuken zonder lades, opklaptafel en een slaapbank. Voor al het houtwerk (inclusief vloer en wanden) betaalden wij nog geen €1000. Onze nieuwe bus is voorzien van een vast camper bed, kast, camper keuken inclusief lades, bovenkastjes en een tafel. Daarnaast hebben we de gehele bus betimmerd met schrootjes. In totaal zijn we voor al het houtwerk zo’n €2500 kwijt geweest.

Om de kosten zo laag mogelijk te houden kun je gerecycled materiaal gebruiken.

  • Basic (gerecycled materiaal, basic interieur): €0 – €500.
  • Comfort: v.a. €500 – €1500.
  • Luxe: v.a. €1500.
Camper bouwen met een volledige bouwgids
Voor minder dan €2000 bouwen wij onze eerst bus om tot camper. De bus was klein van formaat, de inrichting zeer basic, we hadden een simpel elektra systeem en we hoefden geen extra ramen te plaatsen.

Faciliteiten & accessoires

Een andere belangrijke factor die de kosten kunnen opdrijven zijn de faciliteiten. Of jij deze kosten moet budgetteren hangt voornamelijk af van wat voor type reiziger je bent en naar welke gebieden je gaat reizen. Geef je veel om luxe en comfortabel reizen of ben je van plan om in de bus te gaan wonen /reizen voor lange tijd? Dan wil je zeker investeren in een comfortabel matras. En wil je buiten de zomermaanden reizen of naar koudere gebieden? Dan is een standkachel onmisbaar.

Matras: de kosten voor een matras zijn afhankelijk van het formaat en de kwaliteit. Reken op €100 – €400. Als je langdurig met je camper gaat reizen bespaar dan niet op het matras. Wij hebben daarom onze huidige camper voorzien van een comfortabel 160×200 Emma Matras. Klik hier om jouw Emma kortingscode te scoren.

Standkachel: met een diesel standkachel camper is de camper binnen no-time volledig verwarmd. Kwalitatief zeer goede standkachels zijn die van Webasto en Eberspächer. Nadeel van deze standkachels is dat ze zeer prijzig zijn. Voor minder dan 1/3 van de prijs koop je een Planar standkachel. Deze is verkrijgbaar vanaf €490. Vanwege de zeer goede prijs/kwaliteit verhouding is de Planar zeer populair.

Airco: niet noodzakelijk, maar wel erg prettig tijdens de zomer. Wij hebben gekozen voor de Webasto Cool Top Trail camper airco en daar zijn we heel blij mee. Hij werkt overigens alleen als we aan de paal staan. Kost €1600 excl. montage. Bijkomend voordeel: deze kan ook naast koelen ook uitstekend verwarmen.

Koelkast/ koelbox: heb je weinig budget dan is een compressor koelbox een optie. Deze is al verkrijgbaar vanaf €210. Voor een compressor koelkast moet je rekenen op €650 – €900.

Extra zitplaatsen: steeds meer camperaars laten extra zitplaatsen in hun camper bouwen. Met meer zitplaatsen op je kenteken mag je dus met meer mensen reizen. Wel zo gezellig. De kosten van extra zitplaatsen verschillen. Je hiervoor het beste eerst een offerte aanvragen voor extra zitplaatsen via ons formulier.

Draaiplateaus: wil je de voorstoelen betrekken bij de binnenruimte dan heb je draaiplateaus nodig. De prijs is afhankelijk van het merk en type bus. Gemiddeld ben je tussen de €100 – €250 per stoel kwijt.

Verder kun je nog denken aan accessoires als een zonneluifel en een fietsendrager. De kosten hiervan variëren met het type bus.

  • Basic (matras en koelbox): v.a. €350
  • Comfort (comfortabel matras, compressor koelkast, standkachel): v.a. €1500
  • Luxe (incl. airco en draaistoel): v.a. €3500
by NOMADS camper
Onze nieuwe camper is voorzien van vele gemakken zoals een buitendouche, standkachel, draaistoelen, twee extra zitplaatsen, airco, ruime compressor koelkast, off grid elektra systeem, dakventilator en een vast bed met comfortabel matras. Alles bij elkaar heeft de verbouwing €15000 gekost.

Bijkomende kosten zelfbouw camper

Andere camper bouwen kosten waar je rekening mee dient te houden zijn kosten voor gereedschap, styling en schoonmaak/ roestbehandeling. Bekijk welk gereedschap wij hebben gebruikt tijdens het ombouwen. Als je camper klaar is moet je deze laten keuren bij de RDW. Dit kost je eenmalig zo’n € 60 per keuring.

Daarnaast betaal je tijdens de bouw de volle pont aan wegenbelasting (tenzij je de bus laat schorsen). Ook ben je verplicht om minimaal een WA camperverzekering af te sluiten voor je bestelbus. In ons e-book wetgeving & papierwerk vind je hierover alle nodige informatie waardoor je veel geld op je verzekering kunt besparen. Wij betaalden €150 per maand aan wegenbelasting en sloten een dure bestelbus verzekering af waarbij we eveneens €150 per maand betaalden. Als je net als wij 5 maanden aan het bouwen bent lopen de kosten hiervan aardig op. Om de kosten te minimaliseren adviseren wij je daarom te informeren naar de mogelijkheden voor een opbouwverzekering bij jouw gewenste camperverzekeraar. En een beetje rap te bouwen want zodra jouw bus als kampeerauto staat geregistreerd kun je het kwarttarief aanvragen.

Samengevat: wat kost een zelfbouw camper?

Hieronder schetsen we drie kostenplaatjes van zelfbouw campers. LET OP: De geschetste kostenplaatjes zijn exclusief aankoopkosten bestelbus, rest BPM, wegenbelasting, verzekering & styling. De daadwerkelijke kosten zijn sterk afhankelijk van de kwaliteit van de gekozen producten, het elektra systeem en gewenste faciliteiten.

Kosten zelfbouw camper

Extra tips om geld te besparen

  1. Nog voordat je een bus gaat kopen wil je helder hebben welke faciliteiten jij wilt en wat de gewenste indeling is. Op basis hiervan kun je een geschikt formaat bestelbus kopen. Zo voorkom je dat je tijdens de bouw erachter komt dat je toch liever een andere inrichting wilt of dat de bus eigenlijk te klein is.
  2. Voorkom dat je een kat in de zak koopt door een onafhankelijke aankoopinspectie uit te laten voeren voordat je overgaat tot koop. Dit hebben wij laten doen door mijn autocoach. De kosten voor zo’n keuring betalen zich doorgaans dubbel en dwars terug doordat er meestal punten uit zo’n inspectie komen die jou een sterkere onderhandelingspositie geven. Met onze kortingscode heb je korting op de keuring van mijn autocoach.
  3. Met de juiste kennis over wetgeving & papierwerk (BPM aangifte, kwarttarief aanvragen, camperverzekering) kun je heel veel geld besparen! Wij hebben hier tijdens de bouw van onze huidige camper heel veel over geleerd. Die kennis hebben we gebundeld in een handig e-book ‘wetgeving & papierwerk zelfbouw camper‘ waarmee jij honderden euro’s kunt besparen!

Camper verhuren: verdien je bouw kosten terug

De vraag naar huur campers is momenteel ongekend! Veel mensen willen juist in de corona tijd met een camper op reis. Met een camper zit je immers in feite in je eigen veilige vakantiebubbel. Daarnaast biedt een camper veel flexibiliteit; je kunt gaan en staan waar je wilt. En juist daarom is NU het moment om jouw zelfbouw camper te verhuren. Met het camper verhuren verdien je de bouwkosten zo weer terug. Bovendien is alles tot €6000 geheel belastingvrij!

Volledige camper bouw uitbesteden

Heb je te weinig kennis of heb je geen zin om een hele camper alleen te bouwen? Maar lijkt het je wel heel gaaf om ermee te reizen? Dan kun je  altijd nog een camper laten bouwen door een specialist. Meer weten? Lees dan dit blog voor camper laten bouwen.

Camper laten bouwen - B&S Autoaanpassingen

Tip: gratis e-book camper bouwen

Waneer je overweegt om zelf een camper te bouwen dan is ons gratis camper bouwen e-book onmisbaar! Deze handleiding begeleidt jou middels een simpel 3-stappenplan van begin tot eind bij het bouwen van je eigen camper. Dus van isoleren tot het watersysteem en van de inrichting tot camper onderdelen. Je voorkomt hiermee onnodige fouten tijdens het bouwen waarmee je niet alleen tijd bespaart, maar ook nog eens geld!

Veelgestelde vragen

1. Wat kost het om een camper te bouwen?

De kosten voor het bouwen van een camper variëren sterk, afhankelijk van verschillende factoren, zoals het formaat van de bestelbus, de kwaliteit van de materialen die je gebruikt, de gewenste faciliteiten en de mate van doe-het-zelven versus het uitbesteden van werk.

Over het algemeen kan het bouwen van een eenvoudige camper met beperkte voorzieningen, zoals een bed en wat bergruimte, tussen de 2.000 en 6.000 euro kosten, afhankelijk van de gebruikte materialen en de complexiteit van de installatie. Voor het ombouwen van een comfortabele camper moet je rekening houden met een budget tussen de €6000 en €10000. De kosten voor een luxe zelfbouw camper met vele faciliteiten zoals een airco, standkachel en uitgebreid elektra systeem beginnen bij €10000.

Het is belangrijk om een realistisch budget te hebben en zorgvuldig te plannen voordat je begint met het bouwen van je eigen camper.

2. Waar moet een zelfbouw camper aan voldoen?

Wanneer je een bestelbus ombouwt tot camper dien je deze te laten keuren door de RDW (Rijksdienst voor het Wegverkeer). De RDW stelt specifieke inrichtingseisen om door de keuring te komen.

Interessanter is het om te kijken welke eisen de Belastingdienst stelt aan campers. Onder bepaalde voorwaarden kunnen campers namelijk in aanmerking komen voor een speciaal (laag) tarief in de motorrijtuigenbelasting: het zogeheten ‘kwarttarief’. In grote lijnen komen de fiscale inrichtingseisen overeen met die van de RDW, alleen zijn ze specifieker geformuleerd.

In ons blog regel- en wetgeving voor zelfbouw campers lees je wat deze inrichtingseisen zijn en waar een zelfbouw camper nog meer aan moet voldoen.

3. Welke busjes zijn geschikt om om te bouwen tot camper?

Geschikte bussen voor een zelfbouw camper zijn o.a. een Mercedes Sprinter, Volkswagen Crafter, Fiat Ducato en een Renault Master. In dit blog lees je meer over welke bus je kunt ombouwen tot camper.

4. Wat is de wegenbelasting voor een camper?

De hoogte van de wegenbelasting voor een camper hangt af van het gewicht van de camper, de brandstofsoort en de provincie waarin je woont. Op de website van de Belastingdienst en kun je eenvoudig de wegenbelasting voor campers berekenen.

Om een indicatie te geven:

  • Voor een camper op diesel met een gewicht tot 3.500 kg betaal je in de meeste provincies tussen de €500 en €800 per jaar.
  • Voor een camper op benzine met een gewicht tot 3.500 kg betaal je in de meeste provincies tussen de €150 en €350 per jaar.
  • Voor een camper met een gewicht tussen de 3.500 en 7.500 kg betaal je in de meeste provincies tussen de €800 en €1.200 per jaar.

Het is belangrijk om te onthouden dat de tarieven elk jaar kunnen veranderen en dat het altijd verstandig is om de exacte hoogte van de wegenbelasting te controleren op de website van de Belastingdienst.

5. Wat kost de verzekering van een camper?

De kosten van een camperverzekering zijn afhankelijk van vele verschillende factoren, zoals de gewenste dekkingsvariant, waarde van de camper, type camper en het gewicht. De premies voor een camperverzekering variëren dan ook van enkele honderden tot meer dan duizend euro per jaar. In ons blog camper verzekering vergelijken en afsluiten vertellen we je er alles over.

6. Hoe lang duurt een camper bouwen?

Hoe lang het duurt om zelf een camper te bouwen hangt af van verschillende factoren waardoor er niet een eenduidig antwoord op te geven. Zo spelen ervaring, beschikbare tijd, formaat van de bus en complexiteit van de bouw een grote rol.

Wij bouwden onze eerste campervan in slechts 2 weken. Dit betrof een klein busje (Volkswagen Transporter formaat) met eenvoudige inrichting en ook het elektra- en watersysteem waren simpel. Onze huidige camper is groter qua formaat en voorzien van meer faciliteiten. Ook het water- en elektrasysteem bestaan uit veel meer onderdelen. Deze keer konden we niet full time aan de camper bouwen. Uiteindelijk hebben we er ruim 4 maanden over gedaan. Zouden we er elke dag aan hebben geklust dan hadden we de camper in ruim een maand gebouwd.

Belangrijk is dat je een goede voorbereiding treft bij het bouwen van je camper. Dit zal het proces versoepelen en versnellen. Wij helpen je hierbij graag op weg met onze volledig gratis camper bouwen gids. Deze handleiding begeleid je van begin tot eind bij het bouwen van een camper.

Stap voor stap leren hoe je een camper bouwt?

Download ons gratis e-book camper bouwen.

Hoi, wij zijn Esther & Kay

Twee avonturiers die met een zelfbouw camper de wereld verkennen. Sinds 2018 helpen wij mensen met het bouwen van een camper en bieden we inspiratie voor onvergetelijke roadtrips.

9 Vragen en reacties

  1. Beste ik vind hier heel veel nuttige dingen hartelijk dank hier voor
    Ik heb wel een vraag voor een bestelbus betaal je BPM maar als ik nu mijn personen bus 9 personen L2 H2 voor gebruik moet ik dan ook BPM betalen

    1. Mogelijk dien je nog rest BPM te betalen. Je dient daarom te allen tijde BPM aangifte te doen. Voor een indicatie van de rest BPM kun je een kijkje nemen op de website van Xray. Kom je er niet uit dan kun je het beste contact opnemen met de Belastingdienst.

  2. Hoi,

    Ik en mijn vriend willen wellicht een bus ombouwen. Nu denk ik dat de inrichting geen probleem zal worden. Alleen de bekabeling en isoleren ziet er ontzettend lastig uit! Ook het vinden van de juiste bus lukt nog niet. Ik moet zeggen, na ontzettend veel sites te hebben bezocht, zijn er zoveel regels en auto’s (en toch ook weer niet de juiste auto’s). Dat ik even niet meer weet waar te beginnen haha.

    Nu zag ik dat jullie ook het stukje “uitbesteden” hebben. Alleen vroeg ik mij af wat daarvoor ongeveer de kosten zouden zijn? Het helpen zoeken naar de juiste bus en het installeren van het isolatiemateriaal + de kabels.

    Misschien is dit niet de juiste route om contact op te nemen. Maar ik zag “laat een bericht achter” staan, dus ik gaf het toch maar een kans 🙂

    Groetjes,

    Van iemand die teveel camperombouwwebsites heeft gezien (en marktplaats als 100x heeft afgezocht haha).

    (Daniëlla) 🙂

    1. Hoi Daniëlla,

      Tof dat jullie een bus willen ombouwen! In het vinden van de juiste bus kan zeker wat tijd zitten, maar er komt er vast en zeker eentje op jullie pad :)! In ons blog beste bus voor camper staan enkele tips voor dealers van bestelbussen. Wellicht dat je daar nog eens kunt kijken? En wat betreft isoleren: het lijkt misschien lastiger dan het is. Maar met zelfklevend armaflex isolatiemateriaal is dit gemakkelijk zelf te doen. Je hoeft het alleen op maat te snijden en je plakt het er tegenaan 🙂 Mocht je meer informatie willen over de kosten van het uitbesteden dan kun je het beste een vrijblijvende offerte aanvragen. Dan weet je exact waar je aan toe bent.
      Hopelijk vinden jullie snel een geschikte bus! Wij wensen jullie veel plezier en succes!

  3. Eugène Mertens

    Ik heb een Fiat Ducato Clever buscamper van 540m. ( 2015 / 60.000km) is een dwarsslaper. Mijn vraag:
    Is het mogelijk deze buscamper om te bouwen naar lengtebedden?

    1. Dag Eugène, de Clever is een zeer compacte buscamper. De exacte maatvoering weten wij niet en daarom is het lastig te zeggen of een lengtebed zal passen. Je zult een nieuwe indeling moeten maken en schuiven met de verschillende onderdelen. Je kunt hiervoor het beste een tekening op schaal maken. Succes!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar boven