BUS OMBOUWEN NAAR CAMPER KOSTEN

WAT KOST EEN BUS OMBOUWEN NAAR CAMPER?

Hoeveel kost het ombouwen van bus tot camper? Een vraag die wij geregeld ontvangen. Helaas is daar niet zo snel antwoord op te geven: de kosten voor een bus ombouwen naar camper hangen namelijk van verschillende factoren af. Hoe comfortabeler jij wilt reizen met de camper, des te meer faciliteiten en des hoger de kosten zullen zijn. Ook het formaat van de bus speelt een rol.  Met dit artikel geven we inzicht in het benodigde budget voor het bouwen van bus tot camper. Dit doen we door alle kostenposten waar je mee te maken krijgt toe te lichten. We hopen dat je hiermee verrassingen tijdens het bouwen voorkomt. Gebruik dit artikel als startpunt en maak na het lezen van dit artikel ook zelf een kostenplaatje. Een camper bouwen is en blijft immers maatwerk. We sluiten af met het schetsen van drie kostenplaatjes en tips om geld te besparen bij de bouw van je bus.

Camper bekleden en betimmeren

KOSTEN AANKOOP BUS

De allergrootste kostenpost van een zelfbouw camper is doorgaans de aanschaf van een geschikte bus. De kosten hiervan zijn afhankelijk van het jaartal, kilometerstand, conditie van de bus en het formaat van de bus. Ons advies is dat je beter meer budget kunt besteden aan het kopen van de bus dan aan de ombouw. Een bus die in goede staat verkeert betekent namelijk minder onderhoud-/ reparatiekosten en gaat zeer waarschijnlijk langer mee. En mocht je ooit je camper willen verkopen, ontvang je er flink meer voor. Kortom, de investering waard. Gemiddeld liggen de prijzen voor een bestelbus tussen de €7000 en €13000. Wij hebben in dit blog de meest geschikte bussen voor campers op een rij gezet. Vergeet niet dat prijzen van bestelauto’s vaak worden weergegeven zonder BTW.

  • Basic (oud, met veel km’s/ slechte staat): € 3000 – € 7000
  • Comfort (niet al teveel km’s, redelijk goede staat): € 7000 – € 13000
  • Luxe (zeer goede staat/ relatief jong of een groot formaat bus): v.a. € 13000

 

beste bus voor camper

HOUD REKENING MET BPM KOSTEN

Mogelijk dien je nog BPM te moeten afdragen. BPM staat voor ‘Belasting van Personenauto’s en Motorrijwielen’. Deze ‘registratiebelasting’ wordt geheven op bestelauto’s, personenauto’s en motorrijtuigen. De eerste houder die het voertuig op naam zet moet BPM afdragen. Ondernemers komen echter in aanmerking voor de vrijstellingsregeling waardoor ze geen BPM hoeven af te dragen. Verkopen zij de bestelauto binnen de eerste vijf jaar dan moeten zij alsnog rest BPM afdragen. Dit wordt doorgaans doorberekend in de verkoopprijs. Na vijf jaar zijn bestelauto’s BPM vrij. Dit geldt ook voor particulieren die een zakelijke bestelauto ouder dan 5 jaar aankopen.

Echter, wanneer je een bestelauto ombouwt tot camper ben je 17,5 jaar BPM plichtig. Het is dan namelijk een personenauto geworden. De hoogte van het BPM bedrag is afhankelijk van de nieuwwaarde van de bus en neemt af met de leeftijd van de bus. Na 5 jaar is de BPM fors minder, daarom koopt men doorgaans een bestelauto die ‘ouder’ is dan 5 jaar. De BPM bedraagt 37,7% van de netto catalogusprijs. Daarbij wordt een bedrag in vermeerdering of vermindering gebracht afhankelijk van de brandstof waarop de bus rijdt. Dit hele BPM verhaal kan best complex overkomen. Want dat is het ook. Download dan ons e-book wetgeving & papierwerk. Daar wordt alles duidelijk verteld over hoe BPM werkt en wanneer en hoe je dat moet betalen.

  • Basic (bus > 17,5 jr, tweedehands kampeerauto): €0
  • Comfort: €0 – €3000
  • Luxe (jonge bus): €3000 – €11000

 

ISOLATIE & ONTDREUNING

Als je ergens niet op wil bezuinigen dan is het wel op het isoleren van de camper. Het voorkomt roestvorming aan de carrosserie en het beschermt tegen de buitentemperatuur. Dat betekent een koelere bus in de zomer en een warmere bus in de winter. Isolatie maakt dus je camper duurzamer en waardevoller. Maar nog voordat je gaat isoleren wil je ook echt ontdreuningsplaten aanbrengen. Ontdreuningsplaten verzwaren het metaal en zorgen ervoor dat trillingen en geluid  gereduceerd worden. Het maakt echt een enorm verschil. Deze plak je rechtstreeks op het metaal van je bus.

Hoeveel camper isolatiemateriaal en ontdreuningsplaten je nodig hebt is afhankelijk van het formaat van de bus en het gekozen materiaal. Wij raden Armaflex isolatie aan en noico ontdreuningsplaten. Voor een Fiat Ducato L2H2 ben je ongeveer €500 – €600 kwijt.

Voor de oppervlakte van een L2H2 Fiat Ducato heb je zo’n 24m2 isolatiemateriaal nodig. Dit is exclusief de achterdeur en cabine. Daarom nemen we in het kostenplaatje 4 rollen Armaflex 19mm dik (à 6m2 per rol) en 15m2 Armaflex van 6mm dik op. 

  • Kleine bus (L1/H1): €400 – €500
  • Middelgroot (L2/H2): €500 – €600
  • Grote bus (L3/H3 / L4/H3): v.a. €600

 

Vloer isoleren met Armaflex 19mm

VENTILATIE: RAMEN & DAKLUIKEN

Wil je een stealth bus om zo onopvallend mogelijk te kunnen parkeren en kamperen, dan hoef je geen kosten voor ventilatie te beramen. Maar als je jouw bus wil voorzien van een dakluik en ramen dien je deze te budgetteren. Ramen en dakluiken zijn essentieel voor een goede ventilatie in je bus. Dit voert overtollig vocht uit je bus en verminderd daarmee roestvorming. Daarnaast bevordert frisse lucht je nachtrust en een gezonde leefomgeving in de bus. Een eenvoudig dakluik is al te verkrijgen vanaf €50. Een dakluik met ventilatie is verkrijgbaar vanaf ongeveer €200. Ramen zijn iets kostbaarder. Verwacht tussen de €300 en €500 per raam te betalen. Wij hebben gekozen voor twee klapramen. In dit artikel lees je hoe wij de ramen in onze camper hebben geplaatst. En bekijk dit artikel voor een uitgebreid stappenplan over het inbouwen van een camper dakraam.

  • Stealth bus: €0
  • Kleine raam + simpel dakluik: v.a. €350
  • Twee grote ramen + dakluik met ventilator: v.a. €1000

 

Camper ramen inbouwen: eenvoudig stappenplan

CAMPER ELEKTRA

Je ontkomt tegenwoordig niet meer aan een elektra installatie in je camper. Ventilatie, verwarming, koken, beveiliging, koeling en diverse apparaten. Alles draait erop. Bepalend voor de kosten van het elektra systeem is of je graag off grid (in de vrije natuur) wil kunnen kamperen of alleen op campings waar je beschikking hebt tot walstroom. Daarnaast zijn jouw stroomgebruik en de kwaliteit van de elektra materialen ook bepalend voor de kosten.

Wil je alléén aan de paal staan en dus alleen op campings? Dan heb je in de basis alleen een accu, CEE stekker, zekeringautomaat, zekeringhouder, stopcontacten en stroomkabels nodig. Dit kan al vanaf €500. Dit is wel exclusief apparatuur wat er op draait natuurlijk en wellicht nog wat kleine hardware voor de installatie. Maar wil je zelfvoorzienend kunnen kamperen dan zul je het elektra systeem moeten uitbreiden met een dynamo en zonnepanelen inclusief laadregelaar. En hoe langer je off grid wil kunnen kamperen des te groter de benodigde accucapaciteit en hoe hoger de kosten zullen zijn. Verder heb je een omvormer nodig als je ook midden in de natuur huishoudelijke apparatuur zoals een laptop, drone, camera etc. wil kunnen opladen. Voor een simpel off grid systeem (incl. 1 zonnepaneel) moet je minimaal €1500 incalculeren. Maar zoals gezegd: de kosten voor het elektra systeem zijn sterk afhankelijk van de kwaliteit van de producten en jouw stroomverbruik. Wij betaalden alles bij elkaar zo’n €3000.

  • Basic (stroom via laadpaal camping): v.a. €500
  • Comfort (incl. 1 zonnepaneel, omvormer, kleine AGM accu): v.a. €1500
  • Off grid (meerdere zonnepanelen, lithium accu, grote omvormer): v.a. €3000

 

Camper Elektra onderdelen

WATERSYSTEEM & SANITAIR

De totale kosten van een watersysteem in de camper worden bepaald door jouw specifieke wensen. Wil je warm water en een (buiten)douche, dan heb je niet alleen een boiler nodig, maar ook grote watertanks die je wellicht onder de bus moet plaatsen. Budgetteer voor het gehele systeem incl. spoelbak, kraan, buitendouche, grote watertanks, boiler, expansievat, waterleiding, etc. ruim €900. Wil je een binnendouche dan liggen de kosten mogelijk hoger. Is alleen koud water voor jou voldoende dan heb je genoeg aan een simpele kraan, dompelpomp en twee jerrycans. Dit zou al moeten lukken voor €100. Naast het watersysteem heb je ook een camper toilet nodig. Een simpele Porta Potti is er al voor €62.

  • Basic (alleen koud water): v.a. €160
  • Comfort (230v boiler, kleine watertanks, dompelpomp): v.a. €400
  • Luxe (incl. warm water, douche, luxe porta potti): v.a. €800

 

Watervoorziening camper

GASINSTALLATIE

Koken in de camper kan elektrisch, op gas of op diesel. Koken op inductie kost minimaal €2000. Het vraagt namelijk veel stroom. Eigenlijk zijn alleen (dure) lithium accu’s hiervoor geschikt. Daarnaast heb je een grote omvormer nodig die eveneens meer kosten met zich meebrengt. Koken op gas (propaan, butaan of LPG) is het meest populair en veel voordeliger. Lees hier de voor- en nadelen van elke camper gassoort. Kies je voor een simpel kooktoestel met kleine propaan gasfles dan kan dit al voor €100 – €150. Wij koken op LPG en betaalden voor de gehele LPG gasinstallatie (inclusief gasfles, slangen, gasdrukregelaar, buitenvuller en kooktoestel) zo’n €500. Hier lees je alles over onze LPG camper installatie.

  • Basic: v.a. €100
  • Comfort: €300 – €500
  • Elektrisch koken: vanaf €2000

 

Koken op camper gas

BETIMMERING & MEUBILAIR

Je kunt jouw camper zo luxe bouwen als je zelf wilt, maar zelfs met een krap budget kun je heel ver komen. Hoeveel budget je hiervoor moet reserveren is afhankelijk van de grootte van de bus, materiaalkeuze & gewenste interieur.

De totale kosten voor het betimmeren van de bus worden mede bepaald door de materiaalkeuze. Hierin zijn gewicht, uitstraling en werkbaarheid van invloed. Zowel in onze eerste bus hebben wij gekozen voor multiplex: het is stevig materiaal, gemakkelijk te bewerken en overschilderbaar. Bovendien is het betaalbaar en in verschillende diktes verkrijgbaar. Bamboo is ook mooi en duurzaam materiaal, maar is wel duurder.

Voor het meubilair geldt hoe simpeler, hoe voordeliger. Het interieur van onze eerste camper bestond uit een basic keuken zonder lades, opklaptafel en een slaapbank. Voor al het houtwerk (inclusief vloer en wanden) betaalden wij nog geen €1000. Onze nieuwe bus is voorzien van een vast bed, kast, keuken inclusief lades, bovenkastjes en een tafel. Daarnaast hebben we de gehele bus betimmerd met schrootjes. In totaal zijn we voor al het houtwerk zo’n €2500 kwijt geweest.

Om de kosten zo laag mogelijk te houden kun je gerecycled materiaal gebruiken.

  • Basic (gerecycled materiaal, basic interieur): €0 – €500
  • Comfort: v.a. €500 – €1500
  • Luxe: v.a. €1500

 

Camper bouwen met een volledige bouwgids
Voor minder dan €2000 bouwen wij onze eerst bus om tot camper. De bus was klein van formaat, de inrichting zeer basic, we hadden een simpel elektra systeem en we hoefden geen extra ramen te plaatsen. 

FACILITEITEN & ACCESSOIRES

Een andere belangrijke factor die de kosten kunnen opdrijven zijn de faciliteiten. Of jij deze kosten moet budgetteren hangt voornamelijk af van wat voor type reiziger je bent en naar welke gebieden je gaat reizen. Geef je veel om luxe en comfortabel reizen of ben je van plan om in de bus te gaan wonen /reizen voor lange tijd? Dan wil je zeker investeren in een comfortabel matras. En wil je buiten de zomermaanden reizen of naar koudere gebieden? Dan is een standkachel onmisbaar.

Matras: de kosten voor een matras zijn afhankelijk van het formaat en de kwaliteit. Reken op €100 – €400. Als langdurig met je camper gaat reizen bespaar dan niet op het matras. Wij hebben onze huidige camper voorzien van een comfortabel 160×200 Emma Matras. Klik hier om jouw Emma Matras met korting te scoren.

Standkachel: met een diesel standkachel camper is de camper binnen no-time volledig verwarmd. Kwalitatief zeer goede standkachels zijn die van Webasto en Eberspächer. Nadeel van deze standkachels is dat ze zeer prijzig zijn. Voor minder dan 1/3 van de prijs koop je een Planar standkachel. Deze is verkrijgbaar vanaf €490. Vanwege de zeer goede prijs/kwaliteit verhouding is de Planar zeer populair.

Airco: niet noodzakelijk, maar wel erg prettig tijdens de zomer. Wij hebben gekozen voor de Webasto Cool Top Trail camper airco en daar zijn we heel blij mee. Hij werkt overigens alleen als we aan de paal staan. Kost €1600 excl. montage. Bijkomend voordeel: deze kan ook naast koelen ook uistekend verwarmen.

Koelkast/ koelbox: heb je weinig budget dan is een compressor koelbox een optie. Deze is al verkrijgbaar vanaf €210. Voor een compressor koelkast moet je rekenen op €650 – €900.

Extra zitplaatsen: steeds meer camperaars laten extra zitplaatsen in hun camper bouwen. Met meer zitplaaten op je kenteken mag je dus met meer mensen reizen. Wel zo gezellig. De kosten van extra zitplaatsen verschillen. Je hiervoor het beste eerst een offerte aanvragen voor extra zitplaatsen via ons formulier.

Draaiplateaus: wil je de voorstoelen betrekken bij de binnenruimte dan heb je draaiplateaus nodig. De prijs is afhankelijk van het merk en type bus. Gemiddeld ben je tussen de €100 – €250 per stoel kwijt.

Verder kun je nog denken aan accessoires als een zonneluifel en een fietsendrager. De kosten hiervan variëren met het type bus.

  • Basic (matras en koelbox): v.a. €350
  • Comfort (comfortabel matras, compressor koelkast, standkachel): v.a. €1500
  • Luxe (incl. airco en draaistoel): v.a. €3500

 

by NOMADS camperOnze nieuwe camper is voorzien van vele gemakken zoals een buitendouche, standkachel, draaistoelen, twee extra zitplaatsen, airco, ruime compressor koelkast, off grid elektra systeem, dakventilator en een vast bed met comfortabel matras. Alles bij elkaar heeft de verbouwing €15000 gekost.

BIJKOMENDE KOSTEN ZELFBOUW CAMPER

Andere kosten waar je rekening mee dient te houden bij het bouwen van een bus zijn de kosten voor het benodigde gereedschap, styling en schoonmaak/ roestbehandeling. Bekijk hier welk gereedschap wij hebben gebruikt tijdens het ombouwen. Als je camper klaar is moet je deze laten keuren bij de RDW. Dit kost je eenmalig zo’n € 60 per keuring.

Daarnaast betaal je tijdens de bouw de volle pont aan wegenbelasting (tenzij je de bus laat schorsen). Ook ben je verplicht om minimaal een WA camperverzekering af te sluiten voor je bestelbus. Download ons e-book wetgeving & papierwerk voor alle nodige informatie en bespaar zo honderden euro’s. Wij betaalden €150 per maand aan wegenbelasting en sloten een dure bestelbus verzekering af waarbij we eveneens €150 per maand betaalden… Als je net als wij 5 maanden aan het bouwen bent lopen de kosten hiervan aardig op. Om de kosten te minimaliseren adviseren wij je daarom te informeren naar de mogelijkheden voor een opbouwverzekering bij jouw gewenste camperverzekeraar. En een beetje rap te bouwen want zodra jouw bus als kampeerauto staat geregistreerd kun je het kwarttarief aanvragen.

SAMENGEVAT: WAT KOST EEN ZELFBOUW CAMPER?

Hieronder schetsen we drie kostenplaatjes van zelfbouw campers. LET OP: De geschetste kostenplaatjes zijn exclusief aankoopkosten bestelbus, rest BPM, wegenbelasting, verzekering & styling. De daadwerkelijke kosten zijn sterk afhankelijk van de kwaliteit van de gekozen producten, het elektra systeem en gewenste faciliteiten.

Kosten zelfbouw camper

EXTRA TIPS OM GELD TE BESPAREN

  1. Nog voordat je een bus gaat kopen wil je helder hebben welke faciliteiten jij wilt en wat de gewenste indeling is. Op basis hiervan kun je een geschikt formaat bestelbus kopen. Zo voorkom je dat je tijdens de bouw erachter komt dat je toch liever een andere inrichting wilt of dat de bus eigenlijk te klein is.
  2. Voorkom dat je een kat in de zak koopt door een onafhankelijke aankoopinspectie uit te laten voeren voordat je overgaat tot koop. Dit hebben wij laten doen door mijn autocoach. De kosten voor zo’n keuring betalen zich doorgaans dubbel en dwars terug doordat er meestel punten uit zo’n inspectie komen die jou een sterkere onderhandelingspositie geven. Met onze kortingscode heb je korting op de keuring van mijn autocoach.
  3. Met de juiste kennis over wetgeving & papierwerk (BPM aangifte, kwarttarief aanvragen, camperverzekering) kun je heel veel geld besparen! Wij hebben hier tijdens de bouw van onze huidige camper heel veel over geleerd. Die kennis hebben we gebundeld in een handig e-book ‘wetgeving & papierwerk zelfbouw camper‘ waarmee jij honderden euro’s kunt besparen!

VOLLEDIGE CAMPER BOUW UITBESTEDEN

Heb je te weinig kennis of heb je geen zin om een hele camper alleen te bouwen? Maar lijkt het je wel heel gaaf om er mee te reizen? Dan kun je nog altijd een camper laten bouwen door een specialist. Als je wilt weten? Lees dan dit blog voor camper laten bouwen.

Camper laten bouwen - B&S Autoaanpassingen

 

DOWNLOAD ONS GRATIS E-BOOK CAMPER BOUWEN

camper bouwen gratis ebook

 

LEES OOK DEZE CAMPER BOUW BLOGS

7 Geschikte bussen voor camper
Camper isoleren met Armaflex isolatiemateriaal
Zelf een camper Raam inbouwen: handig stappenplan
Camper terugverdienen? Verhuur je camper!

 

Dit artikel bevat Affiliate Links. Lees er meer over in onze disclaimer.

 

Leave a Comment

Start typing and press Enter to search